موارد مصرف و عوارض قرص ال دی (LD) به صورت کامل

عوارض قرص ال دی

عوارض قرص ال دی بیشتر به صورت حالت تهوع، استفراغ، سردرد، افسردگی و درد پستان است. ولی در برخی افراد ممکن است که مصرف مداوم قرص ال دی باعث بروز حمله های قلبی، لخته شدن خون و حتی سکته های مغزی شود. اما سال هاست که با وجود این عوارض، خانم های زیادی برای جلوگیری از بارداری خود از این قرص ها استفاده می‌کنند.
البته در برخی موارد هم خانم ها از قرص های ال دی برای درمان کیست تخمدان، درمان اختلال قاعدگی، تقویت ذخیره تخمدان و درمان برخی بیماری های زنان دیگر استفاده می‌کنند. چون برخی عوارض قرص های LD طی 2 الی 3 دوره مصرف کردن به مرور زمان از بین رفته یا کمتر می‌شود.

موارد مصرف قرص ال دی

یکی از شناخته ترین قرص های ضد بارداری در بین زنان قرص ال دی است. این نوع قرص ضد بارداری برای بیشتر خانم ها کاملاً بی ضرر است به همین دلیل برای پیشگیری از بارداری توسط گروه زیادی از پزشکان متخصص و کارشناسان مامایی به بیماران خود توصیه می‌شود. در واقع انواع قرص ال دی دارای ترکیباتی از دو هورمون استروژن و پروژسترون هستند.
البته در برخی قرص های ال دی مثل قرص مینی پیل تنها هومورن پروژستین وجود دارد. پس این هورمون ها تأثیر زیادی در تخمک گذاری دارند. چنانچه تخمک بعد از آزاد شدن توسط اسپرم بارور نشود دیواره رحم ریزش کرده و قاعدگی رخ می‌دهد. البته خوب است بدانید که این قرص تنها برای جلوگیری از بارداری تجویز نمی‌شود. بنابراین به دلیل مصرف زیاد این قرص ها توسط بانوان، بهتر از از عوارض قرص ال دی نیز مطلع باشند.  در برخی مواقع متخصصین زنان و زایمان از قرص های ال دی برای کنترل و درمان برخی بیماری زنان از آن‌ها استفاده می‌کنند. مثل:

  • کنترل دوران یائسگی
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • کاهش ذخیره تخمدان
  • اختلال قاعدگی
  • لکه بینی
  • بی نظمی های پریود
    و غیره

موارد مصرف قرص ال دی

مزایای قرص ال دی

قرص های ال دی علاوه بر مهار کردن تخمک گذاری و عدم بارداری می‌توانند پریود را سبک کنند و دردهای پریود را تا حدود زیادی از بین ببرند. مهم‌تر اینکه عوارض سندروم پیش از پریود یا همان (PMS) را کاهش می‌دهند. همچنین بدن در برابر برخی بیماری های زنان مثل التهابات لگن مقاوم می‌شود‌ و از طرفی خطر بروز سرطان تخمدان در زنان کم‌ می‌شود.

عوارض قرص ال دی

اگر چه سال هاست خانم های جوان برای جلوگیری از بارداری از قرص های ال دی مصرف می‌کنند و هیچ مشکل جدی برایشان پیش نیامده است. اما گاهی اوقات با توجه به وضعیت روحی و جسمی افراد مصرف این نوع قرص های ضد بارداری می‌توانند عوارض خطرناکی داشته باشند از جمله این عوارض عبارتند از:

تحلیل رفتن اعصاب

طبق برخی تحقیقات نشان داده شده است که مصرف قرص ال دی تأثیر زیادی روی خلق و خوی زنان و سلامت روان آن‌ها دارد. بنابراین از عوارض قرص ال دی می‌توان به افسردگی، بی خوابی، عدم تمرکز، اضطراب و … اشاره نمود.

لکه بینی در فاصله دو قاعدگی

اگر مقدار هومورن استروژن و پروژسترون موجود در قرص ال دی نتواند سطح این نوع هورمون ها در بدنتان به اندازه کافی بالا ببرد مطمئناً بین دو پریود خود لکه بینی و خونریزی های خفیفی خواهید داشت.

حساس شدن سینه ها

یکی از عوارض قرص ال دی درد سینه ها و حساس شدن آن‌ها است.

سردرد و میگرن

در بیشتر مواقع خانم هایی که از قرص ال دی استفاده می‌کنند دچار سردردهای خفیف و حتی میگرن می‌شوند.

افزایش وزن

شاید بارها دیده باشید خانم هایی که به طور مداوم برای جلوگیری از بارداری خود از قرص های ال دی مصرف می‌کنند دچار اضافه وزن هستند.

یبوست

از آنجایی که هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن باقی می‌مانند پس پروژسترون می‌تواند باعث انقباض عضلانی رودهای بزرگ شود پس در نهایت باعث بروز یبوست و دردهای مقعدی شود.

کاهش میل جنسی

چون مصرف قرص های ال دی به طور مستقیم روی ترشح برخی هورمون های زنان تأثیر گذار است. پس یکی از عوارض قرص ال دی را می‌توان کاهش میل جنسی در نظر گرفت.

کاهش میل جنسی

ترشحات واژنی

تا زمانی که به هر دلیلی از قرص های ال دی مصرف می‌کنید گاهی اوقات ترشحاتی از واژن شما خارج می‌شود.

لخته شدن خون

یکی از سخت ترین عوارض قرص ال دی بالا رفتن حمله قلبی و بروز سکته های مغزی است. چون ترکیبات موجود در قرص های ال دی به مرور باعث لخته شدن خون در بدن می‌شوند‌. پس اگر سن شما بالای 35 سال است و سیگار می‌کشید. همچنین سابقه سرطان سینه داشتید و دارای فشار خون هستید باید انواع قرص ال دی را با احتیاط و مشورت پزشک استفاده کنید.

کاهش تولید شیر

شاید بارها تجربه کرده باشید مصرف قرص ال دی با دوز بالا در دوران شیردهی معمولاً باعث کم شدن و حتی خشک شدن شیر مادر می‌شود. پس برای جلوگیری از این کار بهتر است از مراکز خدمات مربوط به بارداری و زایمان کمک بگیرید.

سخن پایانی

عوارض قرص ال دی را حتماً جدی بگیرید. چون این نوع قرص های ضد بارداری به غیر از کنترل بارداری شما می‌توانند در طولانی مدت عوارض خطرناکی برایتان داشته باشند. اگر چه برخی عوارض قرص LD مثل سردرد، تهوع، افسردگی و غیره به مرور زمان کم می‌شود‌. ولی برای جلوگیری از لخته شدن خون در مغز و قلب پیش از مصرف قرص ال دی باید با پزشکان متخصص مشورت کنید.
در این میان خانم دکتر ناهید مظاهری متخصص زنان و زایمان با تجربه خوبی که در تجویز انواع قرص ضد بارداری دارد می‌تواند به شما قرص هایی را معرفی کند که کمترین عوارض را برایتان به همراه دارد.

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها