خطرناک‌ترین بیماری‌های جنسی کدام‌ها هستند؟

خطرناک‌ترین بیماری‌های جنسی
از آنجا که بیماری‌های مقاربتی و خطرناک‌ترین بیماری‌های جنسی یکی از تهدید‌های جدی سلامت است و  عوارض نا مطلوب آن همواره بسیار آزار دهنده می‌باشد، بنابراین منشا پیدایش آنها یکی از عمده‌ترین مواردی است که در اینجا به آن اشاره می‌کنیم.

قارچ

قارچ‌ها یکی از مهم‌ترین دلیل منشا پیدایش خطرناک‌ترین بیماری‌های جنسی می‌باشند که بیماری‌هایی چون کاندیازیس یا برفک نیز از همین قارچ‌ها نشات می‌گیرد، که طی ابتلا به این نوع قارچ موارد زیر تحت تاثیر جدی این بیماری قرار خواهد گرفت:

• دهان
  • واژن
  • کشاله ران
  • زیر بغل
  • پوست

باکتری

باکتری‌ها منشا ابتلا به خطرناکترین بیماری‌های جنسی خواهد بود که ممکن است در صورت‌عدم توجه به آن مشکلات حاد‌تری را به وجود آورد. از جمله بیماری‌هایی که به دلیل بروز و وجود باکتری‌ها ممکن است ایجاد گردد، بیماری‌های خطرناک جنسی چون سوزاک و سیفلییس می‌باشد.

ویروس

بخش عمده ای از خطرناک‌ترین بیماری‌های جنسی به دلیل ویروس‌ها ایجاد می‌شوند و ممکن است عوارض آزار دهنده ای را ایجاد نماید که توجه به پیشگیری و درمان را حایذ اهمیت می‌سازد. برخی از بیماری‌هایی که به دلیل ویروس‌ها پدید می‌آید موارد زیر است:

• هپاتیت ب
  • بیماری اچ آی وی
  • تبخال تناسلی
  • پاپیلوم انسانی
  • زگیل آبکی

علامت‌های خطرناک‌ترین بیماری‌های جنسی

معمول‌ترین و مشهود‌ترین علایمی که نشان دهنده وجود یک بیماری خطرناک مقاربتی می‌باشد از جمله موارد زیر می‌باشد. زخم‌های تناسلی که در بیماری‌هایی نظیر موارد زیر قابل مشهود است:

• هرپس
  • زگیل تناسلی
  • سیفلیس
  • زگیل تناسلی
  • تبخال تناسلی
  • التهاب لگن
  • که در بیماری‌های نظیر موارد زیر قابل مشاهد است.
  • سوزاک
  • کلامیدیا تراکوماتیس
  • تریکوموناس واژینالیس

علامت‌های خطرناک‌ترین بیماری‌های جنسی

تعدادی از خطرناک‌ترین بیماری‌های جنسی

در اینجا شما را با برخی از خطرناکترین بیماری‌های جنسی مقاربتی رایج آشنا خواهیم نمود.

کلامیدیا

این بیماری از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های جنسی محسوب می‌شود که از طریق رابطه جنسی غیر محافظت شده دهانی و یا مقعدی قابل انتقال است که در این نوع بیماری ممکن است فرد مبتلا هیچ گونه علایمی نداشته باشد و یا هنگام ادرار احساس درد نماید و یا قطره‌هایی مایع مانند از آلت تناسلی فرد خارج گردد.

در زنان ممکن است که در صورت ابتلا به این بیماری در بین دوره‌های عادت ماهیانه خود لک یا خونریزی ببینند و یا در هنگام ادرار احساس درد و ترشح نمایند.

زگیل‌های تناسلی

زگیل‌های تناسلی که در اثر ویروس پاپیلومای انسانی یا همان اچ پی وی به وجود می‌آیند و از رایج‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های جنسی می‌باشند که از طریق رابطه جنسی واژینال و رابطه مقعدی و رابطه جنسی دهانی قابل انتشار و انتقال است. که در نوع شدید و خفیف خواهند بود :

خفیف

به صورت زگیل‌های تناسلی کم و خفیف بر روی ناحیه تناسلی قابل شهود است که با کرم‌های موضعی و مراقبت‌های خانگی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی قابل رفع و درمان است.

