تخمدان ها بخشی از سیستم تولید مثل زنان هستند. خانم‌ها دو تخمدان دارند که علاوه بر تخمک هورمون های استروژن و پروژسترون تولید می‌کنند. در طی دوران باروری یعنی از بلوغ تا قبل از یائسگی هر خانم در هر سیکل ماهیانه یک تخمک آزاد می‌کند. گاهی کیسه‌ای حاوی مایع که به آن کیست گفته می‌شود، در تخمدان شکل می‌گیرد. خانم‌ها برای اطمینان از سلامت خود باید به طور مداوم تحت آزمایش‌های مختلف باشند تا اگر علائمی نشانگر بیماری دیدند از آن آگاه شوند.

در مطب دکتر مظاهری با بهره مندی از جدیدترین و بهترین دستگاه‌ها، کیست تخمدان به صورت کامل رفع شده و بیمار در بازه زمانی کوتاهی درمان می‌شود.

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان کیسه ایست مملو از مایعات که در داخل و یا سطح تخمدان به وجود می‌آید. بیشتر خانم‌ها حداقل یک بار کیست تخمدان را تجربه می‌کنند و بیشتر این کیست ها بدون درد هستند و پس از چند ماه خودبه‌خود از بین می‌روند.اما برخی دیگر از انواع آن می‌توانند منجر به علائم جدی شوند..

علل به وجود آمدن کیست تخمدان

در بعضی موارد فولیکول‌ها در طول تخمک گذاری پاره نمی‌شوند و تخمکی آزاد نمی‌کنند و به‌جای آن مایعات بیشتری درونشان ذخیره‌شده و تبدیل به کیست تخمدان می‌شود. در موارد دیگر، فولیکول تخمک را آزاد می‌کند اما کیسه اش به‌جای حل شدن، دوباره بسته‌شده و با خون و مایعات دیگر پر می‌شود.

علائم کیست تخمدان

اغلب کیست های تخمدان کوچک و فاقد علائم خاصی هستند. با این حال اگر کیست رشد کند ممکن است علائم نیز پدیدار شوند. علائم می‌توانند شامل این موارد باشند:

• بادکردگی
  • ورم
  • فشار و درد در ناحیه زیر شکمی

در موارد دیگر اگر کیست باعث چرخیدن تخمدان شود، بیمار ممکن است درد شدید توام با حالت تهوع و استفراغ داشته باشد. برخی از علائم نادر شامل موارد زیر می‌باشد:

• درد در ناحیه لگنی
  • درد خفیف در ناحیه کمر و ران پا
  • مسدود شدن مثانه یا روده
  • احساس درد در طول رابطه جنسی
  • بالا رفتن غیرقابل توجیه وزن
  • درد در طول دوره قاعدگی
  • خونریزی غیرطبیعی واژینال
  • حساس شدن سینه ها (پستان)

انواع مختلف کیست تخمدان

الف) کیست های فانکشنال

کیست های فانکشنال بر دو نوع هستند:

1-کیست های فولیکولی(شایع‌ترین نوع کیست)

2-کیست های لوتئال

ب) کیست های پاتولوژیک

این نوع کیست ها نیز بر دو نوع هستند:

1- کیست های درموئید

2- کیست های آدنوما

عوارض جانبی ناشی از کیست تخمدان

بسیاری از کیست های تخمدان خوش خیم هستند و خودبه‌خود و بدون درمان از بین می‌روند. اما در موارد نادر ممکن است پزشک در طول آزمایش متوجه کیست سرطانی در تخمدان شود. از عوارض مهم و خطرناک کیست‌های تخمدان، پیچ خوردن کیست به دور خودش است که اغلب با درد شدید، تهوع و استفراغ، بی‌اشتهایی، ضعف و افت فشار خون می‌تواند همراه می‌باشد.

تشخیص کیست تخمدان

پزشک می‌تواند در ابتدا آزمایش روتین لگن را انجام دهد تا وجود کیست تخمدان را تشخیص دهد.اگر دریکی از تخمدان ها وجود کیست را احساس کرد به بیمار دستور سونوگرافی می‌دهد. آزمایش سونوگرافی به پزشک کمک می‌کند اندازه، محل، شکل و ترکیب‌بندی ( جامد یا مایع بودن محتویات ) کیست را تشخیص دهد.

پیشگیری از کیست تخمدان

باوجود اینکه هیچ راهی برای پیشگیری از کیست های تخمدان وجود ندارد، آزمایشات مداوم می‌تواند به شما در تشخیص زود هنگام بیماری‌های تخمدان کمک کند.

درمان کیست های تخمدان

اگر کیست های تخمدان به خودی خود از بین نروند و یا بزرگ‌تر شوند، پزشک برای کوچک شدن یا از بین رفتن کیست ها روش‌های درمانی زیر را پیشنهاد می‌کند:

قرص‌های ضد بارداری.

لاپاراسکوپی

لاپاراتومی

کلام آخر

کیست تخمدان از جمله بیماری‌های رایج در زنان می‌باشد. خانم‌ها باید به‌خوبی با علائم آن آشنا باشند و به مرتب بودن سیکل‌های قاعدگی خود توجه لازم را داشته باشند. در صورت داشتن هرگونه علائمی به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنند.