بارداری مجدد بعد از سقط جنین

بارداری مجدد بعد از سقط جنین

بارداری زمان عالی برای شادی زوجین است اما گاهی با نگرانی و حتی غم پر می‌شود به‌ خصوص اگر زوجین در گذشته تجربه سقط‌ جنین را داشته باشند. تجربه طیف وسیعی از احساسات پس‌ از از دست دادن جنین امری طبیعی است. با اینکه دوستان، آشنایان، خانواده و … از صحبت در این‌ باره با شما اجتناب می‌کنند اما در واقع سقط‌ جنین امری طبیعی است. بنابراین شما به ‌تنهایی شاهد تجربه این امر نیستید. خوشبختانه بیشتر زنان پس ‌از سقط ‌جنین تلاش خود را برای داشتن کودک سالم ادامه می‌دهند؛ زیرا به‌ خوبی بر این مسئله واقف هستند که سفر همیشه یک خط مستقیم نیست. ما در این مقاله از سایت دکتر مظاهری آنچه را که باید در مورد بارداری بعد از سقط‌ جنین بدانید با شما در میان می‌گذاریم، پس با ما همراه باشید.

آیا احتمال بارداری بعد از سقط‌ جنین وجود دارد؟

آیا احتمال بارداری بعد از سقط‌ جنین وجود دارد؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم بله. در حقیقت شما تنها پس ‌از گذشت چند هفته پس ‌از سقط ‌جنین می‌توانید باردار شوید. البته این‌ موضوع به مدت ‌زمان دوران بارداری قبل‌ از سقط‌ جنین بستگی دارد. به‌ صورت کلی پزشکان به‌ منظور کاهش خطر ابتلا به عفونت مراجعان را از داشتن رابطه جنسی به مدت حداقل یک تا دو هفته منع می‌کنند. همچنین آمادگی برای بارداری مجدد از نظر ذهنی، احساسی و جسمی حائز اهمیت است. بنابراین تصمیم برای بارداری بعد از سقط ‌جنین در نهایت باید با انجام مشاوره قبل ‌از بارداری صورت گیرد.

بهترین زمان برای بارداری پس ‌از سقط ‌جنین از نظر پزشکان

چرخه قاعدگی پس‌ از سقط ‌جنین از سر گرفته می‌شود. تخمک‌گذاری که معمولاً در حدود روز چهاردهم از سیکل قاعدگی ۲۸ روزه اتفاق می‌افتد احتمالاً فقط دو هفته پس ‌از سقط مشاهده خواهد شد. این بدان معنا است که اگر رابطه جنسی بدون مراقبت تنها دو هفته پس ‌از سقط‌ جنین صورت گیرد امکان باردار شدن مجدد از نظر جسمی وجود دارد. با این‌ حال تمام زنان چرخه قاعدگی ۲۸ ‌روزه ندارند در نتیجه زمان بارداری بعد از سقط جنین ممکن است متفاوت باشد. در نظر داشته باشید که احتمال حضور هورمون‌های بارداری پس ‌از سقط به مدت چند هفته در بدن مشهود است به‌ همین دلیل تعویق تخمک‌گذاری و قاعدگی صورت می‌گیرد.

آزمایشات ضروری برای بارداری بعد از سقط‌ جنین

در صورتی‌ که مراجعان گرامی تجربه دو یا چند سقط متوالی را داشته باشند در این زمان انجام آزمایشات زیر برای شناسایی علل زمینه‌ای توسط پزشکان توصیه می‌گردد:

  • آزمایش خون: ارزیابی یک نمونه از خون مراجعه کنندگان به ‌منظور تشخیص مشکلات هورمونی یا سیستم ایمنی
  • آزمایشات کروموزومی: کروموزم‌ها می‌توانند برای سقط‌ جنین یک عامل خطر باشند. این‌ موضوع با اجرای آزمایش خون توسط زوجین بررسی می‌گردد.

