بررسی یائسگی و فشار خون و علائم مربوط به آن

یائسگی و فشار خون

یائسگی در زنان با پایان رسیدن دوران باروری آغاز می‌شود. شروع هر دوره جدید در بدن افراد با علائمی همراه می‌باشد. از جمله عوارض یائسگی در زنان فشار خون است که در این مقاله بیشتر با علائم آن آشنا می‌شویم. یائسگی بخشی از دوران زندگی هر زنی است. شروع دوران یائسگی با به پایان رسیدن دوران باروری بوده و عوارض و علائم خود را دارد. یائسگی با کاهش سطح استروژن در بدن زنان همراه بوده و از عوارض اصلی آن فشار خون می‌باشد.
یائسگی و ارتباط آن با فشار خون و همچنین درمان عوارض یائسگی از موضوعات مورد بررسی در این مقاله می‌باشد. عوارض یائسگی و فشار خون باید به موقع بررسی شده و به پزشک متخصص مراجعه شود؛ زیرا در صورت تشخیص دیر هنگام می‌تواند مشکلات زیادی را در زنان به وجود آورد.

عوامل موثر بر یائسگی و فشار خون

عوامل موثر بر یائسگی و فشار خون

یائسگی در زنانی که در سنین ۴۸ تا ۵۵ سال هستند کاملاً طبیعی می‌باشد. در این دوران زنان از دوران قاعدگی خود دور شده و قدرت باروری خود را از دست می‌دهند. یائسگی دارای عوارض و علائم مختلفی است. به‌طورکلی موارد زیر را می‌توان از علائم یائسگی دانست:
۱- کاهش هورمون استروژن
۲- گرگرفتگی
۳- کاهش میل جنسی
۴- استرس و اضطراب
۵- افزایش وزن
۶- مشکلات قلبی
۷- رویش موهای زائد
۸- کوچک شدن سینه‌ها
۹- ریزش مو
۱۰- اختلال در خواب
۱۱- خشکی واژن
۱۲- خشکی پوست

ارتباط یائسگی و فشار خون

همان طور که گفته شد یائسگی دارای عوارضی در خانم‌ها می‌باشد. یکی از این عوارض فشارخون است. فشار خون در یائسگی به دلایل مختلفی می‌تواند رخ دهد. ازجمله این دلایل موارد زیر می‌باشند:

  • در دوران یائسگی جداره رگ‌ها سفت‌تر شده و انعطاف آن‌ها کمتر می‌شوند. ازاین‌رو می‌تواند منجر به فشار خون شود.
  • همچنین یکی از عوارض اصلی یائسگی کاهش سطح استروژن در زنان است. کاهش استروژن موجب افزایش وزن و تجمع چربی شده و این امر موجب ارتباط یائسگی و فشار خون می‌شود.

درمان عوارض یائسگی و ارتباط یائسگی با فشار خون را در ادامه مورد بررسی قرار داده‌ایم.

علائم فشار خون بالا در زنان

علائم فشار خون بالا در زنان

همان‌طور که گفته شد شناخت به موقع علائم یائسگی و درمان عوارض یائسگی می‌تواند مشکلات مربوط به آن را کاهش دهد. فشار خون بالا در زنان علائمی مختلفی دارد. شناخت آن‌ها و مراجعه به موقع به پزشک متخصص به زنان در دوران یائسگی به آرامش جسمی و روانی آن‌ها کمک می‌کند. برخی از موارد فشار خون بالا بدون علائم و خاموش می‌باشد؛ اما اگر به دنبال علائم مخصوص به فشار خون در دوران یائسگی هستید بهتر است به موارد زیر توجه نمایید:
۱- گرگرفتگی در صورت
۲- وجود لکه‌های خونی در چشم
۳- سرگیجه
۴- احساس خستگی
۵- سردردهای شدید مخصوصاً در زمان صبح یا شب
۶- التهاب چشم
۷- اختلال در خواب
۸- استرس و اضطراب شدید
۹- التهاب چشم‌ها
۱۰- افزایش ضربان قلب
۱۱- تاری دید
۱۲- عدم تمرکز
۱۳- احساس تهوع و سرگیجه

