واژینیسموس یا دخول دردناک چیست؟ مهم ترین راه درمان آن

واژینیسموس یا دخول دردناک چیست؟ راه‌های درمان این بیماری کدامند؟  یکی از تجربه‌های تلخ خانم‌ها هنگام رابطه جنسی دخول دردناک است که دلایل مختلفی باعث به وجود آمدن آن می‌شود. با مراجعه به موقع به دکتر زنان و زایمان می‌توانید این بیماری را درمان کنید و به درمان انواع بیماری‌ های زنان بپردازید‌‌. در ادامه با ما در سایت دکتر مظاهری همراه باشید تا واژینیسموس را با هم بررسی کنیم.

واژینیسموس یا دخول دردناک چیست؟

زمانی که ماهیچه‌های واژن نسبت به ورود آلت تناسلی یا تامپون دچار انقباض و اسپاسم عضلانی می‌شود واژینیسموس اتفاق می‌افتد. این مسئله بسیار دردناک و ناراحت‌کننده است و انواع مختلفی دارد:

واژینیسموس اولیه

واژینیسموس یا دخول دردناک اولیه موقعی اتفاق می‌افتد که با هر بار دخول خانم احساس درد داشته باشد. در صورتی که خانم نتواند به صورت دائمی چیزی وارد واژن خود کند به آن، واژینیسموس مادام‌العمر گفته می‌شود.

واژینیسموس ثانویه

این نوع واژینیسموس که آن را اکتسابی هم می‌نامند زمانی اتفاق می‌افتد که خانم قبلا در رابطه جنسی مشکلی نداشته است اما بعد از گذشت مدت زمانی این رابطه برای او با درد و سختی همراه است.

علائم واژینیسموس یا دخول دردناک

در رابطه جنسی دردناک دخول باعث ایجاد درد می‌شود و بعد از خروج آلت تناسلی درد هم از بین می‌رود. یکی از اولین نشانه‌های واژینیسموس یا دخول دردناک سفت شدن و انقباض عضلات واژن به صورت غیر ارادی است. علائم دیگری مانند درد زمان معاینه لگن و ترس از برقراری رابطه جنسی یا بی‌میلی جنسی از علائم‌ دیگر دخول دردناک هستند. همچنین سختی دخول و مشکلات تنفسی هنگام انجام رابطه از دیگر علائم این بیماری است.

راه‌های درمان واژینیسموس

واژینیسموس با ورزش و مشاوره قابل درمان است که در ادامه روش‌های درمان این اختلال را توضیح می‌دهیم:‌

مشاوره و معاینه جسمی

درمان این اختلال با استفاده از مشاوره و آموزش دادن آناتومی بدن خانم‌ها و اتفاقاتی که با مقاربت و نزدیکی در بدن اتفاق می‌افتد انجام می‌شود. با درک بهتر از عملکرد و کارایی بخش‌های مختلف بدن کمک بسیار زیادی برای انجام دخول خواهید داشت. مشاوره با متخصص در زمینه اختلالات جنسی و استفاده از روش‌های تمدد اعصاب مانند هیپنوتیزم هم می‌تواند به درمان این مشکل کمک کند.

گشادکننده واژن

استفاده از گشادکننده‌های واژن باعث افزایش انعطاف ‌و کشیده شدن عضلات واژن می‌شود که این کار تحت نظارت یک متخصص باید انجام شود.

تزریق بوتاکس

یکی از روش‌های موثر در درمان واژینیسموس یا دخول دردناک تزریق بوتاکس است. این روش تا مدت زیادی ماندگاری دارد و اسپاسم‌های عضلانی را کاهش می‌دهد.

جراحی

جراحی یک از راه‌های درمان این اختلال است اما  در صورتی انجام می‌شود که واژن دچار انسداد باشد با نیاز به گشاد کردن واژن باشد.

لیزر

لیزر یکی از روش‌های درمان دخول دردناک است که بدون عوارض و خطر انجام می‌شود. در این روش با استفاده از اشعه فرابنفش به درمان و بهبود این اختلال کمک می‌کنند‌.

ورزش کگل

ورزش کگل یک تمرین بسیار مفید و تاثیرگذار روی واژینیسموس یا دخول دردناک است. برای انجام این ورزش باید ابتدا عضلات کف لگن را شناسایی کنید و آن را چند بار منقبض کنید و رها کنید. این روش علائم واژینیسموس را کاهش می‌دهد.

برداشتن آندومتریوز

آندومتریوز به بیرون‌زدگی قسمتی از رحم گفته می‌شود که باعث ایجاد درد هنگام برقراری رابطه جنسی می‌شود‌.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی به شما کمک می‌کند تا به آرامش دست پیدا کنید و بتوانید  از گشادکننده واژن به درستی استفاده کنید.

انرژی هیگز

بهترین شیوه درمان واژینیسموس با هیگز (RF )است که یکی از روش‌های نوین درمانی محسوب می‌شود.

نتیجه گیری

اگر شما هم علاقه‌مند به کسب اطلاعاتی در زمینه درمان انواع بیماری‌ های زنان هستید، توجه نمایید که  واژینیسموس یا دخول دردناک هنگامی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌های واژن در برابر ورود هر چیزی مانند تامپون منقبض شوند. این بیماری علائم زیادی از جمله درد در واژن، بی‌میلی جنسی و ترس از برقراری رابطه جنسی دارد. روش‌های درمانی زیادی برای این اختلال وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تزریق بوتاکس، ورزش کگل، مشاوره جنسی و جراحی اشاره کرد.