نمونه برداری از اندومتر

نمونه برداری از آندومتر که اغلب با عنوان بیوپسی آندومتر نیز شناخته می‌شود، یک روش ساده برای بررسی اختلالت موجود در رحم است. اگر در طول تست پاپ اسمیر، پزشک متوجه برخی ناهنجاری‌ها شود، با انجام این آزمایش، به طور دقیق‌تر وضعیت رحم را بررسی می‌کند. در مطب دکتر مظاهری، از آندومتر به‌صورت کاملاً ایمن و بهداشتی نمونه برداری می‌شود. این آزمایش که تنها در چند دقیقه انجام می‌شود، به کمک بی‌حس‌کننده موضعی، بدون درد و رنجش بیمار انجام می‌شود.

در نمونه برداری از آندومتر چه اتفاقی می‌افتد؟

حتماً پیش‌ازاین تجربه انجام پاپ اسمیر را داشته‌اید. بیوپسی آندومتر نیز درست به همان شکل انجام می‌شود. شما با خوابیدن بر روی یک تخت و قراردادن پاها بر روی رکاب، آماده معاینه می‌شوید. پزشک به کمک اسپکولوم واژن را بازکرده و با تمیزکردن دهانه رحم، یک میله منعطف و بسیار باریک را وارد رحم می‌کند.

برای باز شدن هر چه بیشتر دهانه رحم، به ترتیب از لوله‌هایی با ضخامت بیشتر استفاده می‌شود. در مرحله بعد به کمک یک قاشق و یا ساکشن، نمونه از داخل رحم برداشته شده و به محیط آزمایشگاه فرستاده می‌شود. هم‌زمان با گرفتن یک نمونه از رحم آزمایش به پایان می‌رسد و شما می‌توانید بعد از کمی استراحت به خانه بروید.

نمونه برداری از آندومتر برای چه افرادی ضروری است؟

در اغلب مواقع بیوپسی آندومتر به افرادی که با اختلالات قاعدگی روبرو شده‌اند، پیشنهاد می‌شود. بروز هر یک از این علائم، انجام تست را ضروری می‌سازد.

اندومتر

طولانی شدت مدت‌زمان پریود

خون‌ریزی‌های حجیم در دوران قاعدگی

لکه بینی و یا خونریزی پس از هر رابطه جنسی

عدم خونریزی در دوران پریود

خونریزی پس از یائسگی

افراد مشکوک به سرطان رحم

اگرچه انجام این تست هیچ کمکی به درمان این نوع اختلالات نمی‌کند، اما می‌تواند در تشخیص بیماری به پزشک کمک کند.

موارد منع انجام بیوپسی آندومتر

انجام تست نمونه برداری از آندومتر برای برخی افراد غیرمجاز است.

  1. افرادی که به علت ابتلا به آرتروزهای شدید قادر به جداکردن پاها نیستند.
  2. افرادی بیماری که توان انجام آزمایشات سنگین ندارند.
  3. افراد مبتلا به فشارخون و یا دیابت کنترل نشده
  4. بانوان مبتلا به عفونت‌های ناحیه واژن و یا لگن
  5. افرای که به انواع اختلالات خونی دچارند و خونریزی آنان تحت تأثیر این نوع بیماری‌ها متوقف نمی‌شود.
  6. بانوان باردار

آندومتر

عوارض نمونه برداری از آندومتر

اساساً بیوپسی آندومتر یک روش ایمن و استاندارد جهت معاینه دهانه رحم است و نمی‌تواند عوارض جدی به‌جای بگذارد. بااین‌حال بروز برخی علائم پس از به پایان رسیدن تست دور از ذهن نیست.

خون‌ریزی در ناحیه واژینال؛ در اغلب مواقع خون‌ریزی و یا گرفتگی عضلات واژن پس از چند روز به طور کامل از بین می‌رود. مصرف داروهای مسکن کمک‌کننده خواهد بود.

سوراخ و یا پاره شدن رحم؛ این اختلال به‌ندرت در بانوانی که به‌تازگی یائسه شده‌اند پیش می‌آید. جای نگرانی نیست چرا که بافت رحم به‌مرور ترمیم‌یافته و بسته می‌شود.

آندومتر

سخن پایانی

نمونه برداری از آندومتر تنها 20 الی 30 دقیقه زمان می‌برد. بااین‌حال بسیار حائز اهمیت است که این آزمایش را در محیط ایمن و بهداشتی انجام دهید. در مطب دکتر مظاهری، این تست به شکل ایمن، در محیط کاملاً بهداشتی و به کمک به‌روزترین تجهیزات انجام می‌شود.