هیسترکتومی (برداشتن رحم)

هیسترکتومی

هیسترکتومی نوعی عمل جراحی است که در طول آن رحم از بدن جدا می‌شود.

ممکن است در این عمل رحم به همراه تمام دهانه‌ها خارج‌شده و یا تنها بخشی از آن از بافت اصلی جدا شود. هیسترکتومی آخرین گزینه در درمان بیماری‌های پیشرفته‌ای همچون دردهای لگنی، تومورهای سرطانی و مشکلات قاعدگی است. در مطب دکتر مظاهری، عمل هیسترکتومی به کمک بهترین و مجهزترین تجهیزات و در همراهی مهارت پزشکان صورت می‌گیرد.

 

 

 

 

انجام هیسترکتومی چه زمانی ضروری است؟

هم‌زمان با انجام عمل جراحی هیسترکتومی قدرت باروری و سیکل عادت ماهیانه از بین می‌رود. ازاین‌رو این عمل را نمی‌توان بهترین روش برای حل بیماری‌های رحم دانست؛ اما زمانی که جان بیمار گرو خارج کردن رحم باشد، پزشک انجام هیسترکتومی را ضروری می‌داند. عموماً برداشتن رحم در موارد زیر ضروری قلمداد می‌شود.

  1. ابتلا به سرطان رحم: سرطان رحم و یا دهانه آن اغلب با خارج کردن رحم درمان می‌شود. میزان گسترش سرطان و نوع آن تأثیر بسزایی در انتخاب نحوه انجام هیسترکتومی دارد.
  2. ابتلا به فیبروم رحم: فیبروم ازجمله بیماری‌هایی است که تنها با خروج رحم به شکل دائم و مطمئن درمان می‌شود. این تومور خوش‌خیم با ایجاد علائمی همچون خونریزی‌های مکرر و مداوم، درد در لگن و کم‌خونی بیمار را آزار می‌دهد.
  3. اندومتریوز: زمانی که بافت رحم به شکل نامتعارف و غیرعادی روی تخمدان‌ها رشد کند، نیاز به درمان‌های جدی پیدا می‌کند. هیسترکتومی در درمان اندومتریوزهایی که با دارو و جراحی‌های ساده درمان نمی‌شوند، مؤثر واقع می‌شود.
  4. خونریزی‌های غیرطبیعی واژینال: زمانی که خونریزی‌های شدید سلامت بدن افراد را به خطر بیندازد، بیرون کشیدن رحم جهت تسکین این حالت تجویز می‌شود.
  5. افتادگی رحم: زمانی که بافت های نگه‌دارنده رحم ضعیف می‌شوند، رحم به سمت واژن پایین می‌آید. در این حالت بروز علائمی همچون بی‌اختیاری در ادرار، فشار در ناحیه لگن و اختلال در دفع دور از ذهن نخواهد بود. این عارضه نیز به کمک عمل جراحی هیسترکتومی درمان می‌شود.

هیسترکتومی

روش‌های مختلف انجام هیسترکتومی

روش‌های متنوعی برای انجام عمل جراحی برداشتن رحم وجود دارد. در انتخاب نوع جراحی، شرایط بیمار و علت جراحی تأثیرگذار است. آشنایی با انواع جراحی هیسترکتومی خالی از لطف نخواهد بود.

  • هیسترکتومی توتال: در این روش رحم به همراه دهانه آن به‌طور کامل برداشته می‌شود. ازآنجایی‌که در این روش رحم به‌طورکلی از بدن جدا می‌شود، زمان بهبودی نیز طولانی‌تر خواهد بود.
  • هیسترکتومی ساب توتال: در این روش نیز دو سوم رحم برداشته‌شده و تنها یک سوم آن به شکل دهانه رحم باقی می‌ماند. اگر تست پاپ اسمیر شما همواره نرمال و طبیعی باشد، می‌توانید هیسترکتومی ساب توتال را از طریق برش شکم و یا لاپاراسکوپی انجام دهید.
  • هیسترکتومی گسترده و یا رادیکال: این روش برای درمان سرطان‌های پیشرفته بخش رحم استفاده می‌شود و شامل جداسازی رحم، دهانه آن، بخش بالایی واژن و بافته‌ای اطراف آن است.

هیسترکتومی

سخن پایانی

هیسترکتومی یک عمل جراحی بسیار مؤثر جهت درمان بیماری‌های بخش رحم است. اگر در مورد این عمل جراحی پیچیده سؤالاتی در ذهن دارید، می‌توانید با تماس با مطب دکتر مظاهری آمادگی‌های لازم جهت انجام عمل و مراقبت‌های پس‌ازآن را به دست آورید.