مراقبت های حین بارداری شامل چه مواردی می‌شود؟

مراقبت های حین بارداری شامل چه مواردی می‌شود؟

یکی از مهمترین نکاتی که همه خانم‌های بارور باید از آن اطلاع کافی داشته باشند مراقبت های حین بارداری و مشاوره با یک دکتر زنان می‌‌باشد. چرا که برخی از خانم‌ها، بارداری بسیار سخت و دشواری را دارند به خصوص سه ماه اول بارداری که عوارض و تغییرات زیادی در بدن مادر به وجود می‌آید. این شرایط برای مادرانی که با روش‌های درمان ناباروری اقدام به بارداری کرده‌اند از اهمیت حیاتی برخوردار است. چرا که کوچک‌ترین سهل انگاری در مراقبت‌های بارداری عوارض جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت. طوری که حتی امکان دارد تمام تلاش مادر از بین برود. بنابراین انجام مراقبت‌ های حین بارداری با کمک یک دکتر زنان و زایمان از ضرورت‌های بارداری می‌باشد. دکتر ناهید مظاهری متخصص زنان و زایمان می‌باشد که می‌تواند بهترین راهنمای مادران برای مراقبت های حین بارداری باشد.

اقدامات قبل از بارداری

اقدامات قبل از بارداری

بهتر است بدانید علاوه بر اینکه باید از مراقبت‌های حین بارداری اطلاع کامل داشته باشید، قبل از اقدام به بارداری نیز باید اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهید. هر خانمی با مشاوره قبل از بارداری سطح آمادگی و سلامت خود را برای حاملگی افزایش خواهد داد. چرا که در این معاینات پیش از بارداری در صورتی که هیچ گونه مشکل خاصی هم وجود نداشته باشد. دکتر یکسری از آزمایشات لازم را درخواست می‌کند و پس از بررسی نتایج آزمایشات در صورتی که مادر هیچ مشکل خاصی نداشته باشد اجازه بارداری به او داده خواهد شد. در صورت بروز مشکل نیز پس از اقدامات درمانی لازم و رفع مشکل فرد می‌تواند اقدام به حاملگی کند.

مهمترین اقدامات مراقبت های حین بارداری

زمانی که تست بارداری مثبت می‌شود، اولین اقدام مراجعه به یک دکتر زنان متخصص می‌باشد. سپس دکتر زنان اقدام به تشکیل پرونده و بررسی‌های اولیه می‌کند. اولین آزمایشات لازم بارداری از جمله آزمایش غربالگری و اولیه آزمایش ادرار تجویز می‌کند، تا در صورت وجود هر گونه بیماری عفونی اقدامات فوری برای درمان آن انجام شود. از دیگر مراقبت‌های حین بارداری انجام سونوگرافی می‌باشد که در چند نوبت برای تشخیص سلامت جنین صورت می‌گیرد. بر اساس این آزمایشات و سونوگرافی‌ها مراقبت های حین بارداری مادر انجام  و دکتر زنان از سلامت مادر و جنین مطمئن می‌شود. در کنار این آزمایش‌ها و سونوگرافی‌ها مادر باردار در طی دوران بارداری در زمان‌های مشخص یعنی در هر ماه یک بار به دکتر زنان خود مراجعه می‌کند و این مراجعات در ماه آخر بارداری به دلیل حساسیت بالای آن هفته‌ای یک بار انجام خواهد شد.

علائم خطر در دوران بارداری

در طی معاینات دوره‌ای که مادر باردار انجام می‌دهد بروز هرگونه از علائم خطر از جمله بروز هرگونه لکه بینی یا خونریزی، کاهش حرکات جنین به خصوص در ماه‌های آخر، بروز هرگونه آبریزش غیر طبیعی در نیمه دوم بارداری، سردردهای غیر قابل تحمل، درد زیر شکم یا بروز دردی که مشابه درد قاعدگی باشد، افزایش وزن بیش از حد و همچنین بروز هرگونه ضایعه پوستی از جمله سرخچه یا آبله مرغان نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. چنانچه مادر باردار یکی از این موارد مبتلا شده باشد اقدامات پیشگیرانه فوری برای او انجام خواهد شد.

کلاس‌های آموزشی دوران بارداری

کلاس‌های آموزشی دوران بارداری

برخی از دکتر زنان و همچنین مراکز بهداشتی کلاس‌هایی برای افزایش آگاهی مادران از مراقبت های حین بارداری تشکیل می‌دهند. در این کلاس‌ها موارد زیادی از جمله تشکیل و رشد جنین، عوامل موثر بر رشد و سلامت جنین، رعایت مسائل بهداشتی از جمله چگونگی رابطه جنسی با همسر و همچنین مراقبت‌های پس از زایمان شامل نگهداری نوزاد، چگونگی شیردهی و موارد دیگر آموزش داده می‌شود.

جمع بندی

و در آخر این که هر زوجی که تصمیم به بارداری دارند بهتر است قبل از اقدام به پزشک زنان مراجعه کنند و پس از انجام آزمایشات لازم و اطمینان از صحت و سلامت مادر اقدام به بارداری داشته باشند. در این زمان مراقبت‌های حین بارداری با کمک مشورت یک دکتر متخصص زنان انجام می‌شود. این مراقبت‌ها با انجام معاینات دوره‌ای، سونوگرافی‌ها و آزمایشات لازم صورت می‌گیرد. توصیه ما به شما دکتر ناهید مظاهری متخصص زنان و زایمان می‌باشد که ضمن مشاوره پیش از بارداری می‌تواند بهترین راهنما برای مراقبت‌های حین بارداری باشد.

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها