پاپ اسمیر که با عنوان انگلیسی Pap Smear test نیز شناخته می‌شود، یک روش ساده و ایمن جهت سنجش و ارزیابی وضعیت دهانه رحم است. در این روش، سلول‌هایی که به صورت غیر طبیعی رشد و تکثیر یافته و به تومورهای سرطانی تبدیل شده­اند، تشخیص داده می‌شوند. در مطب دکتر مظاهری تست پاپ اسمیر با پیشرفته‌ترین و به روز ترین تجهیزات انجام می‌شود. از این رو نتایج حاصل از تست از دقت کافی برخوردار است.

در طول تست پاپ اسمیر چه اتفاقی می‌افتد؟

پاپ اسمیر

اگر تجربه انجام آزمایشات لگنی را داشته باشید، به خوبی از پس این تست نیز بر می‌آیید. برای شروع تست کافیست به سمت دمر و از پشت بر روی تخت دراز بکشید. سپس با قرار دادن پاها در وضعیت مناسب آماده معاینه شوید. پزشک با استفاده از اسپکولوم تلاش می‌کند تا دهانه واژن را به اندازه کافی باز کند.

در مرحله بعد با ورود یه سواب، بخشی از بافت دهانه رحم به عنوان نمونه جدا می‌شود. پزشک با قرار دادن نمونه بر روی شیشه لام، ان را برای ارسال به محیط آزمایشگاه آماده می‌کند. اگرچه انجام تست پاپ اسمیر احساس ناخوشایندی ایجاد می‌کند، اما جای نگرانی نیست. چرا که تنها چند ساعت پس از انجام آزمایش این احساسات از بین می‌روند.

انجام آزمایش پاپ اسمیر برای چه افرادی ضروری است؟

آنچه که مسلم است، این تست به تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم کمک می‌کند. از این رو توصیه می‌شود به طور منظم خود را تحت نظر پزشک قرار دهید تا در صورت بروز هر گونه اختلال، زودتر آن را شناسایی کنید. اما از آنجایی که عامل ایجاد سرطان رحم در اغلب مواقع ویروس hpv است و این ویروش تنها از طریق رابطه‌های جنسی منتقل می‌شود، افراد بالای 21 سال که رابطه جنسی ندارند، نیاز به انجام پاپ اسمیر نخواهند داشت.

در عوض به افراد بالای 21 سال که رابطه جنسی را تجربه می‌کنند، توصیه می‌شود تا یک برنامه ریزی منظم برای انجام تست در هر سه سال یکبار داشته باشند.

آمادگی‌های لازم برای انجام تست پاپ اسمیر

اساساً استرس‌های مربوط به آزمایش در بخش اندام تناسلی طبیعی قلمداد می‌شود. اما کنترل کمک می‌کند تا عملیات تست در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با دقت کافی انجام شود. برای انجام پاپ اسمیر به چند نکته مهم توجه کنید.

پاپ اسمیر

  1. در وهله اول از بهداشتی بودن محیط، ابزار و تخصص پزشک خود مطمئن شوید. این کار به طرز قابل توجهی به کنترل استرس کمک می‌کند.
  2. اگر در دوره عادت ماهیانه قرار دارید، انجام تست را به وقت دیگری موکول کنید.
  3. یک روز قبل از انجام آزمایش از رابطه جنسی و یا استفاده از قرص‌های ضدباروری پرهیز کنید.
  4. اگر در دوره بارداری قرار دارید، پیش از هفته 24 ام برای انجام تست مراججعه کنید.
  5. نگران هزینه این نوع تست‌ها نباشید. چرا که بخش اعظمی از هزینه‌ها توسط بیمه پرداخت می‌شود.

سخن پایانی

پاپ اسمیر یک آزمایش ساده است که تنها 10 الی 20 دقیقه طول می‌کشد. از این رو در طول این تست احساس درد چندانی نخواهید داشت. بسیار حائز اهمیت است که این تست را در محیط کاملاً بهداشتی و تحت نظر یک پزشک متخصص و مجرب انجام دهید. در مطب دکتر مظاهری تمام امکانات مربوط به تست‌های بخش لگن فراهم شده است. شما می‌توانید با اطمینان خاطر از بهداشتی بودن محیط و مهارت پزشک، آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید.

پاپ اسمیر