علائم بارداری دو قلو چیست؟

حالت تهوع شدید

علائم بارداری دو قلو از جمله مواردی است که اکثر خانم‌ها در مورد آن کنجکاو هستند. البته شناخت این علائم در دورانی که تکنولوژی به نام سونوگرافی وجود نداشت، اهمیت بسیار بیشتری داشت. امروزه این موضوع کاملاً تغییر پیدا کرده است. با این وجود بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا در خصوص این علائم آگاهی‌های بیشتری داشته باشند.

علائم بارداری دو قلو چیست؟

به صورت کلی می‌توانیم بگوییم که علائم بارداری تک قلو و دو قل یا چند قلو می‌تواند یکسان باشد. با این وجود زمانی که مادر، دو قلو و یا چند قلو حامله باشد، این علائم شدیدتر می‌شوند و مسلماً این موضوع می‌تواند اهمیت بسیار بیشتری نیز داشته باشد. در ادامه برخی از مهم‌ترین علائم این موضوع را بیان خواهیم کرد.

سطح بالای هورمون اچ سی جی

این هورمون در خانم‌های حامله هم در خون و هم در ادرار یافت می‌شود و می‌تواند یکی از علامت‌های بارداری دو قلو باشد. وظیفه اصلی این هورمون در رشد زیگوت یا همان سلول تخم است و زمانی که دو جنین در رحم در حال رشد باشند، مسلماً میزان این هورمون نیز بیشتر خواهد شد.

حالت تهوع شدید

حالت تهوع شدید

مورد بعدی در خصوص وجود حالت تهوع شدید است. معمولاً خانم‌هایی که دو قلو دارند، حات تهوع شدیدتری را نیز تجربه می‌کنند. این موضوع در ۳ ماه اول بارداری با شدت بیشتری مشاهده می‌شود.

افزایش وزن زیاد

این موضوع در تمام خانم‌های حامله دیده می‌شود، با این وجود بالا رفتن وزن در خانم‌هایی که چند قلو باردار هستند، می‌تواند اهمیت بسیار بیشتری داشته باشد و بیشتر به چشم بیاید. در حالت عادی باید افزایش وزن شما تا ۹ کیلوگرم باشد، با این وجود اگر وزن شما بیشتر از این مقدار افزایش پیدا کند، احتمالا دو قلو باردار هستید.

بزرگ‌تر بودن سایز شکم

زمانی که سایز شکم مادر بزرگ‌تر از حالت عادی باشد، دو احتمال وجود دارد. یا جنین بیشتر از یکی است و مادر دو قلو یا چند قلو حامله است و یا جنین بزرگتر از حد معمول است.

فشار خون بالا

فشار خون بالا

مورد مهم بعدی مربوط به فشار خون بالا می‌شود. بالا رفتن فشار خون نیز همچون موارد دیگر در بسیاری از خانم‌های حامله و به خصوص در خانم‌هایی که سن آن‌ها بالاتر از ۳۵ سال است، دیده می‌شود. این موضوع معمولاً با بالا رفتن فشار خون تا ۱۷ و ۱۸ نیز دیده شده است.

خستگی‌های شدید

داشتن حس خستگی شدید یکی دیگر از علائمی است که در دوران بارداری بروز پیدا می‌کند. این موضوع حتی در زمانی که مادر دو قلو حامله است شدیدتر شده و حس خستگی و خواب آلودگی بیشتری را به فرد می‌دهد. دلایل این حس خستگی نیز می‌تواند مربوط به بالا رفتن بیش از حد وزن، بزرگ شدن بیش از حد رحم، مصرف بیشتر غذا و… باشد.

همچنین بخوانید: تعیین جنسیت قبل از بارداری چگونه انجام میشود؟

حرکت‌های جنین داخل رحم

حرکت کردن جنین داخل رحم می‌تواند در تمامی مادران احساس شود. این موضوع در خانم‌هایی که دو قلو حامله هستند بسیار زودتر اتفاق می‌افتد. بر طبق تجربه‌های مشابهی که مادران داشته‌اند، می‌توانیم بگوییم که حرکت‌های جنین در داخل رحم از هفته ۱۸ اتفاق می‌افتد.

احساس تنگی نفس

از جمله دیگر علائم بارداری دو قلو مربوط به احساس تنگی نفسی می‌شود که فرد می‌تواند داشته باشد. این احساس تنگی نفس در حقیقت به دلیل تجمع بیش از حد مایع آمنیوتیک و بزرگتر شدن رحم می‌شود. هر قدر رحم بزرگ‌تر شود، مسلماً فضای بیشتری را گرفته و فشار بیشتری به شش‌ها وارد می‌شود که می‌تواند در نهایت نفس کشیدن مادر را سخت کرده و باعث بروز احساس تنگی نفس در او شود.

مشکلات گوارشی

مورد بعدی در خصوص مشکلات گوارشی است که برای مادران باردار پیش می‌آید. با بزرگ‌تر شدن جنین، فضای رحم نیز بزرگ‌تر می‌شود و فشار بیشتری به بخش‌های مختلف دستگاه گوارشی وارد می‌شود. زمانی که دو قلو باردار باشید این فضا بزرگ‌تر از حد معمول می‌باشد و میزان فشار وارد شده به روده‌ها و معده نیز بیشتر از حالت عادی می‌شود. مشکلات گوارشی بیشتر برای مادرانی که دو قلو باردار هستند بسیار شایع است.

جمع‌بندی

در خصوص علائم بارداری دو قلو موارد مختلفی را مطرح کردیم. این علائم نشان می‌دهند که یک خانم حامله آیا دو قلو باردار است یا خیر. مسلماً برای آن که بتوانید به صورت دقیق متوجه این موضوع شوید، باید به طور حتم به پزشک و دکتر زنان مراجعه کنید و با انجام سونوگرافی از این بابت خیالتان راحت شود. فراموش نکنید که مراقبت های حین بارداری در زمانی که فرد دو قلو حامله است باید افزایش پیدا کند.

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها