طبع و مزاج عذا‌های مصرفی دوران بارداری

طبع و مزاج عذا‌های مصرفی دوران بارداری

همان‌طور که خودتان هم در جریانید، موضوع غذا‌های مصرفی دوران بارداری و همچنین نوع سبک زندگی به منظور حفظ سلامت جنین در رحم مادر نیازمند توجه ویژه‌ای است. از آنجایی که سلامت مادر می‌تواند به طور مستقیم بر سلامت نوزاد تاثیر بگذارد، لازم است پیش از هرگونه اقدام نسبت به بارداری، سلامتی مرد و زن به طور کامل تایید و مزاج شان به اعتدال کافی برسد. در ادامه این مقاله سعی داریم در رابطه با طبع و مزاج غذا‌های مصرفی در دوران بارداری بیشتر صحبت کنیم و مطالب مربوط به طب سنتی در این دوران حساس را برایتان شرح دهیم. با ما همراه باشید…

ممنوعات غذا‌های مصرفی دوران بارداری در طب سنتی

در این قسمت از مقاله سعی داریم مهم‌ترین ممنوعات غذا‌های مصرفی دوران بارداری را به طور کامل بررسی کنیم:

۱. در دوران حساس بارداری سعی کنید مواردی نظیر زرشک، کرفس، زعفران، گشنیز، ترشیجات (سرکه، ماست ترش، سیب ترش)، فست فود‌ها، سفیده تخم مرغ، کافئین (چای پررنگ، قهوه، نسکافه، نوشابه‌)، آب یخ، انواع خوراکی‌های مصنوعی و صنعتی، تنقلات نا‌سالم، آب‌میوه‌های بسته بندی شده، انواع رنگ‌های خوراکی و … را به هیچ عنوان مصرف نکنید.

۲. توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه کرفس در مادران باردار، در آینده سبب افزایش ابتلای کودک آن‌ها به آلرژی خواهد شد.

۳. گفتنی است که مصرف زیاد گشنیز نیز در این دوران، می‌تواند در آینده بر روی حافظه، قدرت تمرکز و همچنین میزان یادگیری کودک عوارض نامطلوبی بر جای گذارد.

۴. دقت کنید که مصرف کافئین در بارداری سبب ایجاد برخی آسیب‌های سلولی به جنین و بروز بیماری پرهاکلامپسی در مادر می‌شود.

۵. بهتر است تمامی زنان باردار از زیاده روی در مصرف سیر به طور جدی خودداری کنند زیرا با مصرف سیر به افزایش انقباضات رحمی خود و درنتیجه افزایش احتمال سقط جنین و یا زایمان زودرس کمک بسزایی می‌کنند.

۶. گفتنی است که مصرف آلوئه ورا و سایر فرآورده‌های آن در دوران بارداری می‌تواند سبب برخی انقباضات رحمی و همچنین افت فشار خون در مادر شود که بسیار خطر‌ساز است.

در نظر داشته باشید که اگر با مصرف غذاهای ممنوعه دچار علایم بیماری شدید باید تحت نظر پزشک جهت مراقبت‌‌ های حین بارداری قرار بگیرید.

اهمیت خوردن کندر در دوران بارداری

اهمیت خوردن کندر در دوران بارداری

لازم به ذکر است که یکی از موضوعات مهم در رابطه با غذا‌های مصرفی دوران بارداری مصرف کندر است؛ به گونه‌ای که معمولا بسیاری از زنان باردار که به مراقبت ‌های حین بارداری اهمیت ویژه‌ای می‌دهند را نسبت به خود کنجکاو کرده تا به اشکال مختلفی از آن استفاده نمایند. در مورد این موضوع لازم است چند نکته را مدنظر قرار دهید:

۱. یکی از مهم‌ترین نکات در این زمینه این است که بهترین زمان برای مصرف کندر به منظور تأثیر بر تکامل مغز جنین، در ماه سوم بارداری است.

۲. دقت کنید که مصرف کندر در ماه سوم بارداری حتما باید به صورت جویدنی باشد و همچنین به مدت ۱ الی ۲ هفته و روزی به اندازه ۱ نخود مصرف گردد.

لازم به ذکر است که علت جویدن کندر در طب سنتی به این خاطر است که احتمالاً با جویدن، ماده خاصی از آن در اثر ترشحات بزاقی از صمغ جدا می‌گردد که همین عامل باعث شده در حالت گوارشی از این ماده هیچ اثری ظاهر نشود.

۳. توجه کنید که مصرف کندر در سایر ماه‌های بارداری ممکن است عارضه‌های خاصی را به همراه داشته باشد؛ بخصوص در نقاطی که بعد از ماه سوم تکاملشان ادامه می‌یابد، می‌توانند بسیار مورد توجه این عوارض قرار گیرند.

