مهم ترین علل پریود نامنظم و روش های درمان آن

پریود نامنظم

علت پریود نامنظم در یک دختر 13 ساله با علت بی نظم بودن پریود در یک خانم متاهل کاملاً متفاوت است. در واقع بی نظمی پریود دخترهای جوان به علت تغییرات بلوغ و اختلالات هورمونی است. پس این علائم در دختران مجرد نمی‌تواند از علائم بیماری های زنان محسوب شود. ولی علت نامنظم بودن پریود در مادران و خانم های متاهل بیشتر به دلیل تخمدان پلی کیستیک، پولیپ های رحمی، فیبروم رحمی، عفونت های رحمی و غیره است. البته مصرف برخی داروهای ضد بارداری و شیردهی هم می‌تواند در سیکل ماهانه زنان اختلالاتی را ایجاد کند.

پریود نامنظم چیست؟

طبق یک سیکل منظم زنان بعد از هر 28 روز به طور مداوم پریود می‌شوند. ولی ممکن است که این خونریزی بین 3 تا 10 روز طول بکشد که این مسئله کاملاً ژنتیکی و وراثتی است. اما گاهی اوقات این فاصله پریود کمتر از 21 روز و یا بیشتر از 35 روز می‌شود‌. در چنین حالتی می‌گوییم پریود نامنظم شده است.البته در برخی مواد روزهای خونریزی کمتر و یا بیشتر از حالت معمول می‌شود. همچنین همراه خونریزی های پریود لخته های بزرگ از واژن خارج می‌شود. حتی ممکن است که در سیکل ماهانه دردهای شدید و غیر عادی داشته باشید.

اگر این اتفاق فقط یکبار به دلایل مختلف مثل مسافرت، استرس، نگرانی، تغییر آب و هوا و غیره رخ دهد ایرادی ندارد. اما چنانچه این علائم بین 3 تا 6 ماه تکرار شود باید برای بررسی و درمان اختلال قاعدگی اقدام کنید.

پریود نامنظم چیست؟

مهم ترین علل پریود نامنظم

قاعدگی نامنظم در خانم های متاهل به دلایل مختلفی پیش می‌آید ولی شایع ترین علل بی نظمی در پریود به شرح زیر است.

بارداری

شاید تصور کنید که به محض باردار شدن باید به طور کامل پریود شما قطع شود. ولی اصلاً این طور نیست برخی از خانم ها در ماه های اول بارداری خود لکه بینی به همراه خونریزی های کوتاه مدت دارند‌. البته این خونریزی های نامنظم باعث می‌شود تا فرد به موقع متوجه مادر شدن خود نشود.

شیردهی

یکی از دلایل اصلی پریود نامنظم اختلالات هورمونی است. از آنجایی که شیردهی باعث تغییرات هورمونی در بدن زن می‌شود پس تا مدت زیادی بعد از زایمان ممکن است که پریود نامنظم شود. البته در برخی موارد این بی نظمی ها به علت مصرف قرص شیردهی است.

مصرف داروهایی با عوارض خاص

معمولاً برخی داروهای شیمیایی که باعث تغییرات هورمونی زنان می‌شوند تأثیر مستقیمی روی بی نظمی پریود دارند‌. مثلاً قرص های ضد بارداری، برخی داروهای ریزش مو، قرص های ضد افسردگی، قرص های شیمی درمانی، داروهای صرع و غیره می‌توانند سیکل ماهانه زنان را دچار مشکل کنند.

فیبروم رحمی

فیبروم رحمی Uterin fibroids از جمله علت های شایع پریود نامنظم است‌. این بیماری اگر غیر سرطانی باشد فاصله بین سیکل های قاعدگی را کوتاه می‌کند یعنی شما مدام پریود هستید. حتی ممکن است که دردهای لگنی داشته باشید و در زمان رابطه جنسی دردهایی را احساس کنید.

آندومتریوز

کیست اندرمتوزیو نوعی کیست بدخیم است که باعث پریود نامنظم می‌شود. این بیماری معمولاً دوره خونریزی های ماهانه را شدید می‌کند. حتی ممکن است که باعث دردهای زیاد و مداوم در فرد شود.

وزن بالا

جالب است بدانید که بالا بودن وزن زنان در مواردی می‌تواند باعث نامنظم شدن پریود آن‌ها شود. چون در چنین افرادی ترشح زیاد انسولین باعث تغییرات هورمونی در آن‌ها می‌شود.