شدید

به صورت زگیل‌های پراکنده و بزرگ پدیدار می‌شوند که درمان آن به روش‌های کرایوتراپی و لیزر و جراحی قابل انجام است. زگیل‌ها اغلب بدون درد و گوشتی مانند هستند که بر روی ناحیه تناسلی و درون آن گسترش یافته و در پاره‌ای مواقع موجب برزوز بیماری سرطان خواهند شد.

سیفیلیس

یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های جنسی، بیماری سیفیلیس می‌باشد، این بیماری که یک عفونت تهدید کننده جدی برای زندگی فرد به شما می آید، از طریق رابطه‌های مختلف جنسی ، اعم از واژینالی، مقعدی و همچنین دهانی قابل انتشار و انتقال خواهد بود. اولین علامت جدی آن زخک باز بدون درد است که بر روی ناحیه تناسلی و واژن و مقعد و راست روده و همچنین بر روی لب‌ها و دهان نیز بروز پیدا خواهد نمود. و استفاده از پنی سیلین می‌تواند یک درمان موفقیت‌آمیز برای این بیماری باشد.

تبخال‌های تناسلی

این بیماری یک بیماری رایج و معمول در بین افراد می‌باشد که اغلب می‌تواند بدون علامت باشد این بیماری با دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک و نوع دو به وجود می‌آید. و درمان این نوع بیماری از طریق دارو‌های ضد ویروس قابل انجام است.

هپاتیت ب

یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های جنسی هپاتیت نوع ب یا اچ بی‌وی می‌باشد که یه نوع ویروس جدی و خطرناک است که به سمت کبد فرد مبتلا حمله می‌کند و علایمی نظیر تب و سر درد و درد‌های عضلانی و خستگی و اشتهای کم و اسهال و استفراغ را با خود همراه دارند.

این بیماری ممکن است منجر به سرطان کبد و حتی منجر به مرگ شوند و واکسیناسیون بهترین و موثر‌ترین راه برای محافظت فرد در مقابل این بیماری است. و راه‌های درمان آن نیز استفاده از دارو‌های ضد ویروسی و درمان با اینترفرون و یا پیوند کبد است.

ایدز

این عفونت که یکی از خطرناک‌ترین بیماری جنسی است از طریق ویروس نقص ایمنی انسان ایجاد می‌شود و می‌تواند سال‌ها پنهان بماند و انتقال آن از طریق خون و مایع منی و مایعات مقعدی و مایعات واژن و شیر مادر مبتلا و سرنگ‌های مشترک می‌باشد.

روش‌های انتقال خطرناک‌ترین بیماری‌های جنسی

چنانچه از نام این نوع بیماری‌ها مشخص است تنها راه انتقال این نوع بیماری‌ها مقاربت و روش‌های آمیزشی می‌باشد. اما لازم به ذکر است که این نوع بیماری‌ها از طریق مادر به جنین در حین زایمان و یا در دوران شیر دهی نیز قابل انتقال است. یکی دیگر از راه‌های انتقال خطرناک‌ترین بیماری‌های جنسی از راه استفاده مشترک حین تزریق در معتادان می‌باشد که این نوع شیوه انتقال یکی از عمده‌ترین شیوه‌های انتقال این نوع بیماری‌های حاد جنسی می‌باشد.

شیوه‌های درمان خطرناک‌ترین بیماری‌های جنسی

بدیهی است که تشخیص علت و منشا بوجود آورنده بیماری، یکی از مهمترین کمک‌هایی است که می‌توان در زمینه درمان بیماری اقدام نمود علاوه بر آن با آگاهی و اشراف علت و منشا بیماری می‌توان در انتخاب شیوه درمان صحیح موفق‌تر عمل کرد. اغلب این نوع تشخیص به عهده متخصصین زنان و زایمان خواهد بود که آنان بعد از تشخیص وجود بیماری بوسیله انجام معاینات لازم اقدام به روش‌های مناسب و مفید درمانی و یا کنترل بیماری خواهند کرد .

روش‌های پیشگیری از خطرناک‌ترین بیماری‌های جنسی

برخی از اقدامات پیشگیرانه از بیماری‌های جنسی مقاربتی به شرح زیر است که در صورت رعایت آن‌ها ابتلا به این بیماری‌ها صورت نخواهد پذیرفت:

• اصلاح سبک زندگی
  • پرهیز از رفتار‌های پر خطر جنسی
  • استفاده از لوازم محافظتی همچون کاندوم
  • واکسیناسیون

برای تماس با مطب دکتر ناهید مظاهری، دکتر زنان اصفهان با شماره زیر تماس بگیرید: