تعیین جنسیت قبل از بارداری چگونه انجام میشود؟

تعیین جنسیت قبل از بارداری چگونه انجام میشود؟

همیشه یکی از مهمترین دغدغه‌های خانواده‌ها جنسیت نوزاد و اینکه جنین آنها دختر یا پسر است، می‌باشد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی این امکان فراهم آمده تا والدین بتوانند قبل از اقدام به بارداری با روش‌های مختلف جنسیت جنین خود را شکل دهند. این امکان برای خانواده‌ها فراهم آمده تا فرزندانی متوازن از نظر جنسیتی داشته باشند، چرا که خیلی از خانواده‌ها به امید اینکه یک فرزند دختر یا پسر داشته باشند اقدام به فرزندآوری زیاد می‌کنند. این امر در آینده برای آنها مشکلات زیادی از جمله مشکلات اقتصادی و همراه خواهد داشت. همچنین گاهی اوقات والدین مجبورند به دلایل مهمی از جمله احتمال به ارث بردن یک ناهنجاری ژنتیکی وابسته به جنس اقدام به تعیین جنسیت قبل از بارداری کنند. اما اینکه تعیین جنسیت پیش از بارداری چگونه انجام می‌شود موضوعی است که در این مطلب به آن پرداخته‌ایم.

جنسیت جنین چگونه صورت می‌گیرد؟

جنسیت جنین چگونه صورت می‌گیرد؟

اگر دغدغه شما این است که مشخص کردن جنسیت جنین پیش از بارداری چگونه انجام می‌شود ابتدا باید بدانید که به‌طور کلی جنسیت یک جنین با کروموزوم‌هایی که از پدر و مادرش به او به ارث می‌رسد تعیین می‌شود. چرا که هر جنینی یک کروموزوم از مادر و یک کروموزوم از پدر به ارث می‌برد. پدر دارای یک کروموزوم x و یک کروموزوم y می‌باشد و مادر دارای دو کروموزوم x است و جنسیت نوزاد نیز از طریق همین کروموزوم‌های x و y سلول پدر شکل می‌گیرد.

روش‌های تعیین جنسیت قبل از بارداری

امروزه فناوری‌های پزشکی به گونه‌ای پیشرفت کرده که به والدین این امکان را می‌دهد که جنسیت نوزاد خود را قبل از بارداری تعیین کنند. افراد متقاضی با انجام مشاوره قبل بارداری نزد یک متخصص زنان و زایمان با انواع روش‌ها آشنا می‌شوند و بر اساس شرایط خود می‌‌توانند با انجام هر روشی که متناسب با آنها باشد اقدام به مشخص کردن جنسیت جنین پیش از بارداری کنند. دکتر ناهید مظاهری متخصص زنان و زایمان با اطلاع از متدهای روز دنیا بهترین مشاوره تعیین جنسیت قبل از بارداری خواهد بود.

تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش pgd

از جمله مطمئن‌ترین روش‌های تعیین جنسیت قبل از بارداری که در مشاوره قبل از بارداری توصیه می‌شود، روش Pgd می‌باشد به این صورت که طی فرایندی تخمک‌های بارور مادر را خارج کرده و در مجاورت اسپرم پدر قرار می‌دهند. سپس جنین‌هایی رو که در لقاح شکل می‌گیرد توسط یک دکتر جنین شناس و به کمک یک دکتر ژنتیک شناسایی می‌کنند و این گونه تشخیص می‌دهند که جنین دختر است یا پسر و با توجه به خواسته والدین، جنین پسر یا دختر به رحم مادر انتقال داده می‌شود. لازم به ذکر است که تمامی این فرایند‌ها در یک محیط کاملا استریل آزمایشگاهی انجام می‌شود و از مزیت‌های این روش این است که ناهنجاری‌ها و برخی از بیماری‌های ژنتیکی جنین نیز مشخص خواهد شد.

تعیین جنسیت با IVF

از دیگر روش‌های مشخص کردن جنسیت جنین پیش از بارداری که رواج زیادی دارد روش IVF می‌باشد. این روش بیشتر برای درمان ناباروری مورد استفاده قرار می‌گیرد اما می‌توان تعیین جنسیت نیز انجام داد. به این صورت که چند روز پس از انجام IVF  سلول‌های جنینی تشکیل شده را به آزمایشگاه می‌فرستند و در آنجا جنین را منجمد می‌کنند تا آزمایش بر روی آن انجام شود پس از تعیین جنسیت جنین ذوب شده و به رحم مادر انتقال داده خواهد شد. این روش نیاز به مراقبت های حین بارداری زیادی دارد.

تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش IUI

تعیین جنسیت قبل از بارداری با روش IUI

از دیگر روش‌هایی که برای تعیین جنسیت قبل از بارداری در مشاوره قبل از بارداری توصیه می‌شود، روش IUI است چرا که یک روش کم تهاجمی‌تر نسبت به روش IVF  می‌باشد و به مراقبت‌‌های حین بارداری نیاز دارد. اما دقت این روش کمتر از دیگر روش‌های تعیین جنسیت پیش از بارداری است و میزان دقت آن برای جنین دختر حدود ۹۰ درصد و برای جنین پسر ۶۰ درصد می‌باشد. بنابراین والدینی که خواهان نوزاد دختر هستند، روش IUI بهترین گزینه است.

سخن آخر

دکتر ناهید مظاهری با تخصص لازم در زمینه درمان ناباروری و تعیین جنسیت پیش از بارداری فعالیت دارد. پس از مراجعه به دکتر و بررسی شرایط جسمی و ژنتیکی متقاضی بهترین روش تعیین جنسیت را برای او تشخیص داده می‌شود.

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها