سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست و چه درمانی دارد؟

سندروم تخمدان

سندرم تخمدان پلی کیستیک ‌(PCOS) یا همان به زبان ساده تنبلی تخمدان یک بیماری شایع در بین زنان است. معمولاً این بیماری بر اثر اختلالات هورمونی ایجاد می‌شود همچنین باعث نامنظم شدن پریود، افزایش سطح تستوسترون و تغییر شکل تخمدان‌ها خواهد شد. پس چنانچه شما تنها دو علامت از این علائم نام برده را داشته باشید به احتمال زیاد دچار تنبلی تخمدان هستید. البته برای تشخیص نهایی سندروم تخمدان پلی کیستیک علاوه بر بروز این علائم باید با تجویز پزشک متخصص سونوگرافی و آزمایش خون هم انجام دهید.

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

سندروم تخمدان یک نوع بیماری زنان است که به علت جمع شدن مایع در فولیکول تخمدان ها به شکل کیست های کوچک به وجود می‌آید. پس به هر دلیلی که تخمک نتواند از درون فولیکول به خارج از تخمدان آزاد شود این تخمک های نابالغ درون تخمدان روی هم جمع خواهند شد. در نتیجه ظاهر تخمدان شبیه به دانه‌های تسبیح شده و بزرگ‌تر از اندازه واقعی می‌شود. البته در برخی موارد علت آزاد نشدن تخمک از تخمدان ها بر اثر عوامل زیر است:

• اختلالات سوخت و ساز بدن
  • مشکلات در هورمون های جنسی
  • اختلالات انسولین
  • مشکلات غدد فوق کلیه
  • مشکلات تیروئیدی
    و غیره

سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

معمولاً خانم‌هایی که دچار سندروم تخمدان هستند هورمون های مردانه در آن‌ها بالاتر از سطح نرمال است. این هورمون‌ها سیکل قاعدگی را به هم ریخته و باعث ناباروری در زنان می‌شود. همچنین این تخمک های نابالغ، کیستیک شده و باعث ریزش مو و علائم دیگری مثل آکنه و رویش موهای ضخیم در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود.
البته این بیماری پوست را بیش از اندازه چرب می‌کند و باعث افزایش وزن به همراه بیماری های قلبی و عروقی هم می‌شود. حتی ممکن است که در طول روز دچار سردردهای شدید شده و تغییرات روحی در شما به وجود بیاید.

عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان در بیشتر خانم‌ها باعث بروز برخی مشکلات جدی می‌شود مانند:

• ناباروری
  • قطع شدن سیکل ماهانه
  • سندروم های متابولیک
  • سرطان رحم
  • آپنه انسدادی خواب

راه های درمان سندروم تخمدان چیست؟

درمان سندرم تخمدان در بیشتر مواقع با تغییر رژیم غذایی، ورزش کردن و کاهش وزن شروع می‌شود. البته بسته به پیشرفت بیماری، سن بیمار و از همه مهم‌تر بررسی عوارض بیماری تنبلی تخمدان ممکن است که روش های درمان از طرف پزشک متخصص کاملاً متفاوت باشد. پس برای تشخیص میزان تنبلی تخمدان باید یکسری آزمایشات به همراه سونوگرافی انجام دهید.
خوب است برای بهترین درمان سندروم تخمدان به سراغ متخصصین باتجربه مانند دکتر ناهید مظاهری متخصص زنان و زایمان بروید. چون این دسته از پزشکان علاوه بر اصلاح سبک زندگی با تجویز برخی داروهای شیمیایی روند درمان را سریع‌تر و کوتاه‌تر می‌کنند. برخی از این داروها عبارت‌اند از:

قرص های ضد بارداری ترکیبی

چون این قرص ها دارای مقدار مشخصی استروژن و پروژسترون هستند پس باعث کاهش هورمون تستوسترون در بدن شما می‌شوند. در نتیجه رشد موهای زائد متوقف شده و خیلی از آکنه ها برطرف خواهند شد. مهم‌تر اینکه پریود شما حالت منظمی پیدا می‌کند و تا حد زیادی بروز سرطان آندومتر یعنی سرطان پوشش داخلی رحم از بین می‌رود. به جای این قرص ها امکان استفاده از چسب پوستی و یکسری حلقه های واژن هم وجود دارد.

قرص متفورمین

این قرص ها ضمن کنترل دیابت و کاهش قند خون شما می‌تواند مراحل تخم گذاری را هم تنظیم کند.

پروژسترون درمانی

مصرف قرص های پروژسترون به تنهایی به مدت 10 الی 14 روز می‌تواند باعث قطع خونریزی شما شود. البته توجه داشته باشید که مصرف پروژسترون نمی‌تواند سطح آندروژن را بهبود ببخشد و از بارداری شما جلوگیری کند. پس چنانچه می‌خواهید ضمن درمان کیست تخمدان باردار نشوید باید از مینی پیل پروژسترون و برخی دستگاه های داخل رحم که حاوی پروژستین هستند استفاده کنید. برای اینکه تخمک گذاری شما افزایش پیدا کند بهتر است به سراغ قرص های کلومیفن، لتروزول و گنادوتروپین ها بروید.

درمان اثرات ناشی از سندروم تخمدان

برای کمک به برطرف کردن اثرات ناشی از تنبلی تخمدان باید:

• اول از همه وزن خود را کاهش دهید.
  • از کربوهیدرات ها کمتر استفاده کنید.
  • همیشه فعال باشید و ورزش کنید.
    با استفاده از لیزر موهای زائد و لکه های پوستی را از بین ببرید.

درمان اثرات ناشی از سندروم تخمدان

امروزه 5 تا 10% از خانم های مجرد و متاهل دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌شوند. شاید در ابتدا این بیماری علائم و عوارض آشکاری نداشته باشد ولی در صورت بروز کوچک ترین علائم بهتر است به فکر درمان این بیماری باشید. چون هر چقدر که زودتر به این بیماری پی ببرید مطمئناً این بیماری راحت‌تر با داروهای خوراکی درمان می‌شود‌. ولی اگر درمان سندروم تخمدان به تعویق بیافتد شاید تنها راه درمان این عارضه جراحی‌های پرهزینه و دردناک باشد.
اگر پریود نامنظمی دارید، مدام زیر شکم شما درد می‌کند و دچار موهای زائد شده‌اید به شما پیشنهاد می‌دهیم برای درمان نتیجه بخش به مطب دکتر ناهید مظاهری متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا هر چه زودتر تشخیص های اولیه این بیماری برای شما صورت بگیرد.