در غربالگری سرطان سینه با تصویربرداری از بافت سینه، رشد غیرعادی سلول‌ها تشخیص داده می‌شود. ازآنجایی‌که سرطان سینه یکی از شایع‌ترین علل مرگ بانوان در سطح جهان است، انجام این آزمایش بسیار جدی و ضروری است. در مطب دکتر مظاهری آزمایش غربالگری سرطان سینه، با جدیدترین و به‌روزترین تجهیزات صورت می‌گیرد تا نتایج حاصل از تست دقیق و عاری از خطا باشد.

اهمیت تست غربالگری سرطان سینه

شخیص سرطان سینه پیش از بروز علائم آن، می‌تواند فرد را از خطر ابتلا به سایر سرطان‌ها نجات دهد. همان‌طور که می‌دانید غده‌های سرطانی در اثر رشد و تکثیر غیرطبیعی برخی از سلول‌های بدن شکل‌گرفته و می‌توانند بافت های مجاور خود را نیز درگیر کنند. ازاین‌رو بسیار حائز اهمیت است که بتوانیم این نوع سرطان را به‌موقع و پیش از درگیر ساختن سایر بافت ها، تشخیص دهیم. چراکه در این حالت فرآیند درمان ساده‌تر و با موفقیت بیشتری پیش می‌رود.

 

 

غربالگری سرطان سینه برای چه افرادی ضروری است؟

خطر سرطان سینه بانوان را وادار می‌کند تا در هر سنی که هستند، سینه‌های خود را با انجام تست‌های غربالگری آزمایش کنند؛ اما در برخی افراد انجام این تست ضروری‌تر است.

  1. افراد بالای 20 سال که در خانواده آنان سابقه ابتلا به سرطان وجود دارد.
  2. افراد بالای 40 سال
  3. بانوانی 25 سال به بالا که دارای جهش‌های ژنتیکی هستند.

متدهای مختلف در غربالگری سرطان سینه

در عموم تست‌های غربالگری، تلاش پزشک در این است که آزمایشات و مداخلات پزشکی، بیشترین سود و کمترین عارضه را برای بیمار ایجاد کند. برای انجام آزمایش غربالگری سرطان سینه، چهار روش مختلف وجود دارد.

معاینه سینه به شکل بالینی

بااینکه احتمال خطا در این روش بسیار بالاست، اما می‌تواند زمینه توجه فرد را به وجود این بیماری فراهم کند. در این نوع معاینه، پزشک سینه و غده‌های زیر بغل بیمار را به‌دقت موردبررسی قرار می‌دهد تا هر مورد مشکوک و غیرطبیعی را تشخیص دهد.

ماموگرافی

این روش رایج‌ترین متد در غربالگری سرطان سینه است. در ماموگرافی سینه‌ها به شکل فشرده مابین دو صفحه قرار می‌گیرند. سپس به کمک اشعه ایکس از سینه‌ها تصویربرداری می‌شود. ممکن است بیمار در این روش متحمل کمی درد شود. غدد ریز و تومورهای کوچک که قابل‌لمس نیستند، در ماموگرافی و تصاویر حاصل از آن دیده می‌شوند.

تصویربرداری از طریق MRI

در این روش از غربالگری سرطان سینه از امواج رادیویی و مغناطیسی جهت تصویربرداری از سینه استفاده می‌شود. ام ار آی با در اختیار گذاشتن تصاویر دقیق از بدن، شانس تشخیص سرطان را افزایش می‌دهد. اگر در معرض سرطان سینه قرار دارید با استفاده از دو روش MRI و ماموگرافی، خیال خود را از بابت تشخیص این بیماری راحت کنید.

سونوگرافی سینه

سونوگرافی روش شناخته‌شده‌تری برای افراد است. اگر پزشک در طول معاینات بالینی متوجه برخی ناهنجاری‌ها شود، تلاش می‌کند تا با انجام سونوگرافی، تصاویر از بافت سینه به دست آورده و موضوع را دنبال کند.

 

سخن پایانی

بالا بودن خطر ابتلا به سرطان سینه در میان بانوان، ضرورت انجام غربالگری سرطان سینه را تشدید می‌کند. در مطب دکتر مظاهری تمام متدهای غربالگری با به‌روزترین تجهیزات و دقیق‌ترین روش‌ها صورت می‌گیرد. ازاین‌رو می‌توانید مطمئن باشید که نتایج تست شما، دقیق و بدون خطا خواهد بود.