بررسی علائم تبخال تناسلی و روش‌های درمان آن

تبخال تناسلی

تبخال تناسلی نوعی بیماری جنسی می‌باشد که از راه جنسی از فرد ناقل به شریک جنسی او منتقل می‌شود. فردی که ناقل می‌باشد ممکن است هیچ گونه علائمی نداشته باشد یا همراه با علائمی همچون خارش و سوزش در ناحیه تناسلی، وجود زخم و تاول در آن ناحیه باشد.

انواع مختلفی از ویروس تبخال تناسلی وجود دارد که در نوعی از آن درمان به موقع می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد ولی در موارد شدیدتر ممکن است پزشک با برخی از داروهای ضد ویروسی، اقدام به سرکوب ویروس کرده و آن را کنترل نماید. در ادامه این مقاله به شناخت دقیق‌تر تبخال تناسلی و راه‌های درمان و پیشگیری از آن خواهیم پرداخت.

تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی نوعی بیماری عفونی و جنسی می‌باشد که از طریق ویروس تبخالی اندام تناسلی را آلوده می‌کند. این بیماری در ناحیه تناسلی زخم کوچک و دردناکی همراه با سوزش و خارش به وجود می‌آورد و ممکن است به صورت تاول‌هایی که دارای ترشح می‌باشد ظاهر شود.

تبخال در ناحیه تناسلی در برخی موارد ممکن است بدون علامت باشد و از فرد ناقل به فرد دیگر از طریق رابطه جنسی منتقل شود. این بیماری درمان نداشته اما می‌توان با دارو شدت آن را کم کرده و کنترل نمود.

علت بروز تبخال تناسلی

تبخال تناسلی حاصل عفونت ناشی از ویروس «هرپس سیمپلکس» می‌باشد. دو نوع ویروس هرپس وجود دارد:

• نوع اول: این نوع ویروس از طریق آمیزش دهانی منتقل شده و موجب تبخال اطراف دهان می‌شود. احتمال بازگشت این ویروس نسبت به نوع دیگر آن کمتر می‌باشد.
  • نوع دوم: این نوع ویروس بسیار شایع و مسری بوده و می‌تواند به راحتی منتقل شود حتی اگر علائمی از بیماری وجود نداشته باشد. باعث تبخال تناسلی شده و از طریق آمیزش جنسی و تماس پوست با پوست منتقل می‌شود.

علائم تبخال تناسلی

تبخال تناسلی اغلب می‌تواند بدون علائم و نشانه‌ای از عفونت وجود داشته باشد. اما می‌تواند حدود 2 تا 12 روز پس از تماس با فرد آلوده علائم آن نمایان شود. در برخی موارد ممکن است علائم این بیماری با بیماری دیگری اشتباه گرفته شود که بهتر است برای تشخیص این بیماری حتما به پزشک متخصص مراجعه نمود. برخی از علائمی که می‌تواند نشاند دهنده تبخال در ناحیه تناسلی باشند عبارتند از:

• وجود تاول‌های کوچک در ناحیه تناسلی که در برخی موارد می‌تواند در ناحیه مقعد، ران یا روی باسن نمایان شود.
  • زخم‌های دردناک و ملتهب
  • نواحی ترک خورده، دردناک و قرمز که همراه با سوزش و خارش می‌باشد.
  • خارش یا سوزش در اطراف نواحی تناسلی یا ناحیه مقعد
  • درد در هنگام خروج ادرار که بیشتر در خانم‌ها اتفاق می‌افتد.
  • پشت درد
  • علائمی شبیه آنفلانزا مانند تب، خستگی و تورم غدد لنفاوی
  • دلمه بستن زخم زخمی که بهبود یافته بود.

همچنین بخوانید: زگیل تناسلی و علائم آن

تفاوت علائم تبخال تناسلی در مردان و زنان

این بیماری هم در مردان و هم در زنان می‌تواند وجود داشته باشد که از طریق آمیزش جنسی یا تماس پوستی با ناحیه آلوده منتقل می‌شود. علائم تبخال در زنان می‌تواند در نواحی واژن، دهانه رحم و قسمت خارجی ناحیه تناسلی نمایان شود. در مردان این علائم در نواحی آلت تناسلی مردانه و کیسه بیضه ظاهر می‌شود.