لزوم تنوع در غذا‌های مصرفی دوران بارداری

در طب سنتی مربوط به غذا‌های مصرفی دوران بارداری توصیه می‌شود که مادران باردار در ماه‌های اول بارداری به دلیل ضعف معده‌ای که دارند، بیشتر از سه وعده غذایی با حجمی نسبتا کم را در طول روز مصرف نماید. همچنین اینکه در سه ماهه سوم بارداری نیز به دلیل افزایش یافتن حجم رحم و فشار‌های وارده بر دستگاه گوارش و معده، حتما باید حجم غذاهای مصرفی را کاهش دهند ولی تعداد دفعات مصرف را به نسبت زیاد کنند.

دقت کنید که در طول دوران بارداری بهتر است از غذاهای ساده و زودهضمی همچون کباب یا آبپز گوشت جوجه و آب گوشت گوسفند تازه بیشتر استفاده شود.

اصول تغذیه در دوران بارداری

اصول تغذیه در دوران بارداری

در این قسمت از مقاله لازم دانستیم فهرستی از غذا‌های مصرفی دوران بارداری مورد تایید طب سنتی را بر حسب ماه بارداری برای شما علاقمندان بیان نماییم:

۱. ماه اول بارداری: دقت کنید که ماه اول بارداری آغاز فعالیت قلب جنین است. از آنجایی که انار میوه‌ای خون ساز است، اگر در فصلی بودید که انار موجود نبود، سعی کنید از غذاهای خون‌ساز دیگری استفاده کنید. همچنین اینکه سعی کنید در این ماه از خرما به عنوان قند طبیعی، سبزیجات برای جلوگیری از یبوست و همچنین لبنیات در شب مثل پنیر همراه با گردو استفاده نمایید.

۲. ماه دوم بارداری: در ماه دوم بارداری که زمان شکل گیری چهره جنین است، سعی کنید از بادام به عنوان منبع کلسیم استفاده کنید تا مغز استخوان جنین شروع به کلسیم‌سازی کند و خون تازه تولید کند.

بهتر است بادام را به صورت پودر شده و همراه با شربت عسل معجون میل کنید.

۳. ماه سوم بارداری: در این ماه تمامی تارهای صوتی و اعضاء حسی جنین تشکیل می‌شود. سعی کنید در این ماه از گندم که حاوی ویتامین ای است به صورت‌های مختلف جوانه گندم و یا حلیم استفاده کنید تا به زیبایی ظاهری فرزندتان کمک بسزایی نمایید. استفاده از گوشت قرمز، سیب درختی و غذا‌های گرم نیز در این ماه به شدت توصیه می‌شود.

۴. ماه چهارم بار‌داری: معمولا در این ماه رویش موی جنین شروع می‌شود. به همبد خاطر مصرف ناشتا در این ماه بسیار مفید است. همچنین اینکه استفاده از عسل، سیب، انار همراه با روزی دو عدد انجیر در ماه چهارم بارداری مناسب است.

۵. ماه پنجم بارداری: ماه پنجم ماه حرکت جنین است؛ پس بهتر است از تخم مرغ که بالاترین میزان ویتامین ب را دارد استفاده شود.

۶. ماه ششم بارداری: در طب سنتی مصرف انجیر و زیتون بعد از صبحانه در ماه ششم بارداری بشدت توصیه می‌شود. دقت کنید که زیتون برای تقویت اعصاب موثر است و چون ماه بعد فعالیت اعصاب شروع می شود، مصرف آن ضروری است.

۷. ماه هفتم بارداری: این ماه را معمولا ماه سیستم اعصاب می‌نامند. مصرف ناشتا، بادام و انار باید به صورت روزانه باشد همچنین خربزه به منظور زیبایی کودک و مصرف کدو حلوائی برای خوش خلق کردن او بشدت توصیه می‌شود.

۸. ماه هشتم بارداری: این ماه را نیز ماه زیبایی جنین می‌نامند. مصرف سرکه سیب و عسل به صورت هفته ای یک بار و همچنین مصرف انارشیرین در صبح‌ها بسیار مفید است.

دقت کنید که عسل ویتامین‌هایی دارد که در زیبایی جنین و بدن مادر نقش بسزایی ایفا می‌کند.

۹. ماه نهم بارداری: این ماه نیز، ماه تولد کودک است. برای مادرانی که طبع سردی دارند، مصرف کباب گوشت شتر و مادرانی با طبع سرد و خشک مصرف کباب ماهی بسیار مفید است. برای مادرانی با طبع دموی نیز، مصرف گوشت شتر می‌تواند سردی و خشکی آن‌ها را تا حدودی میزان کند. البته در این ماه مصرف خرما با شیر در شب بسیار توصیه می‌شود.

سخن پایانی

در مقاله بالا سعی کردیم شما را با اصول و قوانین غذا‌های مصرفی دوران بارداری در طب سنتی آشنا کنیم و فهرستی از بهترین آن‌ها را در هر ماه به صورت جداگانه ذکر نماییم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و یا اطلاع از طبع و مزاج خود کافی است به وب سایت رسمی دکتر مظاهری مراجعه فرمایید. از توجه شما عزیزان سپاس‌گذاریم.

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها