بررسی روش‌های ترمیم واژن بعد از زایمان

ترمیم واژن بعد از زایمان

معمولاً واژن زنان بعد از زایمان مخصوصاً زایمان‌های طبیعی از حالت سفتی و کشسانی خود خارج می‌شود. آسیب‌های واردشده با واژن را می‌توان نزد پزشک متخصص ترمیم نمود.
زایمان و تولد نوزاد حس آرامش و لذتی بی‌نظیر را برای والدین مخصوصاً زن‌ها به همراه دارد؛ اما در روند زایمان مخصوصاً زایمان‌های طبیعی واژن زن می‌توان دچار آسیب و مشکلاتی شود. روند بهبود واژن بعد از زایمان حدود ۳ الی ۸ هفته طول می‌کشد.
بااین‌وجود ممکن است سفتی و کشسانی قبل از زایمان را نداشته باشد. ازاین‌رو می‌توان بافت، پرینه و عضلات واژن را پس از زایمان ترمیم نمود. نوع روشی که برای ترمیم واژن انتخاب می‌شود باید توسط دکتر زنان و زایمان و پس از معاینه مشخص گردد.

ترمیم واژن بعد از زایمان و برخی از مشکلات واژن

 

ترمیم واژن بعد از زایمان و برخی از مشکلات واژن

 

زایمان طبیعی می‌تواند مشکلاتی را برای واژن به وجود آورده که برخی از این مشکلات ممکن است تا ۱ سال بعد از زایمان همراه زنان باشد. ازاین‌رو ممکن است زنان برای رفع این مشکلات نیازمند ترمیم واژن توسط دکتر زنان و زایمان باشند.
برخی از مشکلاتی که پس از زایمان برای زنان در ناحیه واژن ممکن است رخ دهد و نیازمند ترمیم واژن پس از زایمان باشد عبارت‌اند از:
۱- گشادی واژن
زمانی که زایمان طبیعی رخ می‌دهد واژن دچار کشیدگی شده و ممکن است این کشیدگی به‌طور کامل به حالت اولیه خود برنگردد. ازاین‌رو نیاز به ترمیم واژن بعد از زایمان نزد پزشک متخصص خواهیم بود.
۲- بی‌اختیاری ادرار
از دیگر مشکلات زایمان طبیعی که ممکن است فرد را نیازمند ترمیم واژن بعد از زایمان نماید، بی‌اختیاری ادرار می‌باشد. عضلات کف لگن مسئول کنترل ادرار، دفع مدفوع و سفتی واژن در هنگام رابطه جنسی می‌باشند.
بارداری و زایمان موجب ایجاد فشار به عضلات کف لگن شده و آن را ضعیف می‌کند. ازاین‌رو ممکن است زنان پس از زایمان طبیعی در هنگام عطسه یا خندیدن به علت ضعف عضلات کف لگن دچار نشت کمی ادرار شوند.
۳- خشکی واژن
خشکی واژن نیز ازجمله مشکلاتی بوده که ممکن است زنان را وادار به ترمیم واژن بعد از زایمان کند. یکی از دلایلی که واژن زنان ممکن است خشک شود کاهش سطح استروژن در بدن می‌باشد. این موضوع می‌تواند کیفیت رابطه جنسی زوج‌ها را کاهش دهد.

روش‌های ترمیم واژن بعد از زایمان

 

روش‌های ترمیم واژن بعد از زایمان

 

همان‌طور که گفته شد زایمان نقش مؤثری در آسیب رسیدن به واژن دارد. بافت، عضلات، پرینه و … می‌توانند در اثر زایمان دچار آسیب شده که ترمیم آن‌ها تنها توسط دکتر زنان و زایمان امکان‌پذیر می‌باشد. روش‌های مختلفی برای ترمیم واژن بعد از زایمان وجود دارد که به برخی از آن‌ها در زیر پرداخته‌ایم:
۱- تمرینات کگل
یکی از تمرینات بسیار عالی برای ترمیم واژن بعد از زایمان تمرین کگل می‌باشد. این ترمیم بعد از زایمان به مادر کمک کرده تا روند درمان سریع‌تری داشته باشند. این تمرین به‌صورت زیر می‌باشد:

  • عضلات ادراری را منقبض کنید.
  • به مدت ۱۰ ثانیه این عضلات را محکم نگه دارید و سپس رها کنید.
  • این تمرین را ۱۰ بار انجام دهید.
  • در طول روز ۶ بار این تمرین را به مدت ۱۰ بار انجام دهید.

