خدمات مربوط به بارداری و زایمان

خدمات مربوط به بارداری و زایمان

دوره بارداری و زایمان یکی از حساس‌ترین برهه‌های زندگی برای عموم بانوان است. هرگونه غفلت و سهل‌انگاری در این دوره حساس، ممکن است تبعات جبران‌ناپذیری برای مادر و جنین به وجود آورد. ازاین‌رو خدمات مربوط به بارداری و زایمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دکتر مظاهری با تکیه‌بر سابقه 20 ساله خود در زمینهٔ متخصص زنان و زایمان، خدمات ویژه و ارزنده‌ای به عموم بانوان این سرزمین ارائه می‌دهد.

خدمات مربوط به بارداری و زایمانخدمات مربوط به بارداری و زایمان در مطب دکتر مظاهری

هم‌زمان با قطع عادت ماهیانه، دوره بارداری شما آغاز می‌شود. در این دوره پستی‌وبلندی‌های بسیاری را تجربه می‌کنید. عبور از این چالش نیازمند بهره‌مندی از جلسات مشاوره و خدمات مربوط به بارداری و زایمان است.

بدون شک بدون راهنمایی یک پزشک متخصص و مجرب، نمی‌توانید بر استرس و اضطراب ناشی از بارداری و زایمان غلبه کنید. شما می‌توانید به‌منظور آماده‌سازی خود برای رویارویی با چالش‌های مربوط به بارداری و زایمان از این خدمات بهره‌مند شوید.

 

 

روش‌های جلوگیری از بارداری

روش‌های جلوگیری از بارداری موضوع بسیار حائز اهمیتی است. حتی اگر تصمیم به بارداری نداشته باشید، لازم است که در خصوص نحوه پیشگیری از حاملگی اطلاعات لازم را داشته باشید. اگر به‌طورقطع تصمیم به عدم باروری گرفته‌اید، بهتر است آن را با یک پزشک در میان بگذارید. چراکه احتمال خطای انسانی در طول رابطه جنسی بسیار بالاست و در هر نوبت رابطه جنسی 90 درصد ریسک باروری وجود دارد. لذا نمی‌توان بدون استفاده از برخی تکنیک‌ها مانع از حاملگی شد.

اگرچه گفته می‌شود تنها راه پیشگیری از بارداری، عدم داشتن روابط جنسی است، اما به‌طورقطع نمی‌توان زندگی مشترک را بدون روابط جنسی ادامه داد. ازاین‌رو می‌بایست به کمک یک پزشک متخصص به برخی روش‌های پیشگیری مسلط شوید و آن را ادامه دهید. اساساً چند روش کارساز برای جلوگیری از بارداری وجود دارد.

خدمات مربوط به بارداری و زایمان

  • استفاده از IUD: یکی از مؤثرترین تکنیک‌ها جهت جلوگیری از بارداری استفاده از دستگاه‌های داخل رحمی است. می‌توان انتظار داشت این ابزار 99 درصد مانع بارداری شود.
  • تکنیک‌های مانع شونده: در این روش عدم تخلیه اسپرم در داخل واژن مانع از بارداری می‌شود.
  • روش‌های هورمونی: همان‌طور که از نامش پیداست در این روش نیز تغییر و اصلاح عملکرد هورمون‌ها مانع از تخمک‌گذاری می‌شود.
  • روش‌های فوری و اورژانسی: استفاده از قرص ضدبارداری اورژانسی و یا دستگاه ParaGard IUD می‌تواند به شکل اورژانسی احتمال باروری را از بین ببرد.

 

مشاوره قبل از بارداری

برای داشتن یک فرزند سالم و تندرست، نباید به مراقبت‌های دوران بارداری اکتفا کرد. بسیار حائز اهمیت است که مشکلات روحی و جسمی مادر پیش از اقدام به بارداری اصلاح و حذف شود. در این خصوص جلسات مشاوره پیش از بارداری و خدمات مربوط به بارداری و زایمان بیشترین تأثیر و بازدهی را خواهد داشت.

در طول این جلسات، یک مشاوره دلسوز و کاردان، با بررسی شرایط مادر او را نسبت به خطرات بارداری و چالش‌های پیش رو آگاه می‌سازد. برای مثال در بانوانی که در سنین کم و یا سنین بالا تصمیم با بارداری می‌گیرند، آگاهی از احتمال بروز برخی بیماری‌ها همچون فشارخون بالا، زایمان زودرس، کم‌خونی و یا دیابت دوران بارداری ضروری است.

همچنین پزشک توصیه‌هایی پیرامون تغذیه و رژیم غذایی پیش از بارداری، واکسن‌ها و آزمایش‌های ژنتیک و یا تست‌های روانشناسی ارائه می‌دهد. در برخی بانوان به دنیا آوردن یک نوزاد سالم نیاز به تغییر در سبک زندگی دارد. برای مثال بانوان سیگاری، چاق و یا افرادی که تحت تأثیر بیماری‌های روحی و روانی قرار دارند، اصلاح وضعیت و حذف عوامل آسیب‌زا ضروری خواهد بود. می‌توان انتظار داشت در طول جلسات مشاوره قبل از بارداری و با بهره‌مندی از خدمات مربوط به بارداری و زایمان این مسائل به‌طور کامل حل‌وفصل شود.

خدمات مربوط به بارداری و زایمان

تعیین جنسیت قبل از بارداری

تعیین جنسیت قبل از بارداری یکی دیگر از خدمات مربوط به بارداری و زایمان است که کمک زیادی به نهاد خانواده‌ها کرده است. دلیل استقبال از یک جنس دختر و یا پسر اگرچه در موارد بسیاری سلیقگی و نشأت گرفته از فرهنگ یک منطقه دارد، اما گاهی تعیین جنسیت به علت وجود یک ناهنجاری وابسته به جنس انجام می‌شود. مسلماً تعیین جنسیت قبل از بارداری به این افراد کمک می‌کند تا فرزندانی سالم داشته باشند.

روش‌های مختلفی برای تعیین جنسیت وجود دارد که برخی پایه‌های علمی دارند و برخی دیگر به‌طور نسبی تعیین‌کننده جنسیت خواهند بود. در روش‌های علمی به کمک فنّاوری PGD عملیات لقاح در شرایط آزمایشگاهی انجام می‌شود. سپس با اصلاحاتی که بر روی کروموزوم‌ها صورت می‌گیرد، جنست جنین تعیین‌شده و داخل رحم قرار می‌گیرد.

اما در روش‌های غیرعلمی، تمرکز بر نحوه تغذیه و گرمای بدن پدر و مادر خواهد بود. توصیه پزشک در خصوص مصرف برخی خوراکی‌ها، رابطه جنسی در زمان‌های تعیین‌شده پیش از تخمک‌گذاری و یا قبل از آن می‌تواند شانس تعیین جنسیت را بالا ببرد.

خدمات مربوط به بارداری و زایمان

 

مراقبت‌های حین بارداری

یکی دیگر از مهم‌ترین خدمات مربوط به بارداری و زایمان، مراقبت از مادر و جنین در زمان بارداری است. برای اینکه بتوانید از دوران بارداری خاطره خوشی داشته باشید، لازم است که از خود و جنین به شکل اصولی و علمی مراقبت کنید. مشخصاً بروز برخی تغییر و تحولات در دوران بارداری موجب رنجش مادر می‌شود؛ اما با تطبیق بدن با این تحولات می‌توانید مسیر پرپیچ‌وخم بارداری را هموار کنید.

مهم‌ترین عامل در بهتر شدن مراقبت‌های حین بارداری، استفاده از رهنمودهای یک پزشک متخصص است. سه‌ماهه اول بارداری بیشترین نقش را در تضمین سلامت مادر و جنین دارد. در این خصوص پزشک با تجویز یک رژیم غذایی سالم و متناسب، کنترل افزایش وزن جنین و مادر و همچنین کنترل میزان ویتامین‌های دریافتی کمک می‌کند تا مادر نقش مفیدی در مراقبت از جنین خود داشته باشد.

خدمات مربوط به بارداری و زایمان در این دوره شامل بررسی سونوگرافی و آزمایش‌های مربوط به غربالگری نیز می‌شود. همچنین می‌تواند عواملی همچون نحوه انجام رابطه جنسی، نحوه حفظ تناسب‌اندام و در آخر شیوه ترک و کنترل مصرف دخانیات را تعیین کند. چراکه هر یک از این عوامل به‌طور مستقیم بر سلامت جنین تأثیر می‌گذارند.

مراقبت‌های دوران پس از زایمان و شیردهی

خدمات مربوط به بارداری و زایمان تنها محدود به دوره حاملگی نمی‌شود. حتی پس از زایمان و در دوران شیردهی نیز می‌بایست شرایط مطابق تجویز و نظر پزشک پیش برود. دو تا 8 هفته پس از زایمان مادر با نوسان خلق‌وخو و تغییرات جسمانی روبرو می‌شود. بسته به اینکه نوع زایمان چگونه باشد، این تغییرات می‌تواند متفاوت باشد.

بسیار حائز اهمیت است که در این دوره نیز تغذیه، فعالیت‌های بدنی، انواع اختلالات و عوارض ناشی از زایمان و همچنین فعالیت جنسی مادر تحت نظر یک پزشک متخصص کنترل شود. برای اینکه طعم شیرین مادر بودن را با گوشت و استخوان خود حس کنید، می‌بایست بدن خود را با شرایط جدید تطبیق دهید.

شیردهی نیز ازجمله موضوعاتی است که تحت نظر پزشک به بهترین نحو خود انجام می‌شود. تجویز دارو برای افزایش حجم و غلظت شیر مادر، نحوه مراقبت از سینه‌ها، نحوه تنظیم موقعیت نوزاد برای تغذیه از سینه مادر و مواردی ازاین‌دست، می‌تواند کیفیت دوره شیردهی را افزایش دهد.

خدمات مربوط به بارداری و زایمان

سخن پایانی

خدمات مربوط به بارداری و زایمان در چند دوره مهم از زندگی بانوان انجام می‌شود. بهتر است تنها به مراقبت‌های دوره بارداری تمرکز نکنید. چراکه سلامت نوزاد و مادر وابسته به عواملیست که در دوره پیش از بارداری و پس از زایمان رخ می‌دهد. در مطب دکتر مظاهری تمام خدمات ذکرشده به شکل تخصصی و ویژه ارائه می‌شود.