معاینات دوره ای خانم ها

معاینات دوره ای خانم ها به جهت پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های زنانه اهمیت دارد. مراجعه به پزشک زمانی که ناخوش و مریض هستیم طبیعی است. می‌توان انتظار داشت در این حال پزشک با درمان‌های دارویی و یا مداخلات جراحی بیماری را تسکین دهد؛ اما مراجعه به دکتر زنان و زایمان پیش از ابتلا به بیماری، برای انجام معاینه دوره ای، ارزش و فایده بیشتری دارد. چراکه پیش از اینکه بیماری به مراحل خاصی از پیشروی برسد، آن را تشخیص داده و در مسیر درمان قرارگرفته‌اید. در مطب دکتر مظاهری انجام معاینات و چکاب‌های دوره ای توسط بهترین و مجهزترین تجهیزات و با تکیه‌بر سابقه 20 ساله پزشک صورت می‌گیرد.

معاینات دوره ای خانم هاانواع مختلف معاینات دوره ای خانم ها

همواره توصیه می‌شود پس از دوران بلوغ مراجعات تخصصی خود را آغاز کنید.
چراکه با ورود به این برهه حساس، بدن دچار تغییرات اساسی در کارکرد هورمون‌ها می‌شود.

به‌طور مشخص اغلب بیماری‌های زنان متوجه اندام جنسی آنان می‌شود. واژن، رحم، دهانه رحم، تخمدان و حتی سینه‌ها درخطر ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند.

ازآنجایی‌که این نوع امراض عمدتاً باروری بانوان را هدف قرار می‌دهند، توجه به بیماری و درمان آن اهمیت زیادی خواهد داشت. به همین دلیل دریافت مشاوره قبل از بارداری میتواند کمک فراوانی به شما کند.

 

 

پاپ اسمیر

یکی از مهم‌ترین تست ها و معاینات دوره ای خانم ها پاپ اسمیر است. در این تست پزشک با نمونه‌برداری از دهانه رحم، وضعیت این بخش از بدن را ارزیابی می‌کند. هرگونه رشد نابهنجار و غیرعادی سلول‌های دهانه رحم از طریق آزمایشات دقیق میکروسکوپی مشخص می‌شود.

ازآنجایی‌که سرطان دهانه رحم یکی از 4 سرطان رایج در سطح جهان است، انجام این تست جهت تشخیص به‌موقع و درمان فوری، اهمیت ویژه‌ای پیداکرده است. در طول تست پاپ اسمیر دردی احساس نمی‌کنید. همچنین این تست هیچ عارضه خاصی به همراه نمی‌آورد و تنها ظرف مدت 15 دقیقه به پایان می‌رسد. انجام این تست خیال شمارا از بابت اختلالاتی نظیر زگیل تناسلی و یا احتمال سرطان در دهانه رحم راحت می‌کند. همواره توصیه می‌شود در بانوان بالای 21 سال که فعالیت جنسی دارند، تست پاپ اسمیر هر 3 سال یک‌بار تکرار شود.

 

معاینات دوره ای خانم ها

سونوگرافی

سونوگرافی از دیگر معاینات دوره ای خانم ها ست که می‌تواند وضعیت رحم و تخمدان‌ها را به شکل واضح به تصویر بکشد. انجام سونوگرافی تنها به زمان بارداری و تعیین جنسیت جنین محدود نمی‌شود. سونوگرافی می‌تواند در تشخیص بیماری‌های بخش واژن، تخمدان و رحم به پزشک متخصص کمک کند.

زمانی که سونوگرافی به جهت تشخیص یک مورد مشکوک به کار می‌رود، از امکانات پیچیده‌تری بهره می‌برد. همچنین در سونوگرافی واژینال نیز روند معاینه تغییر پیدا می‌کند و اسکرول چرخان به‌جای گردش در ناحیه شکم، به داخل واژن فرستاده می‌شود. انجام سونوگرافی تنها به تشخیص پزشک و در جهت بررسی بهتر اندام داخلی صورت می‌گیرد.

معاینات دوره ای خانم هاغربالگری سرطان سینه

مهم‌ترین بخش در معاینات دوره ای خانم ها، معاینات مربوطه به سینه است. چراکه ریسک ابتلا به سرطان سینه در بانوان بسیار بالاست. از هر 8 بانو یک نفر با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کند. معاینات مربوط به سینه می‌بایست در افرادی که سابقه ابتلا به سرطان سینه‌ دارند، بیشتر موردتوجه قرار بگیرد.

چراکه سرطان سینه عمدتاً یک بیماری خاموش است و زمانی علائم خود را بروز می‌دهد که سایر بافت ها را درگیر کرده باشد. با انجام غربالگری سرطان سینه از طریق معاینه بالینی، ماموگرافی و MRI سینه، می‌توان این بیماری را پیش از پیشروی در کل بدن تشخیص داد و زودتر در مسیر درمان قدم گذاشت.

نمونه‌برداری از آندومتر

در معاینات دوره ای خانم ها، نمونه‌برداری از آندومتر نیز می‌بایست موردتوجه قرار بگیرد. به‌خصوص اگر با علائمی همچون خونریزی‌های غیرطبیعی، خونریزی در دوران یائسگی و یا بعد از رابطه جنسی روبرو می‌شوید، می‌بایست انجام این آزمایش را در اولویت قرار دهد. چراکه این رفتار غیرعادی رحم، نشات گرفته از یک بیماری خاص است.

در نمونه‌برداری از آندومتر بخشی از بافت رحم به شکل سرپایی و یا از طریق جراحی مورد معاینه پزشک قرار می‌گیرد. احتمال ابتلا به فیبروم رحم، سرطان دهانه رحم، پولیپ رحم و همچنین افزایش ضخامت آندومتر موردبررسی قرارگرفته تا هر چه زودتر علت وقوع این عوارض کشف‌شده و بیمار مورد درمان و مداوا قرار بگیرد.

معاینات دوره ای خانم ها

سخن پایانی

معاینات دوره ای خانم ها اهمیت ویژه‌ای در تضمین سلامتی آنان دارد. در هر سنی که هستید می‌بایست نسبت به سنجش سلامتی خود، آگاهانه برخورد کنید.به‌خصوص اگر در زمینه‌های جنسی فعال هستید و قصد باروری دارید می‌بایست به شکل مرتب خود را غربالگری و تست کنید.

شما می‌توانید با انجام چند آزمایش ساده خیال خود را از بابت ناهنجاری‌های اندام جنسی راحت کنید. در مطب دکتر مظاهری تمام آزمایش و تست‌های ذکرشده با بهترین تجهیزات انجام می‌شود.