اختلالات تیروئیدی

هر گونه کم کاری و یا پرکاری تیروئید باعث اختلال هورمونی در زنان می‌شود. البته کم کاری تیروئید خونریزی و دوره سیکل های قاعدگی را کوتاه می‌کند. در صورتی که پرکاری تیروئید دوره پریود را تشدید می‌کند.

مهم ترین علل پریود نامنظم

ورزش شدید

اگر ورزش ها و فعالیت های جسمی بدن در حد حرفه‌ای باشد. یعنی به طور مداوم و ساعت های طولانی انجام شود. مطمئناً می‌تواند تأثیر زیادی روی ترشح هورمون های زنان داشته باشد‌. در نتیجه این اختلالات هورمونی باعث پریود نامنظم می‌شود.

کاهش وزن زیاد

یکی دیگر از دلایل پریود نامنظم بی اشتهایی شدید و لاغری بیش از حد است. البته باید این کاهش وزن به طور ناگهانی باشد تا بتوان آن را یکی از دلایل پریود نامنظم در نظر گرفت.

استرس

شاید بارها تجربه کرده باشید که استرس و اضطراب تأثیر زیادی روی پریودهای شما دارد. اگر شما طی دوره های طولانی دچار استرس و نگرانی شوید مطمئن باشید که یکی از دلایل پریود نامنظم در شما وجود همین اضطراب های مداوم و بی اساس است.

سرطان دهانه رحم

امروزه یکی از شایع ترین بیماری های زنان که سبب نامنظم شدن پریود می‌شوند سرطان های دهانه رحم هستند. این نوع بیماری های زنان در ابتدا باعث خونریزی های غیر طبیعی از واژن می‌شوند.‌ ولی به مرور زمان حتی می‌توانند به طور کامل سیکل ماهانه فرد را به هم بریزند‌.

تخمدان پلی کیستیک

یکی از شایع ترین علت پریود نامنظم تنبلی تخمدان یا همان سندروم تخمدان پلی کیستیک است. این بیماری در برخی موارد به طور کامل باعث قطع شدن پریود می‌شود. البته برای بررسی تنبلی تخمدان علاوه بر نامنظم شدن پریود باید به دنبال موهای زائد، ریزش مو و برخی علائم دیگر هم باشید.‌

دوران پیش از یائسگی

از دیگر عوامل مهمی که سبب تغییر در پریودهای منظم می‌شود نزدیک شدن به دوران یائسگی است. پس زمانی که بین سنین 40 تا 50 سالگی دچار پریود نامنظم شدید اولین مورد نزدیک شدن به دوران یائسگی را در نظر بگیرید.

عفونت های رحمی

یکی از مهم‌ترین علل پریود نامنظم در زنان عفونت های شایع رحمی است. معمولاً این عفونت ها همراه با التهابات لگنی همراه است.

درمان پریود نامنظم

دقت کنید درمانی برای پریودهای نامنظم مؤثر است که علت اختلال در قاعدگی را برطرف کند نه فقط باعث قطع خونریزی های قاعدگی شود. اساساً برای درمان پریودهای نامنظم و درمان انواع بیماری های زنان ، متخصصین زنان و زایمان با بررسی یکسری سونوگرافی ها بیشتر استفاده از قرص های ضد بارداری و برخی داروهای هورمونی را تجویز می‌کنند. ولی در برخی موارد مثل وجود فیبروم و پولیپ های بزرگ تنها راه درمان جراحی های مختلف است. البته شما می‌توانید گاهی اوقات با درمان های خانگی مثل دمنوش تخم گشنیز این مشکل را تا حدودی برطرف کنید.

پریودهای نامنظم علل مختلفی دارند. برخی از آن‌ها تنها با مصرف یک دوره دارو برطرف می‌شود. ولی گاهی اوقات برای درمان پریود نامنظم باید روش های تخصصی‌تر را انجام داد. چون علائم غیر طبیعی در پریودهای نامنظم می‌تواند سلامتی شما را به طور جدی به خطر بیاندازد. به همین منظور دکتر ناهید مظاهری متخصص زنان و زایمان در نظر دارد تا با استفاده از دانش علمی نوین و جدیدترین روش های درمانی به طور ریشه ای علت اصلی پریودهای نامنظم شما را برطرف کند نه اینکه فقط با تجویز دارو باعث قطع خونریزی شما شود. پس اگر شما هم به دنبال درمان قطعی این بیماری هستید تنها کافی است به مطب دکتر مظاهری مراجعه نمایید.