سونوگرافی یکی از ساده‌ترین روش‌های تشخیص بیماری‌های بخش لگن است. استفاده از سونوگرافی برای تشخیص بارداری و جنسیت جنین نیز رایج است. در مطب دکتر مظاهری به شکل‌های مختلف بررسی وضعیت رحم و یا واژن صورت می‌گیرد. در این مطب از به‌روزترین و جدیدترین تجهیزات روز دنیا جهت غربالگری استفاده شده تا نتایج حاصل از آزمایش درست و بدون خطا باشد.

سونوگرافی چه کاربردهایی دارد؟

سونوگرافی یک دستگاه با قابلیت ارتعاش امواج فراصوت است که با کمک یک مبدل، از اندام و بافت‌های درونی بدن تصویربرداری می‌کند. سونوگرافی بخش لگن به دو شکل سونوگرافی شکمی و یا واژینال صورت می‌گیرد. اغلب پزشکان از سونوگرافی برای بررسی جزئیات رحم استفاده می‌کنند.

  1. شکل، اندازه و موقعیت رحم و تخمدان‌ها را بررسی می‌کنند.
  2. تغییرات شکل‌گرفته در بخش مثانه را ارزیابی می‌کنند.
  3. دهانه رحم را از لحاظ طول و ضخامت بررسی می‌کنند.
  4. اندام‌های لگن را از لحاظ میزان جریان خون ارزیابی می‌کنند.

وجود اختلال و ناهنجاری در هر یک از بخش‌های ذکر شده، می‌تواند از وجود یک بیماری خبر دهد. ازاین‌رو می‌توان گفت اگرچه هیچ کمکی به درمان بیماری نمی‌کند، اما می‌تواند تصویر درستی از وضعیت جسمانی بیمار در اختیار پزشک قرار دهد.

برای مثال اگر بیمار به کیست و یا تومور در ناحیه تخمدان و یا رحم دچار شده باشد، با تشخیص به‌موقع از طریق سونوگرافی رحم، می‌توان روند بیماری را ساده‌تر دنبال کند. همچنین در این حالت شانس غلبه بر بیماری نیز بیشتر خواهد بود.

در سونوگرافی رحم چه اتفاقی می‌افتد؟

عموم آزمایشات مربوط به سونوگرافی می‌بایست تحت‌نظر و تجویز یک پزشک صورت بگیرد. در این روش نیاز به شرایط خاصی برای انجام آزمایش سونو نخواهید داشت. بسته به اینکه سونوگرافی رحم از ناحیه شکم و یا واژن باشد، شرایط انجام آن نیز متفاوت خواهد بود.

سنوگرافیشکمی

در این روش لازم است که مثانه شما کاملاً پر باشد. تکنسین سونو از شما می‌خواهد تا به پشت بر روی تخت دراز بکشید. سپس ژل مخصوص سونو را بر روی کمر شما پخش کرده و با حرکت مبدل بر روی کمر، از اندام‌های داخلی رحم تصویربرداری می‌کند. در نهایت تصاویر آرشیو شده و به‌صورت چاپی و یا سی دی در اختیار شما قرار می‌گیرد. در این روش، دوره قاعدگی و عادت ماهیانه خللی در انجام سونو ایجاد نمی‌کند.

واژینال

سنوگرافی

برای انجام این نوع آزمایش می‌بایست پوشش خود را تعویض کرده و گان مخصوص را بپوشید. سپس بر روی تخت دراز کشیده و پاها را در موقعیت مناسب قرار دهید. تکنسین سونو یک پوشش محافظ و بهداشتی بر روی مبدل کشیده و آن را به‌آرامی وارد واژن می‌کند. در این مرحله نیز تصاویر بر روی مانیتور نقش بسته و در نهایت در اختیار شما قرار می‌گیرد.

توجه داشته باشید که برای انجام سونوگرافی واژینال نیاز به پر بودن مثانه نخواهد بود. اما اگر در دوره عادت ماهیانه قرار دارید، بهتر است این موضوع را با تکنسین در میان بگذارید. چرا که خونریزی پریود ممکن است روند انجام آزمایش را با خلل روبرو کند.

 

 

سخن پایانی

این آزمایش از جمله آزمایشات بسیار رایج جهت تشخیص بیماری‌های بخش لگن است. ازآنجایی‌که این آزمایش تحت تماس با اندام‌های تناسلی انجام می‌شود، توصیه می‌شود در انتخاب مطب و پزشک دقت لازم را داشته باشید. مطب دکتر مظاهر با فراهم‌کردن بهترین شرایط بهداشتی و تشخیصی، محل مناسبی برای انجام آزمایشات حساس همچون سونوگرافی واژینال و شکمی است.