دوران بارداری یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین زمان‌ها در طول زندگی یک زن به‌حساب می‌آید. به‌طورکلی، از زمانی که شما تصمیم به بارداری می‌گیرید، دوران بارداری شما آغاز می‌شود.

یکی از اقدامات مهمی که باید پیش از بارداری انجام دهید، یافتن یک متخصص زنان و زایمان و باتجربه در زمینه زنان و زایمان است تا بتواند شما را در این دوران نسبتا سخت اما شیرین همراهی کند.

البته داشتن یک مشاور متخصص تنها در زمان بارداری مفید نیست. شما با مراجعه به یک پزشک حاذق می‌توانید بهترین زمان را باتوجه‌به شرایط جسمی و روحی خود برای بارداری انتخاب نمایید.

دکتر ناهید مظاهری، یکی از پزشکان باتجربه و شناخته شده در این زمینه هستند. شما می‌توانید با مراجعه به مطب ایشان، بهترین مشاوره‌ها را برای تعیین جنسیت قبل از بارداری و همچنین مشاوره قبل از بارداری را دریافت کنید.

مراقبت های حین بارداری چگونه است؟

بارداری و مشاوره

مراقبت های دوران بارداری، شامل تقویت عادت‌های خوب و حذف رفتارهای ناسالم در همه زمینه‌ها می‌شود. تغذیه و فعالیت‌های بدنی از جمله نکاتی است که باید در دوران بارداری به آن‌ها توجه شود.

وضعیت جسمانی یک بانوی باردار باید همواره توسط پزشک چک شود. داشتن یک برنامه غذایی مناسب، مصرف مکمل‌های غذایی لازم و احیانا داروهایی که برای سلامت مادر و جنین الزامی هستند باید همواره توسط پزشک چک شود.

مراقبت های حین بارداری برای بارداری‌های تک قلو و دوقلو نیز متفاوت هستند.

نحوه مراجعه به پزشک در زمان بارداری

پس از آن که متوجه بارداری خود شدید، در اولین گام به پزشک متخصص مورد اعتماد خود مراجعه کنید. زیرا لازم است تا قبل از پیشرفت بارداری، مجموعه‌ای از آزمایش‌ها و تست‌های پزشکی انجام گیرد.

این کار به شما کمک می‌کند تا دوران بارداری بدون استرس و نگرانی پشت سر گذاشته و در نهایت نوزادی سالم به دنیا آورید.

در اولین مراجعه‌ای که به پزشک خود دارید، دو تست اصلی خون و ادرار از شما گرفته می‌شود تا برخی پارامترها بررسی گردد.

اندازه‌گیری میزان باکتری‌های موجود در ادرار، تست میزان پروتئین موجود در بدن، بررسی وضعیت قند و دیابت مادر، تعیین گروه خونی و اندازه‌گیری آهن بدن از جمله اهداف آزمایش‌های اولیه به شمار می‌آید.

بررسی وضعیت بیمار از نظر بیماری‌های عفونی نظیر HIV و هپاتیت و بیماری پره اکلامپسی یا همان فشارخون بالای دوران بارداری نیز در روزهای اول بارداری بسیار اهمیت دارد.

پزشک شما باید از همان ابتدای کار وضعیت رحم، شکل و اندازه آن را از طریق معاینه لگن ارزیابی نماید. انجام پاپ‌اسمیر هم یکی دیگر از اقدامات احتیاطی به‌منظور غربالگری سرطان دهانه رحم به شمار می‌رود که باید انجام شود.

در طول دوران بارداری باید طبق برنامه زمان‌بندی‌شده به پزشک خود مراجعه کنید تا با انجام سونوگرافی، رشد و وضعیت کودک بررسی گردد. معاینه مرتب سینه هم جزو معاینات دوره بارداری به‌حساب می‌آید که باید به طور منظم انجام شود.

برنامه غذایی مادر در دوران بارداری باید چگونه باشد؟

مراقبت های حین بارداری

نقش تغذیه در سلامت مادر و جنین در دوران بارداری بر هیچ‌کس پوشیده نیست. از مراقبت های حین بارداری می‌توان به برنامه غذایی دقیق و سالم اشاره کرد که توسط یک پزشک باتجربه قابل‌برنامه‌ریزی است.

یک مادر به طور طبیعی باید در دوران بارداری حدود 9 تا 12 کیلوگرم وزن اضافه کند. داشتن یک رژیم غذایی سالم متشکل از همه گروه‌های غذایی، می‌تواند به این مسئله کمک کند.

مصرف گوشت، تخم‌مرغ، ماهی (البته نه به مقدار زیاد)، لبنیات، میوه‌ها و سبزی‌های تازه در این دوران از اهمیت بالایی برخوردار است. کافئین و مواد غذایی قند دار نظیر شیرین‌کننده‌های صنعتی باید طبق نظر پزشک و به‌صورت کنترل شده مصرف شوند.

مصرف داروها و مواد مخدر در دوران بارداری

یکی از مراقبت های دوران بارداری که باید به شدت موردتوجه قرار گیرد، مصرف داروها و یا مواد مخدر توسط مادر است. هرگونه سهل‌انگاری در مصرف این‌گونه مواد، می‌تواند منجر به ایجاد ناهنجاری‌ها در نوزاد گردد.

به‌این‌ترتیب، مصرف هرگونه دارو را بخصوص در سه‌ماهه اول بارداری به پزشک خود اطلاع دهید تا در صورت نیاز تصمیم‌گیری صحیحی در مورد آن انجام شود.

کشیدن سیگار می‌تواند منجر به زایمان زودرس و یا حتی سقط جنین شود. همچنین، باعث می‌شود نوزاد به دنیا آمده، وزن غیراستاندارد و بسیار کمی داشته باشد. مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکل دار هم منجر به نقص‌هایی نظیر اختلال الکل جنین خواهد شد.

استفاده از مواد مخدر قوی‌تر نظیر هروئین، کوکائین و ماری‌جوانا می‌تواند منجر به زایمان زودرس، سقط جنین و حتی نقص اعضای بدن نوزاد بعد از تولد گردد. این مسئله حتی می‌تواند اعتیاد نوزاد شما را در پی داشته باشد.

بنابراین، برای جلوگیری از هرگونه اختلال در سلامتی خود و کودکتان از مصرف الکل، سیگار، قلیان و هرگونه مواد مخدر دیگری اجتناب کنید.

مراقبت های حین بارداری

نقش ویتامین‌ها در مراقبت های حین بارداری

درصورتی‌که می‌خواهید کودکی سالم از نظر نخاع و مغزی داشته باشید، باید حتما در دوره بارداری روزانه حداقل 400 میلی‌گرم اسیدفولیک مصرف کنید.

برای اینکه بیشترین تاثیر را داشته باشد، باید مدتی پیش از بارداری شروع به مصرف آن کنید. مصرف ویتامین‌های مختلف در زمان بارداری هم بسیار مهم است. بااین‌حال، باید زیر نظر پزشک و به‌اندازه کافی مصرف گردد.

هرگونه مصرف بی‌رویه مانند مصرف بیش از حد ویتامین A اثرات منفی بخصوص بر روی نخاع و قلب جنین خواهد گذاشت. حتی در برخی موارد نقص‌های مادرزادی می‌تواند از مصرف بیش از حد آن حاصل گردد.

برای اینکه بتوانید دوران بارداری خود را با نهایت آرامش و سلامت بگذرانید، نیاز است تا در این دوران توسط یک پزشک دلسوز، متعهد و باتجربه معاینه و مشاوره شوید.

خدمات ارائه شده در مطب دکتر ناهید مظاهری می تواند نیازهای شما را در دوران بارداری، قبل و بعد از آن برطرف نماید. مشاوره پیش از بارداری، مراقبت های حین بارداری، مراقبت های دوران پس از زایمان و شیردهی از جمله خدماتی است که توسط دکتر ناهید مظاهری ارائه خواهد شد. همچنین می توانید برای مواردی مانند درمان مشکلات جنسی، روش های جلوگیری از بارداری و یا مسائلی مانند درمان خشکی واژن و درمان عوارض یائسگی نیز مشاوره ای دقیق دریافت کنید.