همه چیز درباره معاینه لگن

معاینه لگن

معاینه لگن بخشی از یک معاینه فیزیکی در اندام زن می‌باشد تا در آن پزشک به تشخیص مشکلات احتمالی موجود در اندام‌های زنانه بپردازد. در معاینه لگن اندام‌های رحم، مقعد، مثانه، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ مورد بررسی قرار می‌گیرند. بهتر است این معاینات را به تعداد دفعاتی که پزشک دستور داده است انجام دهید.

علت معاینه لگن چیست؟

معاینه لگن معمولا به دلیل تشخیص سلامت ناحیه تناسلی و اندام‌های دیگر بدن می‌باشد. اگر زنان علائم زیر را داشته باشند بهتر است تحت نظر پزشک متخصص معاینه‌ی لگن را انجام دهند:

• درد در ناحیه لگن
  • تغییرات پوستی
  • خونریزی غیر طبیعی واژینال
  • ترشحات غیر نرمال واژن
  • مشکلات ادراری
  • وجود سابقه خانوادگی سرطان
  • مشکوک بودن به سرطان تخمدان و دهانه رحم
  • مشکوک بودن به کیست

چه اندام‌هایی در معاینه لگن مورد بررسی قرار می‌گیرند؟

• رحم
  • واژن
  • لوله فالوپ
  • گردن رحم
  • تخمدان
  • راست روده
  • مثانه

همچنین بخوانید: عفونت ادراری و علائم آن

زمان انجام معاینه لگن

معاینه لگن برای اولین بار بهتر است در زنان بالای 21 سال صورت گیرد. اما در برخی موارد ممکن است به دلیل بروز برخی از مشکلات این کار زودتر انجام گیرد. به طور کلی معاینه لگن در مواقع زیر انجام می‌گیرد:

• معاینات سالانه
  • بررسی عفونت

نحوه آماده شدن برای معاینه لگن

1. برای معاینه‌ی لگن بهتر است از 24 ساعت قبل از دخول واژنی و وارد کردن هرچیزی به واژن به پرهیزید.
  2. زمان معاینه را برای روزی بگذارید که پریود نیستید مگر آنکه پزشک از شما بخواهد در روز پریودی معاینه صورت گیرد.
  3. اگر برای بار اول است که معاینه می‌شوید به پزشک خود اطلاع دهید.

نحوه انجام معاینه لگن

در هنگام معاینه‌ی لگن پزشک مراحل زیر را انجام می‌دهد:

1. از شما می‌خواهد به پشت دراز بکشید.
  2. برای بررسی خارجی اندام‌های بدن، قسمت انتهایی شکم را فشار می‌دهد.
  3. از شما می‌خواهد پاهای خود را روی نگهدارنده رکاب قرار دهید.
  4. سپس معاینه لگن را به صورت بصری انجام می‌دهد. در این مرحله پزشک به دنبال قرمزی، خارش، ترشحات، کیست یا چیزی می‌گردد که علامت بیماری مقاربتی می‌باشد
  5. به کمک وسیله‌ای به نام سپکلوم واژن را باز نموده تا داخل واژن و رحم دیده شود.
  6. تست پاپ اسمیر را انجام می‌دهد.
  7. پزشک معاینه دستی را انجام می‌دهد به این صورت که دو انگشت خود را وارد واژن کرده و با دست دیگر به سمتی که موضع را حس می‌کند فشار آرام وارد می‌کند.
  8. در برخی موارد پزشک معاینه رکتال (راست روده) را انجام می‌دهد. این معاینه به این صورت است که پزشک با یک انگشت مقعد را معاینه می‌کند تا وجود تومور یا هر مشکل دیگری را تشخیص دهد.

همچنین بخوانید: غده بارتولن چیست؟

آزمایش لگنی برای خانم‌های یائسه

با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان‌های مختلف در زنان افزایش می‌یابد. زنانی که در دوره یائسگی یا پس از آن قرار دارند بهتر است به طور مرتب تحت معاینه لگن صورت گیرند. پس از معاینه‌ی لگن اگر پزشک ناهنجاری‌هایی را در بدن در حین معاینه‌ی لگن مشاهده نماید ممکن است برای شما دارو تجویز نماید. با این حال نتیجه آزمایش پاپ اسمیر باید مشخص شود تا پزشک تشخیص نهایی را بگیرد.

تعداد دفعات معاینه لگن

همانطور که گفتیم معاینه لگن باید از سن 21 سالگی به بعد در زنان صورت گیرد. زنانی که بین سن 21 تا 65 سال هستند باید هر دو سال یکبار معاینه‌ی لگن شوند. در زنان بالای 65 سال اگر 2 تا 3 بار پشت هم نتیجه آزمایش پاپ اسمیر آن‌ها منفی باشد دیگر نیاز به غربالگری ندارند مگر اینکه سابقه سرطان را داشته باشند.

معاینه لگن برای زنان بالای 21 سال ضروری می‌باشد و حتماً باید توسط پزشک متخصص زنان معاینه را هر سال یا دو سال یک بار انجام دهند. تعداد دفعات معاینه‌ی لگن را پزشک با توجه به شرایط جسمی شما تجویز کرده و طبق آن شما باید مراجعه نمایید.

برای تماس با مطب دکتر ناهید مظاهری با تجربه درخشان 20 ساله در حوزه ی دکتر زنان و زایمان با شماره زیر تماس بگیرید: