بیماری کورتاژ تشخیصی چیست؟

بیماری کورتاژ تشخیصی چیست؟

بیماری کورتاژ تشخیصی یکی از بیماری‌های جنسی است که شاید کمتر کسی اطلاعات کامل و درستی در خصوص آن داشته باشد. این بیماری می‌تواند مشکلات بسیار زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. احتمالاً تا مدت‌های طولانی شما را درگیر روش‌های درمانی مختلف و مصرف دارو‌های گوناگون کند. به همین دلیل است که در طول این مطلب کوتاه سعی کرده‌ایم که به بیماری کورتاژ تشخیصی بپردازیم. و شما را نسبت به این بیماری آگاه‌تر کنیم.

بیماری کورتاژ تشخیصی چیست؟

عمل جراحی کورتاژ در حقیقت به عمل و جرای کوچکی گفته می‌شود که می‌توانید با استفاده از آن، تشخیص و درمان بیماری‌های مختلفی همچون پولیپ‌های رحمی، فیبرم‌ها یا میوم‌های رحمی، آندومتریوز و یا حتی سرطان رحم را داشته باشید.

معمولاً روش انجام دادن بیماری کورتاژ تشخیصی و یا همین عمل کورتاژ تشخیصی به این صورت است که ابتدا دهانه رحم را با استفاده از وسیله متسع می‌کنند و سپس برای تراشیدن دیواره رحم و یا نمونه‌برداری از وسایل دیگری استفاده می‌کنند.

این نمونه‌برداری‌ها از داخل رحم صرفاً توسط دستگاهی به نام هیستروسکوپی انجام می‌شود و می‌تواند همزمان با کورتاژ داخل رحمی و همچنین نمونه‌برداری از قسمت حفره داخلی رحم انجام شود. هیستروسکوپ چه وسیله‌ای است؟ این ابزار به شکل یک تلسکوپ طراحی شده است که می‌تواند از طریق دهانه و مجرای رحم وارد حفره رحم شود و سپس پزشک معالج شما می‌تواند با استفاده از آن وجود انواع چسبندگی داخل رحمی، پولیپ هاو یا فیبروم‌ها و همچنین موارد دیگر را ارزیابی کند.

مواد بیهوشی مورد استفاده در کورتاژ

مواد بیهوشی مورد استفاده در کورتاژ

در بیماری کورتاژ تشخیصی که در واقع به اصطلاح به چنین نامی شناخته می‌شود، باید بدانید که از یک ماده بیهوشی استفاده می‌شود و بیمار کاملاً تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد. برای این کار یا بیمار از قسمت ستون فقرات تحت بیهوشی قرار می‌گیرد و یا از روش بی‌حسی اپیدورال برای او استفاده می‌شود. معمولاً انتخاب روش بیهوشی با توجه به نظر پزشک است.

همچنین بخوانید: بارداری پوچ چیست و چرا این اتفاق می افتد؟ 

عوارض بیهوشی در کورتاژ

بسیاری از افراد و پزشکان عقیده دارند که بیهوشی‌های انجام شده برای عمل‌های جراحی و یا بی‌حسی‌هایی که برای بیماری کورتاژ تشخیصی استفاده می‌شوند، می‌توانند در نهایت عوارض جدی را با خود به همراه داشته باشند. به همین خاطر است که لازم می‌دانیم اطلاعات دقیق‌تری را در این زمینه داشته باشید.

معمولاً با انجام دادن بیهوشی‌های مربوط به کورتاژ تشخیصی، عوارضی همچون درد‌های عضلانی، لکه بینی‌های نامنظم، خونریزی‌های غیرطبیعی و… را خواهید داشت. این موضوع گاهی اوقات به دلیل آسیب دیدن دهانه رحم بیشتر نیز می‌شود.

البته نمی‌توانیم تمامی این عوامل و موارد را مربوط به کورتاژ تشخیص دهیم. بلکه باید بدانیم که این موارد می‌توانند در زمان وجود بیماری نیز بروز پیدا کنند و لازم است تا به درستی تحت درمان قرار گیرند.

اقدامات پس از کورتاژ

اقدامات پس از کورتاژ

پس از بیماری کورتاژ تشخیصی لازم است چه اقداماتی انجام شود؟ آیا این اقدامات می‌توانند به شکلی باشند که نیاز به رعایت دقیق آن‌ها وجود داشته باشد؟ معمولاً زمانی که کورتاژ‌های تشخیصی انجام می‌شوند، بیمار بیهوش شده است. پس از به اتمام رسیدن عمل و بیرون بردن بیمار از اتاق عمل لازم است تا او به اتاق ریکاوری برده شود. در اتاق ریکاوری اقدامات لازم جهت ثابت نگه داشتن وضعیت حیاتی بیمار همچون ضربان قلب و تنفس او انجام می‌شود. این کار سبب می‌شود تا به شکل بهتر و راحت‌تری بتوانید به زندگی نرمال و عادی خود بازگردید.

جمع‌بندی

همان طور که متوجه شدید بیماری کورتاژ تشخیصی از جمله بیماری‌های جنسی است و نیاز دارد تا در حوزه درمان مشکلات جنسی به آن پرداخته شود. این موضوع سبب می‌شود تا در اولین اقدام نیاز به مراجعه به دکتر زنان داشته باشید. دکتر زنان که به عنوان پزشک معالج خود انتخاب کرده‌اید باید مهارت و دانش کافی در این زمینه را داشته باشد و بتواند شما را به خوبی درمان کند. فراموش نکنید که این موضوع به هیچ وجه قابل سهل انگاری نیست. در صورتی که متوجه شدید که درگیر چنین بیماری شده‌اید، باید فوراً نسبت به درمان آن اقدام نمایید.

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها