جراحى کیست تخمدان

کیست تخمدان یک توده کوچک و غیر سرطانی است که با آب و مایعات پرشده است. این کیست‌ها می‌توانند در تخمدان رشد کرده و بزرگ شوند. اساساً کیست‌ها عوارض جبران‌ناپذیری به‌جای نمی‌گذارند اما می‌توانند در فرآیند تخمک‌گذاری اختلال ایجاد کنند. جراحى کیست تخمدان با بیرون کشیدن کیست‌ها از محل تخمدان، احتمال باروری را افزایش داده و بیمار را از درد ناشی از رشد و جابجایی کیست نجات می‌دهد. در مطب دکتر مظاهری این عمل جراحی به کمک مجهزترین تجهیزات و با تکیه‌بر دانش بالای پزشکان صورت می‌گیرد. ازاین‌رو کمترین عارضه و دردی ایجاد نمی‌کند.

انواع کیست تخمدان و علائم آن

کیست‌ها انواع مختلفی دارند. در یک نگاه کلی کیست‌های بزرگ‌تر از 5 سانتی‌متر بزرگ قلمداد می‌شوند. درمان و جراحی کیست تخمدان در انواع مختلف کیست‌ها متفاوت است. ازاین‌رو تشخیص نوع کیست اهمیت ویژه‌ای در انتخاب مسیر درمان دارد. کیست‌ها را در یک دسته‌بندی کلی می‌توان به 5 نوع مختلف تقسیم کرد.

  1. کیست تخمدان های ساده: کیست ساده یا فولیکولی رایج‌ترین نوع کیست است که در تخمدان اغلب بانوان وجود دارد. خوشبختانه این نوع کیست عوارض و علائمی ندارد و پس از به پایان رسیدن دوره قاعدگی به‌خودی‌خود ناپدید می‌شود.
  2. کیست تخمدان پلی کیستیک: در این حالت ایجاد یک زنجیره کیست‌های ریز در تخمدان، منجر به اختلال در قاعدگی می‌شود. در افراد مبتلابه تنبلی تخمدان علائمی همچون ناباروری، جوش صورت و موی چرب به‌وفور دیده می‌شود.
  3. کیست درموئید: این نوع کیست همراه با جنین در رحم مادر رشد می‌کند. در این حالت تنها گزینه درمانی جراحى کیست تخمدان است.
  4. کیست‌های شکلاتی: در این حالت کیست‌های خونی، موجب ایجاد چسبندگی در رحم و تخمدان‌ها می‌شود. قطعی‌ترین راه درمان در این نوع کیست نیز جراحی است.
  5. کیست بدخیم تخمدان: زمانی که کیست‌های تخمدان تبدیل به تومورهای سرطانی شوند، متأسفانه تخمدان را به‌طورکلی درگیر و سرطانی می‌کند. در ابتلا به نوع کیست بیمار مسیر سختی برای درمان طی می‌کند.

جراحى کیست تخمدان

روش‌های مختلف جراحى کیست تخمدان

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز گفته شد، درمان کیست‌ها ارتباط مستقیمی با نوع کیست دارد. در کیست‌های ساده نیاز به درمان جدی نخواهید داشت. کافی است منتظر باشید تا با گذر از حداکثر دو دوره قاعدگی کیست‌ها جذب شوند. زمانی که رشد کیست از مقدار طبیعی فراتر برود، پزشک با تجویز رخی داروهای هورمونی، تلاش می‌کند تا کیست‌ها بدون مداخلات جراحی از بین بروند.

اما در مواقعی که کیست‌ها به شکل مشکوکی رشد می‌کنند و احتمال سرطانی بودن آنان می‌رود، جراحى کیست تخمدان به‌عنوان بهترین روش درمانی انتخاب می‌شود. امروزه با پیشرفت علوم نوین، لاپاراسکوپی بهترین درمانگر کیست‌های تخمدان معرفی‌شده است؛ اما ممکن است پزشک بنا بر صلاح‌دید خود و شرایط بیمار، عمل باز را ترجیح دهد.

جراحى کیست تخمدان از طریق لاپاراسکوپی

جراحى کیست تخمدان

در جراحی لاپاراسکوپی تلاش جراح بر این است که بتواند بخش اعظمی از تخمدان را دست‌نخورده باقی بگذارد. در این روش چند شیار کوچک بر روی جداره شکم وارد می‌شود تا لاپاراسکوپ وارد تخمدان‌ها شود. در همین حین حفره شکم توسط گاز دی‌اکسید کربن پر می‌شود تا پزشک به محیط تخمدان تسلط پیدا کنند. جراح به کمک این ابزار موقعیت کیست‌ها را شناسایی می‌کند.

در قدم بعد با ایجاد چند برش دیگر کیست‌ها از تخمدان بیرون کشیده می‌شوند. در این نوع عمل جراحی، بیمار کاملاً بی‌هوش است و هیچ دردی را احساس نمی‌کند. مدت‌زمان ریکاوری و بهبود نیز به مدد روش لاپاراسکوپی بسیار کوتاه‌تر شده و بیمار می‌توان در همان روزبه خانه بازگردد.

سخن پایانی

جراحى کیست تخمدان مثل گذشته عمل سخت و مشکل‌آفرینی نیست؛ اما بسیار حائز اهمیت است که در انتخاب مطب و دکتر خود دقت لازم را داشته باشید. در مطب دکتر مظاهری تمام سؤالات شما پیرامون جراحى کیست‌های تخمدان پاسخ داده می‌شود. ضمن اینکه عمل لاپاراسکوپی نیز با بهترین و دقیق‌ترین تجهیزات صورت می‌گیرد.