تفاوت دکتر زنان و ماما چیست و هرکدام چه وظایفی دارند؟

تفاوت دکتر زنان و ماما چیست و هرکدام چه وظایفی دارند؟

باید بدانید که تفاوت دکتر زنان و ماما نسبتا زیاد است هر چند که افراد جامعه فرق چندانی بین این دو قائل نیستند. آیا شما هم از آن دست افرادی هستید که تفاوتی میان این دو مورد نمی‌بینید؟ باید بگوییم که وظایف متخصص زنان و زایمان با ماما کاملا متفاوت ولی مکمل یکدیگر است بنابراین اگر می‌خواهید از این تفاوت‌ها بیشتر بدانید و با جزئیات کار هر یک به خوبی آشنا شوید، با این مقاله تا انتها همراه باشید.

پزشک زنان کیست و چه وظایفی دارد؟

دکتر زنان و زایمان متخصصی است که تلاش می‌کند تا مشکلات و بیماری‌های مرتبط با زنان را رفع نموده و آنها را در رسیدن به سلامت کامل یاری رساند. از جمله اقداماتی که پزشک زنان برای اطمینان از سلامتی بانوان انجام می‌دهد، تست پاپ اسمیر، آزمون سینه و کنترل باروری است. بعلاوه اینکه کلیه بیماری‌های مربوط به زایمان، بارداری، قاعدگی، بیماری‌های مقاربتی، اختلالات هورمونی و … را نیز درمان می‌کند. مشکلات ارگان‌های تولید مثل، همچون سندروم پلی کیستیک، سرطان دهانه رحم، عفونت واژن و عفونت‌های ادراری هم از دیگر مواردی است که برای برطرف شدن آنها می‌بایست به متخصص زنان مراجعه کرد.

علاوه بر موارد عنوان شده، باید بدانید که متخصص زنان و زایمان چه در حین بارداری و چه قبل از آن، کمک‌های زیادی را به زنان باردار و کسانی که قصد حامله شدن دارند می‌کند. برای مثال اگر فرد دچار بیماری‌های شایع زنان باشد، پزشک متخصص پس از معاینه، او را راهنمایی و درمان می‌کند تا اگر فرد قصد حامله شدن دارد، از بارداری پرخطر او جلوگیری گردد.

از دیگر مواردی که در حوزه تخصصی دکتر زنان و زایمان است می‌توان به تشخیص و درمان بیماری‌های خطرناک دوران بارداری اشاره کرد به همین دلیل مادران عزیز می‌توانند با مراجعه به دکتر زنان در دوران بارداری، از سلامت خود و جنین اطمینان حاصل نمایند. همچنین انجام زایمان، عمل سزارین و نیز انواع عمل‌های جراحی مرتبط با زنان بر عهده متخصص زنان می‌باشد.

ماما کیست و چه خدماتی ارائه می دهد؟

ماما کیست و چه خدماتی ارائه می دهد؟

مامایی زیر مجموعه‌ای از علم پزشکی است که خدماتی را به مادران باردار ارائه می‌دهد. مراقبت‌های قبل از بارداری، حین بارداری، هنگام زایمان و پس از آن همگی بر عهده ماما است. به عبارت کلی‌تر، هدف اصلی ماما، حفظ سلامت مادر و جنین است.

ماما به مادران باردار در خصوص داشتن تغذیه سالم و صحیح، نکات مهم زایمان و کلاسهای آموزشی جهت بررسی سلامت مادر و جنین در حین بارداری کمک می‌رساند. کنترل درد و تسکین مادر به هنگام زایمان طبیعی از دیگر وظایف ماما می‌باشد.

علاوه بر مراقبت‌ های حین بارداری و مسائل مربوط به زنان باردار، ماما وظایف دیگری هم دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • مشاوره‌های پیش از ازدواج
  • بهداشت نسل
  • بهداشت زنان
  • معاینه و تشخیص بیماری‌های زنان
  • راهنمایی در امر تنظیم خانواده
  • مشاور زنان جهت اصلاح سبک زندگی و تغذیه در دوران قبل از بارداری

آشنایی با تفاوت متخصص زنان و ماما

آشنایی با تفاوت متخصص زنان و ماما

آیا می‌دانید تفاوت دکتر زنان و ماما چیست؟ به طور کلی حرفه مامایی و تخصص زنان، دو حرفه مستقل از یکدیگر است که به موضوع بهداشت و سلامت زنان می‌پردازد. باید توجه داشت که وجود ماما و متخصص زنان، بسیار ضروری بوده و مادر را از پیش از بارداری تا پس از آن، یاری می‌نماید.

در ادامه به چند مورد از تفاوت دکتر زنان و ماما می‌پردازیم تا شما عزیزان نسبت به این موضوع آگاهی پیدا کرده و بدانید که در چه زمانی می‌بایست به چه شخصی مراجعه کنید.

  • ماما به بیماری‌ها و مشکلات جزئی زنان و بهداشت فردی ایشان می‌پردازد حال آنکه متخصص زنان، با بیماری‌های تخصصی و پیچیده‌تر سر و کار دارد.
  • ماما چه پیش از بارداری و چه در حین و پس از بارداری، مراقبت‌های جسمی، روحی و عاطفی را انجام می‌دهد حال آنکه دکتر زنان، صرفا به مسائل تخصصی پزشکی می‌پردازد.
  • پزشک زنان نسبت به ماما دانش بیشتری در مورد بیماری‌های زنان دارد چرا که ابتدا دوره پزشکی عمومی را گذرانده و سپس تخصص خود را در این زمینه گرفته است.
  • پزشک زنان و زایمان برای انجام عمل‌های جراحی آموزش دیده اند درحالیکه ماماها قادر به انجام عمل نیستند.

سخن پایانی

بهداشت و سلامتی زنان همیشه در اولویت قرار داشته و می‌بایست به آن توجه لازم و کافی را داشت. به همین دلیل در این مقاله، پیرامون تفاوت دکتر زنان و ماما و وظایفی که بر عهده هر کدام یک هست صحبت کردیم تا شما عزیزان بدانید که در چه مواقعی باید به پزشک زنان و در چه اوقاتی باید به ماما مراجعه نمایید.

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها