عفونت واژینال (واژینیت) از شایع‌ترین بیماری‌های زنان به حساب می‌آیند. طبق مطالعات حدود 30 درصد از خانم‌ها در طول زندگی خود به این بیماری دچار می‌شوند. واژینیت معمولاً در سنین باروری زنان، یعنی در فاصله سن بلوغ تا دوران یائسگی بروز می‌کند. در این صورت، ممکن است با عوارضی نظیر سوزش و درد واژن همراه باشد.

این اختلال ممکن است در تمام سنین رخ دهد، اما زنان بیشتر در سنین باروری مستعد ابتلا به آن هستند. نوسان سطح هورمون ها، باکتری و فعالیت جنسی فقط چند مورد از دلایل رایج ابتلا به این ناراحتی در زنان است.

در مطب دکتر مظاهری با بهره‌مندی از جدیدترین و بهترین دستگاه ها، عفونت واژینال به‌صورت کامل رفع شده و بیمار در بازه زمانی کوتاهی درمان می‌شود.

عفونت واژینال چیست؟

همه خانم‌ها در شرایط نرمال خروج ترشح از واژن خود را تجربه کرده‌اند. این ترشحات بی‌رنگ و شفاف تا شیری رنگ هستند و بویی ندارند و موجب مرطوب نگه‌داشتن محیط واژن می‌شوند. اگر این ترشحات خارج‌شده تغییر رنگ داده و دارای بو شده و یا هنگام ادرار کردن درد و سوزش داشتید، یعنی دچار عفونت واژن شده‌اید و باید برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید. عواملی مانند استفاده از شوینده‌های نامناسب، موجب بروز این بیمار می‌شود.

انواع عفونت واژینال

عفونت واژینال انواع متفاوتی دارد اما رایج‌ترین آن عبارت‌اند از :

1-واژینیت قارچی :

75  درصد خانم‌ها حداقل یک‌بار در طول زندگی خود دچار عفونت قارچی شده‌اند.

از نشانه‌های عفونت قارچی، خارش، التهاب و تورم ناحیه تناسلی همراه با سوزش ادرار و درد در هنگام رابطه جنسی است.از مشخصات ظاهری عفونت قارچی واژن این است که ترشحات فرد غلیظ، دارای بوی کپک و پنیری شکل است.میزان ترشح فرد کم تا متوسط است.

2-واژینیت باکتریایی:

عفونت باکتریایی واژن، ممکن است در ۴۰ تا ۵۰ درصد از خانم‌ها وجود داشته باشد.این نوع عفونت ممکن است بدون علامت باشد.درد و تحریک وجود ندارد اما می‌تواند با خارش همراه باشد.

نشانه‌های ظاهری عفونت باکتریایی واژن، ترشحات سفید مایل به خاکستری همراه با بوی ماهی است. ترشحات رقیق و آبکی بوده و میزان آن زیاد است.

3-واژینیت تریکومونایی:

عفونت تریکومونایی واژن علائمی همچون خارش، درد شکم و سوزش ادرار وجود دارد. این نوع عفونت قابل انتقال به آقایان از طریق رابطه جنسی می‌باشد.در عفونت تریکومونایی، فرد مبتلا بعد از رابطه جنسی ممکن است دچار لکه بینی و خونریزی رحم شود.ترشحات در عفونت تریکومونایی بد بو، کف‌آلود، فراوان، رقیق و به رنگ زرد یا سبز است.

علائم عفونت واژن

شایع‌ترین علائم عفونت واژن عبارت‌اند از:

خارش واژن
تغییر مقدار ترشحات واژن
تغییر رنگ ترشحات واژن
درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن
درد در هنگام مقاربت
خونریزی واژینال یا لکه بینی

علل عفونت واژن

علل رایج عفونت واژن عبارت‌اند از:

1. عفونت‌های باکتریایی: رشد بیش‌ازحد باکتری‌ها می‌تواند باعث عفونت های واژینال شوند.
  2. عفونت‌های مخمری
  3. عفونت های انگلی
  4. آتروفی واژن: این حالت ممکن است پس از یائسگی اتفاق بیفتد.
  5. استفاده از صابون‌ها و شستشوی زیاد بدن
  6. واکسن های واژینال
  7. مصرف بی‌رویه و طولانی‌مدت آنتی‌بیوتیک‌های
  8. استرس
  9. حاملگی
  10. عدم رعایت بهداشت فردی
  11. دیابت کنترل نشده
  12. استفاده از داروهای کورتونی
  13. قرص‌های ضد بارداری با استروژن بالا

توصیه‌های مهم برای پیشگیری از عفونت واژینال

1. رعایت بهداشت فردی پس از رابطه جنسی
  2. استفاده از لباس زیر نخی
  3. عدم استفاده از لباس زیر و شلوار تنگ
  4. استفاده از کاندوم برای جلوگیری از بیماری‌های آمیزشی و ورود باکتری‌های مضر به واژن
  5. عدم استفاده از صابون‌ها و شوینده‌های قوی
  6. جتناب از حمام های داغ و عمومی
  7. عدم استفاده از لباس های مرطوب

راه‌های درمان عفونت های واژینال

روش‌های درمان عفونت های واژینال با توجه به علت‌های مختلف آن متفاوت می‌باشد. به عنوان مثال:

• عفونت باکتریایی: تجویز قرص مترونیدازول به‌صورت قرص، کرم یا ژل یا کرم و ژل کلیندامایسین
  • عفونت مخمری: تجویز کرم‌ها یا شیاف های ضد قارچی
  • تریکومونیازیس: تجویز قرص مترونیدازول یا تینیدازول
  • آتروفی واژن: تجویز کرم یا قرص استروژن

اگر علت عفونت واژینال عوامل تحریک کننده ماند صابون  باشد دکتر متخصص محصول دیگری برای کاهش تحریک پیشنهاد می‌کند.

همان‌طور که گفته شد اکثر زنان با مشکل عفونت واژینال مواجه هستند. اگر به علل بروز این مشکل شناسایی کرده و توصیه‌های پیشگیری از آن را جدی بگیریم درصد ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد.

در کلینیک دکتر مظاهری با بهره‌مندی از جدیدترین و بهترین دستگاه ها، عفونت واژینال به‌صورت کامل رفع شده و بیمار در بازه زمانی کوتاهی درمان می‌شود.