بیماری پی سی او چیست و چه علامتی دارد؟

بیماری پی سی او چیست و چه علامتی دارد؟

بیماری پی سی او یکی از بیماری ‌هایی است که این روز‌ها نام آن را احتمالاً زیاد شنیده باشید. برای آن که نسبت به این بیماری بتوانید آگاهی و اطلاعات بیشتری داشته باشید، لازم است تا ادامه این مطلب را به طور دقیق مطالعه کنید. فراموش نکنید که بیماری هایی که مربوط به مشکلات جنسی می‌شوند، می‌توانند از جمله بیماری ‌هایی باشند که هیچگونه علائم ظاهری ندارند و صرفاً از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

بیماری پی سی او چیست؟

بیماری پی سی او که با علائم اختصاری PCO نیز شناخته می‌شود، در حقیقت به نوعی اختلال هورمونی گفته می‌شود. این موضوع می‌تواند در روند تخمک‌گذاری زنان ایجاد مشکل کند و مسلماً دوره‌های پریودی خانم‌ها را نیز نامنظم خواهد کرد. یکی دیگر از مشکلاتی که این بیماری به وجود می‌آورد مربوط به داشتن سوتأثیر بر روی دستگاه متابولیکی و همچنین قلب و عروق می‌شود.

دلایل ایجاد پی سی او

دلایل ایجاد پی سی او

اما چه دلایلی وجود دارند که سبب ایجاد بیماری پی سی او می‌شوند؟ تاکنون نتیجه تحقیقاتی که انجام شده است، شفاف و روشن نبوده و نتوانسته‌اند که دلایل ایجاد این بیماری را به طور دقیق متوجه شوند. با این وجود می‌توانیم بگوییم که دلایل ژنتیکی، مشکلات مربوط به سلول‌های تولید‌کننده انسولین و یا حتی مصرف برخی از دارو‌ها می‌تواند سبب بروز این بیماری در بدن شود.

معمولاً افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، احتمال آن که این بیماری را داشته باشند بسیار بیشتر است.

علائم بروز پی سی او

علائم بروز پی سی او

شناخت علائم بیماری پی سی او نیز می‌تواند به نوبه خود اهمیت زیادی داشته باشد. این مریضی در حقیقت می‌تواند علائم متعددی داشته باشد. با این وجود برخی از علائم وجود دارند که اهمیت بیشتری در این زمینه دارند. معمولاً این علائم می‌توانند شامل پریودی‌های نامنظم، بروز جوش و آکنه‌ها، افزایش وزن‌های ناگهانی، رشد شدید مو‌های زائد، بروز نازایی و یا سقط و… شوند.

یکی از علائم رایجی که در این بیماری وجود دارد در خصوص بزرگ شدن اندازه تخم دان‌ها می‌باشد. معمولاً این بزرگ شدن می‌تواند به اندازه دو الی سه برابر اندازه عادی باشد. در چنین حالتی باید احتمال وجود دو الی چند کیست در تخمدان را بدهید.

یکی دیگر از علائم مربوط به خونریزی‌های غیر عادی می‌شود. این خونریزی‌ها در دوران پریودی رخ می‌دهد و تقریباً می‌توان گفت که در یک سوم بیمار‌ها مشاهده می‌شود. مو‌های زائدی که پیشتر نیز گفته شد غالبا در قسمت‌های سینه، پشت و کمر، شکم و انگشتان می‌باشد که در حدود دو سوم بیماران مشاهده می‌شود.

از جمله دیگر علائمی که مربوط به این بیماری می‌شود، بروز پیدا کردن مشکلات پوستی است. مشکلات پوستی می‌تواند شامل چند مورد مختلف باشد که آکنه، چرب شدن پوست، انواع شوره‌های پوستی، ظاهر شدن لکه‌های تیره بر روی گردن، زیر بغل یا کشاله ران، ایجاد زوائد پوستی و یا بروز چین و چروک‌ها بر روی پوست از جمله این موارد است.

یکی دیگر از مشکلات و علائمی که وجود دارد نیز با افسردگی و یا تغییرات خلقی ارتباط دارد. این تغییرات خلقی معمولاً همراه با ناباروری، چاقی و یا پرمویی می‌باشد.

تا اینجا به علائمی اشاره کردیم که به صورت ناگهانی بروز پیدا می‌کنند. با این وجود برخی از علائم این بیماری نیز وجود دارند که به صورت تدریجی بروز پیدا می‌کنند. این علائم تدریجی مربوط به برخی از درد‌های لگنی و زیرشکمی مزمن، افزایش وزن در قسمت بالاتنه، ناباروری، بالا رفتن فشار خون، افزایش مقاومت بدن نسبت به انسولین، بروز طاسی در مردان و یا نازک شدن تار‌های مو و… می‌شوند.

همچنین بخوانید: فیبروم رحمی چیست ؟ علائم فیبروم رحم

جمع‌بندی

مواردی که در این مقاله در خصوص آن‌ها صحبت شد مربوط به بیماری پی سی او، دلایل بروز این اختلال و همچنین علائمی می‌شود که در زمان وجود این بیماری مشاهده خواهید کرد. برای آن که این نوع از بیماری را بتوانید در همان روز‌های اولیه تشخیص دهید لازم است تا در صورت مشاهده اولین علائم به دکتر زنان مراجعه کنید و یا آن که به صورت دوره‌ای و مرتب، چکاپ‌ها را انجام دهید. بهترین روش برای درمان مشکلات جنسی آن است که با توصیه پزشک، نسبت به مصرف دارو‌ها اقدام کنید و پروسه‌های درمانی را نیز به طور جدی دنبال کنید.

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها