یکی از مهم‌ترین خدماتی که در مطب دکتر ناهید مظاهری ارائه می‌شود، مشاوره قبل از بارداری است. حتما می‌دانید که پیش از آنکه برای بارداری اقدام کنید، باید تحت نظر یک پزشک حاذق و مورد اعتماد قرار بگیرید.

این کار به شما کمک می‌کند تا با انجام برخی بررسی‌های لازم نظیر انجام آزمایش‌های اولیه و برنامه غذایی مناسب توسط پزشک، بتوانید دوران بارداری امنی را تجربه کنید.

با مراجعه به مطب دکتر مظاهری می‌توانید بهترین مشاوره در زمینه اقدامات پیش از بارداری را دریافت نمایید. برخی از بررسی‌هایی که در مشاوره قبل از بارداری باید انجام شود در ادامه توضیح داده می‌شود.

بررسی وضعیت ژنتیکی پدر و مادر از موارد مشاوره قبل از بارداری

یکی از مواردی که در مشاوره پیش از بارداری بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، وضعیت ژنتیکی پدر و مادر است.
در اصل، پزشک شما با بررسی سوابق بیماری‌های پدر و مادر و تجویز آزمایش‌های ویژه مرتبط با ژنتیک، متوجه می‌شود که پدر و مادر چه مراقبت‌هایی را برای قبل از بارداری باید انجام دهند.
در غیر این صورت، نوزاد شما ممکن است با بیماری‌های مادرزادی و صعب العلاج و یا حتی بدون درمان متولد شود.

سیستم تولید مثل زنان
بررسی سوابق جراحی‌های احتمالی مادر

اگر از آن دست افرادی هستید که احیانا قبلا جراحی‌های مرتبط با رحم داشته‌اید نیز باید تحت مشاوره پیش از بارداری قرار گیرید. چون از این طریق پزشک می‌تواند توانایی رحم شما را در نگه داری جنین بسنجد.
در صورت وجود هر گونه عمل فیبروم در گذشته و یا وجود پاپ اسمیر غیر طبیعی، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

بهینه کردن وضعیت تغذیه و رژیم غذایی

یکی دیگر از کارهای مهمی که باید قبل از بارداری انجام دهید بررسی وضعیت تغذیه و مصرف املاح معدنی مورد نیاز بدن نظیر آهن و روی مانند آن‌ها است.
پزشک شما با تجویز آزمایش‌های مورد نیاز این موارد را بررسی خواهد کرد. گاهی ممکن است مادر مجبور شود از چند ماه پیش از بارداری برخی مکمل‌های غذایی را مصرف نماید تا بتواند نوزاد سالمی را به دنیا آورد.
البته در بحث مصرف مواد غذایی، گاهی نهی از مصرف برخی مواد غذایی نیز جزو دستورات پزشک خواهد بود.

سابقه بارداری قبلی از مهم‌ترین موارد مشاوره قبل از بارداری

در صورتی که قبلا زایمان و یا سقط جنین داشته اید، باید حتما این نکته را به پزشک خود اطلاع دهید. زیرا این موضوع می‌تواند در فرآیند بارداری شما تاثیرگذار باشد.

بررسی سوابق دارویی و بیماری‌های خاص

برخی از مادران به دلیل بیماری‌هایی که در حال حاضر دارند ناچار به استفاده از داروهای مهمی هستند که نمی‌توانند مصرف آن‌ها را قطع کنند.
افراد دارای بیماری‌های قلبی، ناراحتی‌های کلیوی، فشار خون بالا و دیابت از جمله این افراد به حساب می‌آیند.
در صورتی که در این گروه‌ها هستید و یا سوابقی نظیر سکته و یا لخته شدن خون هم داشته اید، باید حتما از چند ماه پیش از بارداری، تحت نظر یک پزشک مطمئن و مجرب قرار گیرید تا دوران بارداری خود را در بهترین حالت و کمترین ریسک به سر ببرید.

بررسی سوابق دارویی و بیماری‌های خاص​
محیط کار و خطرات احتمالی​
محیط کار و خطرات احتمالی

یکی از مسائل مهم در مشاوره قبل از بارداری که باید در دوران قبل از بارداری و حین آن مورد توجه قرار گیرد، خطراتی است که می‌تواند از شغل مادر ناشی شود.
برای مثال گاهی ممکن است فرد در محیط کار خود با مواد شیمیایی، مواد پرتوزا، اشعه ایکس و مانند آن‌ها سروکار داشته باشد. در این صورت بهتر است با پزشک خود در رابطه با این گونه موارد مشورت نمایید تا تصمیم صحیح درباره روند ادامه کار اتخاذ گردد.

بررسی برنامه ورزشی و فعالیت‌های روزانه

ممکن است از افرادی باشید که به صورت حرفه‌ای یک ورزش را دنبال کنید و یا اصلا اهل ورزش نباشید. هر دو حالت را باید به پزشک خود اطلاع دهید تا بتواند به شما کمک کند که برنامه ریزی ورزشی مناسبی داشته باشید.
تمام آنچه در بالا ذکر شد مواردی هستند که تحت نظر دکتر ناهید مظاهری به عنوان مشاوره قبل از بارداری می‌توانید مورد معاینه و بررسی قرار گیرید.

کلام آخر

به طور کلی، برای داشتن یک دوران بارداری سالم، امن و پر از خاطرات شیرین، انتخاب یک پزشک حاذق و قابل اعتماد برای اینکه بتواند در طول این دوران با شما همراه باشد بسیار مفید خواهد بود.

  • بدون شک، دکتر ناهید مظاهری، پزشک مورد اعتماد شما در این زمینه خواهد بود.