خونریزی غیر طبیعی به زمانی اطلاق می‌شود که فرد در دوره پریود بیشتر از حد معمول خون از دست بدهد. ازآنجایی‌که خونریزی غیرنرمال در اثر وجود برخی بیماری‌ها در بخش رحم رخ می‌دهد، می‌بایست جدی گرفته شود. شما می‌توانید با مراجعه به مطب دکتر مظاهری، مشکل پیشرو با یک پزشک متخصص در میان گذاشته و از طریق آزمایشات لازم بیماری خود را تشخیص دهید.

اساساً سیکل طبیعی پریود هر 25 الی 30 روز رخ می‌دهد. در این دوره 2 الی 6 روز خونریزی ادامه پیدا کرده و فرد حدود 20 الی 60 سی‌سی خون در هر بار دفع از دست می‌دهد. اگر دوره پریود شما به شکل نامنظم است و خارج از یک سیکل طبیعی رخ می‌دهد، می‌بایست برای پیداکردن علت این موضوع به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

علل خونریزی غیر طبیعی در زنان

علت خونریزی غیر طبیعی را می‌توان در دو عامل اصلی جستجو کرد.

خونریزی غیر طبیعی

1- عوامل هورمونی

این دسته از عوامل در اثر سبک زندگی نادرست و یا استفاده از برخی درمان‌های دارویی رخ می‌دهد.

1. ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای
  2. استفاده نادرست از قرص‌های ضدبارداری
  3. رژیم غذایی سخت برای لاغر و یا چاق شدن
  4. تغییرات غده هیپوتالاموس در اثر استرس و اضطراب شدید
  5. تأثیر هورمون‌های تیروئید

2- عوامل غیر هورمونی

در اغلب مواقع خونریزی غیر طبیعی در اثر عوامل آنوتومیکال رخ می‌دهد. ین عوامل در موارد زیر خلاصه می‌شود:

1. غدد خوش‌خیم رحم مانند میوم ها
  2. سندروم تخمدان پلی کیستیک
  3. ضایعات موجود در دهانه رحم
  4. غدد بدخیم و یا کیست‌های خوش‌خیم تخمدان
  5. فیبروم های رحمی
  6. استفاده از IUD
  7. سرطان رحم و یا اختلال در تخمک‌گذاری

تشخیص بیماری از طریق خونریزی غیر طبیعی رحم

معاینه رحم و غربالگری آن در درجه اول از طریق معاینات عمومی و لگنی صورت می‌گیرد. ممکن است پزشک با بررسی الگو عادت ماهیانه نسبت به وجود برخی اختلالات شک کند. در قدم بعد با استفاده از آزمایش‌های تشخیصی و تکمیلی همچون آزمایش خون، سونوگرافی، نمونه‌برداری از رحم و یا MRI وضعیت رحم، تخمدان‌ها و واژن بیمار بررسی می‌شود.

هر یک از روش‌های ذکر شده، می‌بایست توسط یک پزشک متخصص و در محیط بهداشتی صورت بگیرد. نتایج حاصل از تست می‌تواند در تشخیص بیماری‌هایی همچون عفونت واژن، سرطان رحم و یا حتی تشخیص سلول‌های پیش سرطانی کمک کند.

درمان خونریزی غیر طبیعی

درمان این معضل، وابستگی بسیاری به علت بروز آن دارد. پزشک تنها با بررسی و کشف علت خونریزی می‌تواند می مسیر درست درمان را برای شما تعریف کند. به طور معمول خونریزی‌های غیر طبیعی اگر در اثر عوامل هورمونی شکل نگرفته باشند، نیاز به جراحی و درمان‌های جدی دارند. اما درصورتی‌که عوامل هورمونی همچون کم‌کاری و یا پرکاری تیروئید منجر به افزایش حجم خون قاعدگی شده باشد، درمان‌های دارویی کارساز خواهد بود.

خونریزی غیر طبیعی رحم با ایجاد مشکلاتی همچون کم‌خونی، سلامت بانوان را به خطر می‌اندازد. ازآنجایی‌که این موضوع گاهاً در اثر ابتلای فرد به یک بیماری رخ می‌دهد، پیگیری و درمان آن اهمیت زیادی دارد. در مطب دکتر مظاهری تکنیک‌های مؤثری جهت کشف علت خون‌ریزی‌های غیر طبیعی به کار گرفته می‌شود.