یائسگی و فشار خون پایین در زنان

زمانی که صحبت از فشار خون می شود، اغلب افراد به فشار خون بالا اشاره دارند. در حالی که همان‌طور که فشار خون بالا خطر آفرین است فشار خون پایین نیز نگران‌کننده می‌باشد. از این رو توجه به علائم فشار خون پایین بسیار مهم بوده و باید به آن توجه نمود. برخی از علائم فشار خون پایین در زنان عبارت‌اند از:
۱- احساس خستگی
۲- احساس تهوع
۳- سرگیجه
۴- تاری دید
۵- رنگ پریدگی پوست
۶- تنفس تند و سطحی

درمان فشار خون در یائسگی

درمان فشار خون در یائسگی

درمان عوارض یائسگی موضوع مهمی بوده که زنان در دوران یائسگی باید به آن توجه ویژه داشته باشند؛ زیرا عدم توجه به عوارض و علائم آن می‌تواند برای آن‌ها خطرآفرین باشد. پیشنهاد ما جهت درمان عوارض یائسگی علاوه بر موارد زیر، مراجعه به دکتر ناهید مظاهری دکتر زنان و زایمان می‌باشد.
برخی از علائم در زنان یائسه کمتر بوده و نیاز به درمان خاصی ندارند؛ اما در برخی از زنان عوارض یائسگی بیشتر بوده و حتماً با مراجعه به پزشک و درمان های دارویی کاهش عوارض یائسگی امکان پذیر می‌باشد.
برخی از فعالیت هایی که می‌تواند در درمان عوارض یائسگی تأثیرگذار باشند عبارت‌اند از:
۱- ورزش‌های سبک
۲- مصرف زیاد آب
۳- حفظ تعادل وزن
۴- ترک سیگار و الکل
۵- کاهش مصرف کافئین
۶- مصرف غذاهای سالم
۷- کاهش استرس و اضطراب
۸- نوشیدن آب خنک جهت کاهش گرگرفتگی
۹- عدم استفاده از غذاهای پر ادویه
۱۰- استفاده از تکنیک های تنفسی و آرام سازی

درمان های دارویی عوارض یائسگی

همان‌طور که گفته شد برخی از عوارض یائسگی شدیدتر بوده و نیاز به درمان‌های دارویی دارند. ازجمله درمان هایی که پزشک متخصص با توجه به نوع علائم و عوارض یائسگی می‌تواند تجویز کند عبارت‌اند از:
۱- انواع داروهای هورمونی جهت کاهش خشکی واژن
۲- داروهای موضعی استروژن یا پروژسترون
۳- داروهای ضد افسردگی
۴- داروهایی جهت کاهش درد در هنگام رابطه جنسی
۵- داروهایی جهت درمان گرگرفتگی
۶- دارودرمانی جهت درمان فشار خون

سخن پایانی

یائسگی روندی طبیعی در زندگی زنان می‌باشد. زنان در سنین ۴۸ تا ۵۵ سال به‌صورت طبیعی دوران قاعدگی آن‌ها به پایان رسیده و وارد مرحله یائسگی می‌شوند. یائسگی در زنان می‌تواند با علائم و عوارض مختلفی همراه باشد. برخی از علائم در زنان کم بوده و برخی دیگر همراه با عوارض شدید تری می‌باشد که نیازمند مراجعه به پزشک متخصص است. یائسگی و فشار خون از جمله موضوعاتی بوده که اغلب زنان در این دوره با آن مواجه می‌شوند.
جدی گرفتن یائسگی و درمان عوارض یائسگی ازجمله موضوعات مهمی بوده که زنان باید به آن توجه داشته باشند؛ زیرا ممکن است عدم مراجعه به‌موقع به پزشک متخصص مشکلات جدی‌تری برای زنان به همراه داشته باشد. دکتر ناهید مظاهری دکتر زنان و زایمان می‌تواند در این زمینه به شما کمک کرده و بسیاری از نگرانی‌ها و تنش‌های شما را کاهش دهد.

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها