دردهای لگنی ازجمله مشکلاتی ست که به شکلی آزاردهنده و نگران‌کننده در بدن بانوان ایجاد می‌شوند. این دردها ممکن است به‌صورت خفیف و ادامه‌دار باشند و یا به کاملاً ناگهانی و شدید بروز پیدا کنند. در هر دو صورت تحمل این نوع درد بسیار سخت است. شناخت علت این نوع دردها به شکل مؤثری از بروز آنان پیشگیری کرده و یا روند درمان ساده‌تر می‌کند. در مطب دکتر مظاهری، علت دردهای لگنی از طریق چند پرسش راجع به سیکل عادت ماهیانه، روابط جنسی و علائم ادراری، کشف‌شده و در ادامه مسیر درمان با جزئیات کامل مشخص می‌شود.

درد لگنی

 

علت بروز دردهای لگنی چیست؟

درد در ناحیه زیر شکم و پایین‌تر از ناف را با عنوان دردهای لگنی می‌شناسیم.

این نوع دردها در بستر برخی عوامل، به شکل ناگهانی و حاد یا مزمن و مکرر رخ می‌دهند.

در نوع اول فرد بدون هیچ سابقه قبلی دچار دردهای ناگهانی و شدید می‌شود؛ اما در نوع دوم درد بیش از 6 ماه ادامه داشته و به شکل مکرر قطع و وصل می‌شود.

 

 

 

 

علت دردهای لگنی به شکل ناگهانی و حاد

این علل را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  1. کیست تخمدان: کیسه‌هایی که حاوی مایع هستند و با حرکت خود در داخل تخمدان باعث ایجاد دردهای لگنی می‌شوند.
  2. عفونت‌های ادراری: این نوع عفونت‌ها، باکتری‌هایی هستند که خود را به دستگاه تناسلی رسانده و می‌توانند مثانه و حتی کلیه‌ها را درگیر کنند. تکرر ادرار و سوزش در هنگام دفع ادرار از علائم عفونت مجاری ادراری است.
  3. عوارض حاملگی: بارداری خارج از رحم و سقط‌جنین از دیگر علل بروز دردهای لگنی است که می‌تواند تهدیدکننده و جدی باشد.
  4. یبوست و اسپاسم­های روده‌ای: این عامل نیز در اثر تغییر رژیم غذایی و یا سندرم روده تحریک‌پذیر رخ‌داده و منجر به بروز درد می‌شود.

درد لگنی

 

علت دردهای لگنی مزمن و مکرر

این نوع دردها عمدتاً جدی‌ترند و خبر از وجود یک بیماری می‌دهند.

  1. آندومتریوز: نوعی اختلال در رحم است که باعث ضخیم شدن بافت آن می‌شود. این مشکل می‌تواند با علائمی همچون دردهای لگنی شدید در زمان پریود، وجود خون در ادرار و مدفوع و درد در ناحیه کمر رخ دهد.
  2. فیبروم رحم: رشد بیش‌ازحد بافت رحم، منجر به بروز فیبروم می‌شود. فیبروم در اغلب مواقع به شکل جدی مشکلات زناشویی به همراه می‌آورد. یکی از همین مشکلات دردهای شدید لگنی است که بیشتر در هنگام عادت ماهیانه رخ می‌دهد.
  3. بیماری‌های التهابی مزمن لگن: در این بیماری در اثر عفونی شدن طولانی‌مدت بافت لگن، یک زخم به وجود می‌آید و از این طریق دردهای لگنی به وجود می‌آید.

درد لگنی

 

تشخیص علت دردهای لگنی

این‌طور که پیداست این بیماری در بستر عوامل مختلفی رخ می‌دهد. ازاین‌رو تشخیص آن نیاز به آزمایش‌های دقیق دارد.

عموماً پزشکان با انجام معاینات لگنی، سونوگرافی، تصویربرداری از طریق MRI و یا لاپاراسکوپی علت این اختلال را کشف می‌کنند.

سپس با تجویز درمان‌های دارویی و یا جراحی درصدد رفع این نوع دردها برمی‌آیند.

 

 

 

 

 

سخن پایانی

تنها با تشخیص دقیق علت بروز دردهای لگنی است که می‌توان در مسیر درست درمان قدم برداشت. در مطب دکتر مظاهری کلیه آزمایش‌ها مربوط به بخش لگن، به کمک تجهیزات بروز و مهارت ویژه پزشکان انجام می‌شود. می‌توان امیدوار بود نتایج آزمایش‌ها حاصله از علت بیماری پرده برداشته و درمان را برای شما ساده‌تر کند.