در نهایت برای تشخیص مشکلات رحم برای بارداری بعد از سقط جنین آزمایشات ذیل انجام می‌شود:

  • سونوگرافی: در این روش تصویربرداری برای تولید تصاویر دقیق از ساختارهای درون بدن از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌شود. تشخیص مشکلات رحم نظیر فیبروم حفره رحم با این روش امکان‌پذیر است.
  • هیستروسکوپی: پزشک به‌ منظور شناسایی و درمان مشکلات داخل رحمی وسیله‌ای نازک و سبک را به نام هیستروسکوپ وارد دهانه رحم می‌کند.
  • هیستروسالپنوگرافی: فراهم‌آوری اطلاعات درباره خطوط داخل رحم و هر گونه انسداد در لوله‌های رحمی با عبور یک لوله نازک از واژن و دهانه رحم صورت می‌گیرد.
  • سونو هیستروگرافی: برای انجام این نوع سونوگرافی به قسمت توخالی رحم از طریق واژن و دهانه رحم سالین تزریق می‌گردد. کسب اطلاعات درباره سطح داخلی و خارجی رحم و هر گونه انسداد در لوله‌های رحمی توسط این روش امکان‌پذیر است.
  • تصویربرداری تشدید مغناطیسی: به‌ منظور ایجاد تصاویر دقیق از رحم از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی استفاده می‌شود.

چند راهکار مؤثر برای بارداری مجدد بعد از سقط‌ جنین

شما عزیزان با کاربرد برخی از روش‌های زیر می‌توانید احتمال بارداری بعد از سقط جنین را افزایش دهید.

  • کنترل تخمک‌گذاری: با آگاهی از زمان دقیق تخمک‌گذاری می‌توانید احتمال بارداری خود را به‌ طور چشم‌گیری افزایش دهید. بسیاری از زنانی که از چرخه عادت ماهانه منظمی برخوردار هستند ۱۴ روز قبل ‌از موعد عادت ماهانه‌ خود تخمک‌گذاری می‌کنند. هر چند احتمال جابه‌جایی چند روزه آن وجود دارد. به‌ منظور پیش‌بینی دقیق روز تخمک‌گذاری می‌توانید زمان چرخه عادت ماهانه خود را یادداشت کنید.
  • اصلاح شیوه و سبک زندگی: باروری زنان می‌تواند تحت تاثیر مواردی چون سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر، چاقی و تغذیه نامناسب قرار بگیرد. با تغییر عادت‌های ناسالم احتمال باروری افزایش پیدا می‌کند.
  • مراجعه به متخصص: زمانی‌ که زوجین بعد از ۱۲ ماه قادر به باروری نباشند اقدام برای مشاوره قبل ‌از بارداری ضرورت می‌یابد. داروهای باروری، بهره‌گیری از تکنیک‌های باروری مانند تلقیح داخل رحمی اسپرم یا لقاح خارج از رحم از روش‌های درمانی است.

علائم بارداری پس‌ از سقط‌ جنین چیست؟

علائم بارداری پس‌ از سقط‌ جنین چیست؟

علائم بارداری بعد از سقط جنین به علائم بارداری عادی شباهت دارد. این علائم شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سینه‌های حساس
  • حساسیت به بو یا مزه
  • تهوع یا استفراغ
  • خستگی
  • عدم پریود شدن

در صورتی‌ که از زمان پریود نشدن شما پس ‌از سقط شش هفته می‌گذرد تست بارداری خانگی را انجام دهید. پس ‌از آگاهی از نتایج مثبت برای چکاپ قبل ‌از بارداری با پزشک متخصص تماس بگیرید.

سخن آخر

شاید از نظر بسیاری از زنان تجربه مادر شدن بهترین لحظه زندگی یک زن باشد. این تجربه همواره به سادگی به دست نمی‌آید. عموماً سقط جنین بنابر دلایل پزشکی یا هر دلیل شخصی بر روحیه زنان تاثیر می‌گذارد. خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم پزشکی امکان بارداری بعد از سقط جنین افزایش یافته‌است. دکتر مظاهری با چندین سال سابقه درخشان در این حوزه تجربه بی‌نظیر و مقدس مادر شدن را برای شما سهولت می‌بخشد. جهت دریافت خدمات گوناگون ما می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها