میوم رحم چیست و چه علائمی دارد؟

میوم رحم یکی از مشکلاتی است که می‌تواند در خانم‌ها به وجود بیاید و لازم است که حتماً نسبت به رفع آن اقدام کنید. این موضوع در حقیقت از جمله مواردی است که سبب می‌شود مشکلات بسیار بیشتری برای بیمار بروز پیدا کند و خطرات جانی او را تهدید نمایید. برای درمان مشکلات جنسی همچون میوم رحم باید به دکتر زنان مراجعه کنید و از او بخواهید تا بهترین دارو‌ها و متد‌های درمانی را برای شما به کار بندد. در ادامه این مقاله در خصوص میوم رحم و در مورد علائم و عوارضی که می‌تواند در پی آن ایجاد شود، توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد تا در مورد این بیماری اطلاعات بهتر و بیشتری را کسب کنید.

میوم رحم چیست؟

پیش از بررسی نشانه‌ها و علائم میوم رحم باید بدانید که این بیماری چیست؟ میوم یا همان فیبروم رحم یکی از بیماری‌هایی است که به صورت مستقیم مربوط به رحم می‌شود. ایجاد شدن توده‌های غیر عادی در رحم که سبب بروز درد در قسمت شکم و همچنین داشتن پریودی‌های نامنظم و دردناک می‌شود، فیبروم و یا میوم رحم نام دارد.

معمولاً زمانی که این بیماری به تازگی بروز پیدا کرده است هیچگونه علامتی ندارد و پس از گذشت مدت زمان و با حادتر شدن شرایط است که نشانه‌ها و علائم آن بروز پیدا می‌کند. یک نکته بسیار مهم وجود دارد که سبب افزایش استرس افراد می‌شود. باید بدانید که توده‌های میوم و یا همان فیبروم، غیر عادی هستند اما به هیچ وجه جزء توده‌های سرطانی به حساب نمی‌آیند.

انواع میوم رحم

انواع میوم رحم یا همان فیبروم رحم وجود دارد که می‌تواند در افراد مختلف بروز پیدا کند. ۴ مدل اصلی از فیبروم‌ها وجود دارد. این ۴ مدل شامل انواع میوم‌های داخلی، میوم‌های ساب سروز، میوم‌های ساقه دار و میوم‌های ساب موکوزال می‌شوند. نشانه‌های این فیبروم‌ها یا همان میوم‌های رحمی می‌تواند تا حدودی با یکدیگر متفاوت باشد و از سوی دیگر نیز می‌توانیم بگوییم که شدت این علائم در افراد مختلف، متفاوت است.

همچنین بخوانید: چرا پیدا کردن بهترین دکتر زنان مهم است؟

دلایل ایجاد میوم رحم

اما چه دلایلی می‌تواند سبب بروز انواع میوم رحم در خانم‌ها شود؟ زمانی که بتوانید دلیل ایجاد یک بیماری را متوجه شوید، مسلماً می‌توانید این موضوع را نیز بهتر درک کنید که چگونه این بیماری را درمان کنید.

اگر بخواهیم بگوییم که دلیل اصلی این بیماری چیست باید بگوییم که دلایل مشخصی برای این موضوع وجود ندارد، اما برخی از عوامل وجود دارند که می‌توانند سبب بروز این بیماری شوند.

عواملی همچون ژنتیک، داشتن سابقه‌های خانوادگی بیماری، هورمون‌ها، بارداری‌ها و زایمان، اضافه وزن و همچنین بالا رفتن سن می‌تواند بر روی ایجاد فیبروم تأثیر زیادی داشته باشد.

نشانه‌های بروز فیبروم

اما چه علائمی می‌تواند نشان دهنده وجود میوم رحم باشد؟ زمانی که دچار این بیماری می‌شوید ممکن است علائم خاصی نداشته باشید، اما برخی از علائم نیز وجود دارند که در بسیاری از افراد بروز پیدا می‌کنند و می‌توانید از این موارد استفاده کنید تا تشخیص دهید که آیا دچار این بیماری شده‌اید یا خیر.

زمانی که فرد در دوران یائسگی باشد و به تازگی دچار فیبروم رحمی شده باشد، هیچگونه مشکل و علائمی نخواهد داشت زیرا اندازه فیبروم‌ها کوچک است و همین موضوع سبب می‌شود تا اختلالات زیادی را تجربه نکند.

خونریزی‌های شدید

یکی از شایع‌ترین علائم مربوط به میوم رحم در خصوص خونریزی‌های شدید است. این خونریزی‌ها در دوران پریودی رخ می‌دهند و معمولاً همراه با لخته‌های خون است.

احساس درد

این درد معمولاً در دوران پریودی و در زمان برقراری رابطه جنسی وجود دارد. به طور کلی باید بگوییم که احساس درد در دوران پریودی موضوعی کاملاً طبیعی است، اما درد در افرادی که به میوم رحم مبتلا هستند بسیار بیشتر است.

قاعدگی طولانی

طولانی شدن قاعدگی‌ها و همچنین نامنظم شدن آن‌ها می‌تواند یکی دیگر از علائم بروز میوم رحم باشد که اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به طور دقیق به آن‌ها پرداخته شود.

درد و تورم شکمی

موضوع بعدی در خصوص احساس کردن درد زیاد و یا حتی تورم در قسمت شکمی است. این مسأله می‌تواند باعث شود که حتی حس کنید شکم شما بزرگ‌تر از حالت عادی شده است. غالبا این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که فیبروم‌ها بسیار بزرگ شده‌اند.

جمع‌بندی

میوم رحم که با نام فیبروم رحم نیز شناخته می‌شود یکی از موارد بسیار مهمی است که می‌تواند در خانم‌ها رخ دهد. در صورتی که هر کدام از نشانه‌های بیان شده در این زمینه را داشتید لازم است تا حتماً به دکتر زنان مراجعه کرده و مراحل درمان خود را آغاز کنید. بیماری میوم در قسمت رحمی رخ می‌دهد و می‌تواند آن را جز بیماری‌های جنسی به حساب آورد که نیاز به درمان دارد. درمان مشکلات جنسی نیاز به تخصص زیادی دارد و در صورتی که در این زمینه رسیدگی کاملی را انجام ندهید با عوارض و مشکلات بیشتری روبرو خواهید شد.