راه‌های انتقال تبخال تناسلی

ویروس تبخال تناسلی از راه‌های زیر می‌تواند منتقل شود:

• از طریق رابطه جنسی دهانی
  • از طریق پوست مرطوب یا داخل دهان فرد آلوده به ناحیه تناسلی فرد دیگر
  • از طریق پوست آلوده و به صورت تماس مستقیم پوست به پوست

عوارض تبخال تناسلی

تبخال در ناحیه تناسلی بیماری است که می‌تواند عوارض متعددی داشته باشد و درصورت منتقل شدن با دارو می‌توان آن را کنترل نمود. از جمله عوارض تبخال تناسلی عبارتند از:

1. التهاب مقعدی
  2. مشکلات مثانه
  3. احتمال ابتلا به دیگر بیماری‌های مقاربتی
  4. امکان ابتلا نوزاد به این بیماری از طریق مادران آلوده
  5. مننژیت

روش‌های تشخیص تبخال تناسلی

تشخیص تبخال تناسلی حتما باید توسط پزشک متخصص صورت گیرد. پزشک برای تشخیص این بیماری آزمایش‌های زیر را برای بیمار در نظر می‌گیرد:

تست پی سی آر

در این روش یک نمونه از «دیانای» فرد تکثیر می‌شود و از طریق آن ویروس را شناسایی کرده و حتی می‌توان نوع آن را مشخص نمود.

کشت ویروس

در این روش نمونه آغشته به تاول‌ها را در محیط آزمایشگاه کشت کرده و سپس مورد بررسی قرار می‌دهند.

آزمایش خون

در روش تشخیصی از طریق آزمایش خون، خون فرد را جهت وجود آنتی بادی‌های این ویروس مورد بررسی قرار می‌دهند.

درمان تبخال تناسلی

تبخال تناسلی درمان قطعی ندارد اما با برخی از داروهای ضد ویروسی که پزشک تشخیص می‌دهد می‌توان شدت آن را کاهش داده و آن را کنترل نمود. برخی از داروهایی که پزشک می‌تواند برای کنترل و سرکوب ویروس برای شما تجویز نماید عبارتند از:

• زوویراکس
  • والترکس
  • فامویر

نکته بسیار مهم این است که این داروها به هیچ عنوان نباید بدون تجویز پزشم مورد استفاده قرار گیرد. زیرا مصرف خودسرانه این داروها برای کوتاه مدت می‌تواند مفید باشد و پس از استفاده زیاد و روزانه می‌تواند منجر به عود کردن بیماری و انتقال سریع‌تر آن گردد.

همچنین بخوانید: خطرناک ترین بیماری های جنسی

اقدامات لازم جهت تسریع بهبود درمان این بیماری

همانطور که گفته شد تشخیص و درمان تبخال تناسلی تنها توسط پزشک متخصص امکان پذیر می‌باشد. همزمان با درمان بیمار می‌تواند با مشورت پزشک خود اقداماتی را جهت بهبود فرایند درمان و کم کردن سرعت انتقال آن طی کند. این اقدامات عبارتند از:

1. حتما پس از لمس تاول و زخم دستان خود را بشویید تا دستان آلوده باکتری‌ها را به نقاط دیگر بدن پخش نکنند.
  2. ناحیه آلوده به ویروس تبخال تناسلی را روزی یک بار به آرامی بشویید تا تمیز باشد.
  3. در صورت نیاز از مسکن استفاده کنید تا درد سوزش را کاهش دهد.
  4. برای شستن ناحیه آلوده از صابون‌ها و مواد شویند اسانس دار استفاده نکنید.
  5. پس از شستشو ناحیه آلوده به ویروس تبخال تناسلی، آن را با دستمال نرم خشک کنید.
  6. برای خانم‌هایی که در هنگام دفع ادرار احساس درد و سوزش دارند بهتر است عمل دفع را در حمام انجام دهند تا آب به بدن برخورد بیشتری داشته باشد و بتواند ادرار را رقیق‌تر کند.
  7. برای کاهش میزان خارش آن ناحیه از تبخال تناسلی را می‌توان به طور غیر مستقیم با یخ خنک نگه داشت.

راه‌های پیشگیری از این بیماری

همانطور که گفته شد تبخال تناسلی نوعی بیماری جنسی می‌باشد که برای پیشگیری از بیماری‌های جنسی اغلب روش‌های پیشگیری مشابه هستند. به طور کلی برخی از روش‌های پیش یری از این بیماری عبارتند از :

1. نداشتن رابطه جنسی بدون کاندوم
  2. پرهیز از رابطه جنسی با افراد متعدد
  3. در صورت مشاهده اولین علائم از این بیماری بهتر است در هنگام رابطه جنسی دخول صورت نگیرد و از رابطه دهانی پرهیز شود.

تبخال تناسلی نوعی بیماری جنسی می‌باشد که با ایجاد تاول و زخم در ناحیه تناسلی به وجود می‌آید. این بیماری به راحتی منتقل می‌شود و تشخیص و درمان آن تنها توسط پزشک متخصص امکان پذیر می‌باشد.

برای تماس با مطب دکتر ناهید مظاهری ( دکتر زنان اصفهان ) با تجربه درخشان 20 ساله در این حوزه با شماره زیر تماس بگیرید: