بررسی انواع روش‌های پیشگیری از بارداری

پیشگیری از بارداری

اگر بخواهیم روشی 100 درصد تضمینی برای پیشگیری از بارداری را بیان کنیم، باید به عدم برقراری رابطه جنسی اشاره نمود؛ اما امروزه روش‌هایی دیگری نیز به وجود آمده تا نگرانی را برای افرادی که تمایلی به بارداری ندارند کاهش دهد.زوج‌ها برای انتخاب روشی جهت پیشگیری از بارداری باید ضمن توجه به مطمئن بودن روش به مزایا و معایب آن نیز توجه لازم را داشته باشند و همچنین باید به این موضوع که آیا این روش موجب بیماری در زوج‌ها می‌شود یا خیر توجه کنند.

برای پیشگیری از بارداری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای انتخاب راهی جهت پیشگیری از بارداری بهتر است افراد با پزشک متخصص مشورت نمایند و با توجه به شرایط خود و همسرشان روشی مناسب خود را انتخاب کنند. برای انتخاب یکی از روش‌ها بهتر است به عوامل زیر توجه نمایید:

  1.  سن افراد
  2.  وضعیت سلامت جسمی آن‌ها
  3.  تمایل به داشتن فرزند در آینده
  4.  میزان آسایش و آرامش در روش انتخابی
  5.  تعداد دفعات رابطه جنسی
  6.  تعیین مدت زمان استفاده از روش انتخابی

انواع راه‌های پیشگیری از بارداری

به‌طورکلی پیشگیری از بارداری یعنی استفاده از ابزار، دارو یا روش‌های مختلف جنسی برای جلوگیری از بارداری. در میان روش‌های پیشگیری از بارداری برخی از روش‌ها مطمئن‌تر از سایر روش‌ها می‌باشند. راه‌های پیشگیری از بارداری به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  1. روش طبیعی
  2.  استفاده از ابزار
  3.  استفاده از دارو
  4. روش‌های دائمی

هر یک از روش‌های گفته‌شده خود دارای راهی برای پیشگیری از بارداری دارند. در ادامه به بررسی هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

انواع راه‌های پیشگیری از بارداری

1- روش طبیعی:

روش طبیعی به معنای پیشگیری از رابطه جنسی بدون استفاده از ابزار یا دارو می‌باشد که عبارت‌اند از:

* خودداری کردن: به معنای اجتناب از دخول می‌باشد.

* بیرون کشیدن: به معنای انزال مرد بیرون از واژن می‌باشد.

هر یک از این دو روش طبیعی برای پیشگیری از بارداری تا حدود 80 درصد می‌توانند مؤثر باشند.

2- استفاده از ابزار:

برخی از ابزارهای می‌توانند موجب پیشگیری از بارداری شوند که عبارت‌اند از:

* کاندوم مردانه: علاوه بر پیشگیری از بارداری، مانع انتقال بیماری‌های مقاربتی می‌شود. میزان اثرگذاری کاندوم مردانه 82 درصد می‌باشد.

* کاندوم زنانه: میزان اثرگذاری 79 درصد می‌باشد.

* اسفنج: وارد مهبل شده و فوم آن قابلیت از بین بردن اسپرم را دارد. اسفنج مانع رسیدن اسپرم به تخمک شده و موجب پیشگیری از بارداری می‌شود. هر 100 نفری که از اسفنج استفاده می‌کنند، 12 تا 14 نفر باردار شده‌اند.

* کلاهک دهانه رحم: میزان اثرگذاری این روش اگر با اسپرم کش همراه باشد 88 درصد مؤثر می‌باشد. (اسپرم کش نوعی ماده شیمیایی می‌باشد که مانند سم برای اسپرم عمل می‌کند و بهتر است با روش‌های دیگر پیشگیری از بارداری هم‌زمان مورداستفاده قرار گیرد تا اثربخشی بیشتری داشته باشد و ریسک اثر نکردن آن کمتر باشد.)