۲- تغذیه مناسب
مصرف برخی از غذاها پس از زایمان می‌تواند نقش بسیار مؤثری در روند بهبود واژن داشته باشد. غذاهای پروتئین دار، سبزیجات و میوه‌های تازه و مصرف قرص‌های مولتی‌ویتامین با تجویز پزشک در ترمیم واژن بسیار مؤثر است.
۳- لیزر مونالیزا تاچ
از روش‌های درمانی برای افزایش استروژن در بدن و رفع شلی واژن و بی‌اختیاری ادرار لیزر مونالیزا تاچ می‌باشد. فرایند ترمیم واژن با لیزر مونالیزا تاچ حدوداً ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.
۴- واژینوپلاستی
از دیگر روش‌های ترمیم واژن واژینوپلاستی است. واژینوپلاستی نوعی جراحی برای سفت کردن عضلات کف لگن زنان در ناحیه واژن می‌باشد. با این عمل به عضلات کف لگن قوت بخشیده و همین‌طور بی‌اختیاری ادرار را رفع نمود. برای واژینوپلاستی باید ۳ الی ۶ ماه بعد از زایمان صبر نمود و سپس این عمل را انجام داد.
۵- پرینه پلاستی
پرینه به بافت بین مقعد و واژن گفته می‌شود. این بافت در زمان زایمان طبیعی ممکن است دچار پارگی شود. درصورتی‌که این پارگی کم باشد با چند بخیه قابل ترمیم است؛ اما اگر پارگی پرینه زیاد باشد می‌توان با پرینه پلاستی آسیب‌های واردشده به واژن را ترمیم نمود.
۶- لابیاپلاستی
عمل لابیا پلاستی را می‌توان از رایج‌ترین روش‌ها برای ترمیم واژن بعد از زایمان دانست. در زمان زایمان طبیعی ممکن است بافت لابیا نیز دچار آسیب شده و اندازه و شکل آن از حالت طبیعی خارج شود. در این صورت از عمل لابیا پلاستی استفاده می‌شود. درواقع لابیاپلاستی به عمل زیبایی واژن برای تغییر اندازه و شکل لایبا گفته می‌شود.

مزایای ترمیم واژن بعد از زایمان

 

مزایای ترمیم واژن بعد از زایمان

 

همان‌طور که گفته شد زایمان نقش مؤثری در آسیب رسیدن به بافت و شکل واژن و مشکلاتی همچون بی‌اختیاری ادرار یا ناهماهنگ بودن ظاهر لابیاها دارد. ازاین‌رو روش‌های متعددی برای ترمیم واژن بعد از زایمان وجود دارد. هر ۱ از این روش‌ها به زنان کمک کرده تا علاوه بر درمان مشکل خود، احساس بهتری نسبت به بدن خود داشته باشند.
برخی از مزایای ترمیم واژن عبارت‌اند از:
۱- در درمان بی‌اختیاری ادرار تأثیر بسیار زیادی دارد.
۲- بافت پرینه را ترمیم کرده و عمل دفع مدفوع را راحت‌تر می‌کند.
۳- یکی از مزایایی که ترمیم واژن بعد از زایمان برای زنان دارد، افزایش اعتمادبه‌نفس آن‌ها است؛ زیرا موجب احساس بهتری نسبت به بدن می‌شود.
۴- رابطه جنسی را بهبود بخشیده و موجب استحکام روابط زوجین می‌شود.
۵- روش‌های ترمیم واژن بی‌خطر بوده و معمولاً سریع می‌باشند.

سخن پایانی

ترمیم واژن یکی از دغدغه‌های ذهنی زنان می‌باشد. برخی از افراد به‌شدت دچار آسیب شده و نیازمند عمل جراحی ترمیم واژن می‌باشند. پیشنهاد ما به زنان برای ترمیم واژن بعد از زایمان دکتر ناهید مظاهری دکتر زنان و زایمان می‌باشد. با مشاوره و مراجعه به دکتر ناهید مظاهری می‌توانید با آرامش و بدون دغدغه مشکلات مربوط به آسیب‌های واژن را رفع نمایید.

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها