بررسی علت عفونت ادراری و علائم آن

عفونت ادراری

عفونت ادراری به معنای عفونت هر یک از اعضای دستگاه ادراری می‌باشد. ای بیماری در اغلب افراد از کودکان تا سالمندان می‌تواند ظاهر شود اما در زنان احتمال بروز آن بیشتر می‌باشد. عفونت ادراری در اغلب موارد خطرآفرین نمی‌باشد و با مصرف آنتی بیوتیک زیر نظر پزشک قابل درمان می‌باشد. اما اگر عفونت به کلیه‌ها سرایت کند می‌تواند جدی و حتی موجب مرگ شود.

عفونت ادراری چیست؟

عفونت ادراری به معنای عفونت در ناحیه دستگاه ادراری که شامل کلیه، میزنای، مثانه و پیشابراه می‌باشد. اغلب عفونت ادراری مشکل ساز نمی‌باشد اما باید مطمئن بود که علائم آن را با سایر بیماری‌ها اشتباه نگرفته باشیم. از این روز شناخت کامل این بیماری بسیار مهم می‌باشد که در ادامه بیشتر به بررسی آن خواهیم پرداخت.

علت عفونت ادراری

عفونت ادراری به دلیل رشد میکروب‌هایی همچون قارج و باکتری در ناحیه دستگاه ادراری به وجود می‌آید. دستگاه ادراری می‌تواند در مقابل باکتری‌ها مقاوم باشد اما برخی از عوامل می‌توانند ورود باکتری‌ها به دستگاه ادراری را میسر کنند. عواملی که می‌توانند منجر به به وجود آمدن عفونت‌های ادراری شوند عبارتند از:

• استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری
  • وجود سنگ کلیه
  • ضعف سیستم ایمنی
  • پروستات
  • غیر عادی بودن دستگاه ادراری
  • رابطه جنسی
  • سوند های ادراری
  • تخلیه نکردن ادرار به مدت طولانی

همچنین بخوانید: خارش ناحیه تناسلی

علت بیشتر بودن عفونت ادراری در زنان

ساختار دستگاه تناسلی زنان به گونه‌ای است که موجب می‌شود عفونت‌های ادراری در آن‌ها نسبت به مردان بیشتر باشد. در میان زنان، زنانی که یائسه هستند به دلیل کمتر بودن سطح استروژن بدنشان بیشتر در معرض عفونت‌های ادراری قرار دارند. بنابراین لازم است تا زنان هر چند وقت یک‌بار توسط متخصص زنان معاینه شوند.

چه افرادی بیشتر در معرض عفونت ادراری قرار دارند؟

برخی از افرادر ممکن است به دلیل اختلالات ژنتیکی مبتلا به عفونت ادراری شوند. اما دلایل دیگری می‌تواند وجود داشته باشد که احتمال ابتلا به عفونت‌های ادراری را افزایش دهند. افرادی که در معرض این عوامل قرار دارند بیشنر احتمال دارد به عفونت‌های ادراری دچار شوند. از جمله این عوامل عبارتند از:

• ام اس
  • سنگ کلیه
  • آسیب نخاعی
  • سکته

علائم عفونت ادراری

یکی از نشانه‌های اصلی و شایع در عفونت‌های ادراری، تکرر ادرار می‌باشد. از دیگر علائم عفونت‌های ادراری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• کم حجم شدن ادرار
  • بد بو شدن ادرار
  • تغییر رنگ ادراری به صورتی یا قهوه‌ای
  • سوزش هنگام ادرار
  • درد لگن در زنان
  • درد مقعد در آقایان
  • دیدن لکه‌های خون در ادرار
  • درد شکم
  • یائسگی

تشخیص عفونت ادراری

در صورتی که هر یک از علائم گفته شده را در خود مشاهده نمودید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید. پزشک برای تشخیص دقیق این بیماری ممکن است از روش‌های مختلفی استفاده نماید از جمله :

آزمایش ادرار

با آزمایش ادرار می‌توان گلبول‌های سفید و قرمز و باکتری‌های موجود در ادرار را مورد بررسی قرار داد.

کشت ادرار

این روش برای بررسی وجود باکتری و قارچ و کمک به تجویز داروی مناسب صورت می‌گیرد.

تصویر برداری

اگر عفونت ادراری شدید باشد برای بررسی علت عود کردن آن می‌توان از سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و عکس اشعه ایکس استفاده نمود.

سیستوسکوپی

از این روش برای مشاهده داخل مثانه و مجرای ادراری استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید: علل مقاربت دردناک و درمان آن

درمان عفونت ادراری

پزشک با توجه به باکتری‌های موجود در ادراری، سابقه بیماری و شدت آن، آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. اگر بیمار در هنگام ادراری سوزش و درد داشت می‌تواند با توصیه پزشک داروی مسکن مصرف نماید.

پیشگیری از عفونت ادراری

برای جلوگیری از عفونت‌های ادراری بهتر است توصیه‌های زیر را رعایت نمائید:

• در طول روز آب زیاد بنوشید.
  • ادرارتان را نگه ندارید.
  • از وان آب استفاده نکنید.
  • از پوشیدن لباس زیرهای نایلونی به پرهیزید و لباس زیر نخی را جایگزین آن کنید.
  • قبل از رابطه جنسی ناحیه تناسلی خود را تمیز کنید.
  • پس از رابطه جنسی ادرار کنید تا باکتری‌ها وارد بدنتان نشوند.
  • از اسپری بهداشتی و محصولات عطری استفاده نکنید.

عفونت ادراری در صورتی که به موقع تشخیص داده و تحت درمان قرار بگیرد به راحتی قابل درمان می‌باشد. اغلب افراد ممکن است به آن مبتلا شوند. برای پیشگیری از آن بهتر است توصیه‌های بهداشتی جدی گرفته شوند.

برای تماس با مطب دکتر ناهید مظاهری با تجربه درخشان 20 ساله در حوزه ی متخصص زنان با شماره زیر تماس بگیرید: