مراقبت های دوران پس از زایمان و شیردهی

مراقبت‌های دوران پس از زایمان و شیردهی، همانند دریافت مشاوره قبل از بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید در ابتدا این گونه به نظر برسد که با اتمام دوران بارداری دیگر همه چیز تمام شده است؛ در حالی که این گونه نیست.

در واقع، با اتمام دوران بارداری، شما به دوران جدیدی وارد می‌شوید که باید مراقبت‌های بیشتری داشته باشید. زیرا از این به بعد علاوه بر مراقبت از خود باید از کودکتان نیز نگهداری نمایید.

برای اینکه بتوانید از این مرحله هم با موفقیت عبور کنید بهتر است با یک پزشک متخصص و مطمئن در ارتباط باشید تا راهنمایی­های لازم را از او دریافت نمایید.

دکتر ناهید مظاهری از پزشکان مجربی هستند که سال هاست در حوزه دکتر زنان و زایمان فعالیت کرده و می‌توانند در زمینه مراقبت‌های دوران پس از زایمان و شیردهی مشاوره‌های مفیدی را به مادران ارائه دهند. همچنین می‌توانید در زمینه تعیین جنسیت قبل از بارداری و مراقبت های حین بارداری مشاوره دریافت نمایید.

دوران پس از زایمان به چه زمانی اطلاق می‌گردد؟

دوران پس از زایمان به مدت زمانی گفته می‌شود که از زمان خاتمه زایمان آغاز شده و تا حدود چهل روز بعد ادامه می‌یابد. البته دوران بعد از زایمان در اصل تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که تغییرات به وجود آمده در اثر بارداری در بدن، به وضعیت پیش از بارداری برگردد.

اهمیت مراقبت‌های دوران پس از زایمان و شیردهی

شیردهی بعد از زایمان

دوران پس از زایمان و شیردهی از حساس‌ترین دوران زندگی مادر به حساب می‌آید. در حقیقت، مادر پس از زایمان خود همواره در معرض آسیب‌های احتمالی قرار دارد و باید از خود و کودک خود مراقبت نماید.

در ده روز اول پس از زایمان، عمده تغییراتی که لازم است در بدن مادر صورت گیرد، به وجود می‌آید. به همین دلیل، در این بازه زمانی، مادر روزهای حساسی را پشت سر می‌گذارد.

مشکلاتی نظیر خونریزی و تغییر در فشار خون نیز که در این دوران وجود دارد، تا حد زیادی وضعیت جسمانی مادر را آسیب‌پذیر خواهد کرد.

به این ترتیب باید در این دوران هم خود مادر و هم اطرافیان او، شدیدا از او مراقبت کنند تا این مرحله را به خوبی پشت سر گذارد.

تغذیه در دوران پس از زایمان و شیردهی چگونه باید باشد؟

وضعیت جسمی مادر از بعد از زایمان باید همواره قوی نگه داشته باشد. زیرا زایمان وشیردهی، نیاز بدن مادر به مواد مغذی و مقوی را افزایش می‌دهد.

این مسئله باعث می‌شود که مادران ملزم به استفاده از گروه‌های متنوع مواد غذایی گردند تا به اندازه نیاز کودک شیر تولید شود و در رشد و تکامل کودک خللی به وجود نیاید.

در واقع، تنوع غذایی در بحث مراقبت‌های دوران پس از زایمان و شیردهی حتی نسبت به دوران بارداری اهمیت بیشتری دارد.

این مسئله در مورد برخی از مادران حیاتی‌تر خواهد بود.

مادران نوجوانی که در هنگام شیردهی زیر بیست سال سن دارند و یا مادرانی که به بیش از یک نوزاد شیر می‌دهند، از جمله این افراد هستند.

همچنین، مادران لاغر و ضعیف و افرادی که در دوران شیردهی درگیر بارداری ناخواسته شده اند، باید به تغذیه خود اهمیت بیشتری بدهند.

اگر شخص از آن گروه از افرادی باشد که در دوران بعد از زایمان و شیردهی، خونریزی زیادی دارند نیز باید تنوع غذایی خود را افزایش دهد.

بانویی که زایمان می‌کند، باید پس از زایمان کاملا از تغذیه خود و نوزادش مراقبت نماید و رژیم خود را به خوبی انتخاب کند. در واقع، برنامه غذایی دوران شیردهی باید همانند دوران بارداری مادر با حساسیت بالا تنظیم گردد.

سعی کنید از همه نوع مواد غذایی اعم از حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌های تازه، دانه‌های مغذی و غذاهایی که پروتئین، آهن و کلسیم فراوان دارند، در برنامه غذایی خود بگنجانید. بانویی که به کودک خود شیر می‌دهد، روزانه چیزی حدود ۲۷۰۰ کالری انرژی مصرف می‌کند.

در دوران پس از زایمان و شیردهی، حتی مصرف آب در بدن مادر هم دچار تغییر می‌شود. در حقیقت، ترشح بیش از قبل هورمون اکسی توسین در بدن مادر، باعث می‌شود تا او بیشتر از قبل احساس تشنگی کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، او باید بین ۸ تا ۱۲ لیوان آب در طول روز بنوشد تا نیاز بدن خود به آب را تامین نماید.

شیردهی

مراقبت‌های جسمانی پس از زایمان

پس از زایمان باید مراقبت‌های ویژه‌ای را انجام دهید تا سلامت خود را تضمین نمایید. لازم است که ناحیه تناسلی خود را پس از هر بار اجابت مزاج و دفع ادرار به خوبی شستشو دهید.

قسمت‌هایی که بخیه دارد را باید با استفاده از مواد ضدعفونی تمیز نگه دارید. سعی کنید در ۲۴ ساعت اول پس از زایمان از جای خود برخیزید و به آرامی راه بروید.

لباس زیر و پد بهداشتی خود را خیلی زود عوض کنید تا احتمال بروز عفونت را کاهش دهید. پس از شستشوی لباس‌ها حتما باید در معرض نور خورشید و یا اتوی گرم قرار گیرد تا ضدعفونی شود.

در کمتر از دو ساعت بعد از زایمان خود، شیردهی به نوزادتان را آغاز کنید. بعد از هر بار شیردادن اجازه دهید یک قطره شیر بر روی نوک سینه باقی بماند و در معرض هوای آزاد خشک گردد. تنها در صورتی که به نوزاد خود شیر دهید که تقاضای شیر کند.

شیر دهی پس از زایمانسه هفته پس از زایمان، محل برش اپی زیاتومی ترمیم می‌گردد. در مورد سزارین هم بخیه‌ها حدود ۷ تا ۱۰ روز بعد از عمل باید کشیده شوند.

در صورتی که می‌خواهید در زمینه مراقبت‌های دوران پس از زایمان و شیردهی بهترین مشاوره‌ها را دریافت نمایید بهتر است به مطب دکتر ناهید مظاهری مراجعه نمایید.

تجربه و مهارت ایشان می‌تواند این اطمینان را به شما بدهد که به سلامت از این دوران عبور کنید.