روش های جلوگیری از بارداری

مشاوره در مورد انواع روش‌های جلوگیری از بارداری و ارائه خدمات مربوطه، یکی از اصلی­ترین مسائلی به شمار می‌رود که همواره بانوان به آن نیاز داشته اند. به همین دلیل، باید آگاهی افراد در مورد روش‌های مختلف، بالا برود.

امروزه برای جلوگیری از بارداری، تکنیک‌ها و داروهای متنوعی وجود دارد که با توجه به راحتی، شرایط فرد و میزان اثرگذاری آن انتخاب می‌شوند.

در هر حال نکته مهم، مشاوره با یک پزشک حاذق و مجرب است تا بتوانید راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید و در صورت نیاز در مورد عملکرد و نحوه استفاده از ابزار مختلف، از او کمک بگیرید.

دکتر ناهید مظاهری یکی از مطمئن‌ترین پزشکانی هستند که می‌توانند در بحث مشاوره در مورد انواع روش‌های جلوگیری از بارداری و ارائه خدمات مربوطه، به خوبی شما را راهنمایی نمایند.

روش‌های جلوگیری از بارداری کدام‌اند و چقدر می‌توانند موثر باشند؟

جلوگیری از بارداری

روش‌های جلوگیری از بارداری انواع مختلفی دارند که بر اساس تاثیر آن ها، به افراد پیشنهاد می‌شوند. میزان تاثیرگذاری روش‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است.
برای مثال برخی روش‌ها بیش از ۹۹٪ می‌توانند از بارداری جلوگیری کنند؛ در حالی که برخی دیگر با احتمال کمتر از ۹۵ درصد می‌توانند مانع از حاملگی گردند.
از انواع روش‌های ضدبارداری می‌توان به مصرف قرص‌های ترکیبی ضدبارداری، آمپول‌های ضدبارداری، ایمپلنت ضدبارداری، حلقه واژن، IUD، IUS، وازکتومی، بستن لوله‌های رحمی در زنان، چسب و یا پچ‌های ضدبارداری اشاره نمود.

معرفی انواع روش‌های جلوگیری از بارداری و نحوه استفاده از آن‌ها

در این قسمت می‌خواهیم تعدادی از کاربردی‌ترین روش‌هایی را که می‌توانند از بارداری جلوگیری به عمل آورند، به شما معرفی کنیم.

هر چند برای مشاوره در مورد انواع روش‌های جلوگیری از بارداری و ارائه خدمات مربوطه، باید به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا بهترین راهنمایی‌ها را با توجه به شرایط خود دریافت نمایید.

1- استفاده از IUD

آی یو دی ابزار کوچکی است که به شکل T ساخته شده و از وسایل ضدبارداری داخل رحمی به حساب می‌آید. جنس این وسیله از پلاستیک و مس است که با آزاد کردن مس در درون رحم، به مدت ۵ تا ۱۰ سال مانع از حاملگی می‌گردد.

میزان تاثیرگذاری این روش، در صورتی که به درستی جایگذاری شود، تا ۹۹ درصد هم می‌رسد. آی یو دی به محض قرار گرفتن در داخل رحم می‌تواند از بارداری جلوگیری کند.

اگر آی یو دی توسط یک پزشک باتجربه در جای خود قرار گرفته و چک شود، احتمال بیرون زدگی، حرکت و عفونت این وسیله بسیار کم خواهد بود. بنابراین اگر سلامتی برایتان اهمیت دارد، به دنبال باتجربه‌ها باشید.

2- استفاده از IUS

جلوگیری از بارداری

یکی دیگر از ابزار ضدبارداری داخل رحمی، آی یو اس نامیده می‌شود. عملکرد و تاثیرگذاری این وسیله T شکل نیز همانند IUD است. اما به جای مس، هورمون پروژسترون آزاد می‌کند و بین ۳ تا ۵ سال اثر دارد.
آی یو اس برای بانوانی که قاعدگی‌های دردناک و یا شدید دارند، گزینه مناسبی به حساب می‌آید. چون این دوران را ملایم، کوتاه و حتی گاهی قطع خواهد کرد.
در مورد اشخاصی که امکان استفاده از قرص‌های ضدبارداری را ندارند، آی یو اس می‌تواند راهگشا باشد. البته این وسیله در برابر بیماری‌های مقاربتی از فرد محافظت نمی‌کند.

قرار دادن IUS درون رحم حتما باید توسط یک پزشک مجرب انجام شود.

 

3- استفاده از ایمپلنت ضدبارداری

ایمپلنت ضدبارداری یکی دیگر از روش‌های پیشگیری از حاملگی است. این وسیله به صورت یک میله پلاستیکی کوچک ساخته می‌شود و قابل انعطاف است.

ایمپلنت ضدبارداری که نام تجاری آن نکسون پلانون است، مانند یک کپسول کوچک در زیر پوست بازو قرار داده می‌شود. سپس با آزاد کردن هورمون پروژسترون درون خون، به مدت سه سال می‌تواند از بارداری شخص جلوگیری به عمل آورد.

میزان اثرگذاری این روش بیش از ۹۰٪ خواهد بود و بخصوص برای افرادی مفید است که نمی‌توانند از قرص‌های ضدبارداری استفاده نمایند.

روش عقیم‌سازی زنان یا همان بستن لوله‌های رحمی

اگر می‌خواهید از یک روش دائمی برای پیشگیری از بارداری استفاده نمایید می‌توانید از روش بستن لوله‌های رحمی استفاده نمایید.

در این روش باید جراحی زیر نظر یک پزشک مطمئن و حاذق انجام گیرد تا لوله‌های فالوپ را مسدود کرده و از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری به عمل آید. در این روش، بیهوشی می‌تواند به دو صورت عمومی یا موضعی انجام شود.

میزان تاثیر روش عقیم‌سازی زنان بیش از ۹۹٪ خواهد بود و زن پس از انجام این عمل دیگر نگرانی برای روابط جنسی خود ندارد.

این عمل میزان هورمون‌های بدن زن را تغییر نداده و قاعدگی او تا زمانی که باید ادامه پیدا می‌کند. بهتر است حداقل تا اولین قاعدگی پس از انجام عمل، از روش ضدبارداری دیگری هم استفاده نمایید تا از نتیجه مطمئن شوید.

جلوگیری از بارداری

سخن پایانی

با توجه به اهمیت مشاوره در مورد انواع روش‌های جلوگیری از بارداری و ارائه خدمات مربوطه، مخصوصا در مورد روش­های IUD و IUS که حساسیت بالایی دارند، در مورد این موضوع باید به پزشکی مجرب مراجعه نمایید.

در صورتی که به دنبال پزشکی مطمئن برای مشاوره در مورد انواع روش‌های جلوگیری از بارداری و ارائه خدمات مربوطه هستید، پیشنهاد ما به شما دکتر ناهید مظاهری هستند.

تجربه و توانایی بالایی ایشان در زمینه انجام روش‌های یاد شده و دیگر روش‌های ضدبارداری این اطمینان را به شما می‌دهد تا بدون نگرانی از هر گونه حاملگی ناخواسته جلوگیری به عمل آورید.