* دیافگرام: ابزاری پلاستیکی نیم‌دایره که وارد مهبل می‌شود و بالای رحم قرار می‌گیرد. میزان اثربخشی آن همراه با اسپرم کش 88 درصد می‌باشد.

همچنین بخوانید : بررسی انواع ترشحات واژن و درمان آن

3- استفاده از دارو

روش‌های مختلفی برای استفاده از دارو وجود دارد که حتماً باید با مشورت و تجویز پزشک مصرف گردد. برخی از داروهایی که با تجویز پزشک برای پیشگیری از بارداری می‌توان استفاده نمود عبارت‌اند از:

* تزریق: هورمونی که تا 3 ماه می‌تواند موجب پیشگیری از بارداری شود. این روش از قرص مؤثرتر می‌باشد و میزان اثرگذاری آن 97 درصد است. از مزایای این روش می‌توان به اینکه تنها 4 بار در سال تزریق می‌شود اشاره نمود. از معایب این روش پرهزینه بودن و محافظت نکردن زوج‌ها در برابر بیماری‌های مقاربتی نام برد.

* قرص ضدبارداری: این قرص‌ها هر روز باید مصرف شوند و حاوی هورمون‌های استروژن و پروژسترون هستند. درصد اثرگذاری این روش برای پیشگیری از بارداری، حدود 91 تا 95 درصد می‌باشد.

* چسب ضدبارداری: این چسب‌ها روی شکم یا باسن قرارگرفته و هورمون استروژن و پروژسترون تولید می‌کنند. درصد تأثیرگذاری آن 91 درصد می‌باشد.

*حلقه واژن: این حلقه داخل واژن قرارگرفته و هورمون‌های استروژن و پروژسترون را تولید می‌کنند. درصد تأثیرگذاری آن 91 درصد می‌باشد. از مزایای این روش برای پیشگیری از بارداری می‌توان به قاعدگی منظم و سبک‌تر اشاره نمود. معایب این روش پرهزینه بودن، سوزش واژن و همچنین عدم محافظت نکردن از بیماری‌های مقاربتی می‌باشد.

* قرص اضطراری: پس از رابطه جنسی استفاده می‌گردد و مانع از بروز تخمک‌گذاری و عمل حاملگی می‌شود.

استفاده از دارو

4- روش‌های دائمی

از روش‌های دائمی برای پیشگیری از بارداری باید به عقیم‌سازی هم در مردان و هم در زنان اشاره نمود که برخی از این روش‌ها را در زیر آورده‌ایم:

 ایمپلنت یا بستن لوله‌های فالوپ در زنان: روشی برای مسدود کردن لوله‌های رحمی می‌باشد که از مزایای آن می‌توان به قطعی بودن و اثربخشی 100 درصد اشاره نمود. از معایب این روش می‌توان به حساسیت برخی از زنان به این روش، پرهزینه بودن و محافظت نکردن از زوج‌ها در مقابل بیماری‌های مقاربتی می‌باشد.

 وازکتومی در مردان: تنها راهی که در مردان می‌توان به‌طور قطعی پیشگیری از بارداری کرد، وازکتومی می‌باشد. مزایای آن دائمی بودن و کم هزینه بودن آن می‌باشد. اثربخشی آن تقریباً 100 درصد می‌باشد. از معایب این روش می‌توان به اینکه نیازمند جراحی است، ممکن است برگشت‌پذیر باشد و همچنین بلافاصله اثربخش نمی‌باشد اشاره نمود.

سخن پایانی

برای پیشگیری از بارداری روش‌های مختلفی وجود دارد که بسته به وضعیت جسمی زوج‌ها و شرایط زندگی آن‌ها می‌توانند یکی از روش‌ها را انتخاب نمایند. هر یک از روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند که زوج‌ها قبل از انتخاب هر یک از آن‌ها باید با پزشک متخصص مشورت نموده و بهترین و مناسب‌ترین روش برای خود و همسرشان را انتخاب نمایند.

برای تماس با مطب دکتر ناهید مظاهری با تجربه درخشان 20 ساله در حوزه ی متخصص زنان با شماره زیر تماس بگیرید:

 

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها