بررسی علت‌های بروز کیست رحم و تخمدان

کیست رحم و تخمدان

کیست رحم و تخمدان از مشکلات شایع زنان می‌باشد. اغلب افرادی که قصد بارداری دارند باید مشاوره قبل از بارداری را از متخصص زنان گرفته تا از سلامت رحم و تخمدان خود مطمئن شوند. رحم و تخمدان دو بخش مهم از بدن زنان برای باروری می‌باشد. بروز مشکل در هر یک از این دو اندام می‌تواند در بارداری زنان، مسائل جنسی، سلامت جسمی و روحی آن‌ها و … تأثیرگذار باشد.

کیست رحم و تخمدان در انواع مختلفی وجود داشته که در زنان در طول دوره زندگی به دلایل مختلفی آشکار می‌شود. شناخت دلایل به وجود آمدن کیست‌های رحم و تخمدان و علائم آن‌ها در مراجعه به‌موقع به متخصص زنان و درمان به‌موقع آن‌ها کمک می‌کند. در ادامه به بررسی دلایل ایجاد کیست رحم و تخمدان و انواع کیست‌های تخمدان اشاره‌کرده‌ایم.

بررسی کیست رحم و تخمدان

تخمدان‌ها یک جفت غده بیضی‌شکل بوده که در دو طرف رحم قرارگرفته و توسط لوله‌های فالوپ به یکدیگر متصل هستند. تخمدان‌ها مسئول تولید تخمک‌ها و هورمون‌های استروژن و پروژسترون می‌باشند. در حالت عادی تخمک‌ها تولیدشده و توسط لوله‌های فالوپ به رحم منتقل می‌شوند.

درصورتی‌که تخمک‌های تولیدشده به رحم منتقل نشوند، تخمدان‌ها دچار کیست می‌شوند. کیست تخمدان در همه سنین در زنان می‌تواند به وجود آید و یک بیماری شایع می‌باشد. کیست‌های تخمدان با علائمی همچون درد در هنگام رابطه جنسی، درد در زیر شکم، نفخ کردن، افزایش زمان پریودی و خونریزی‌های نامنظم مشاهده می‌شوند.

رحم همچون یک گلابی وارونه در لگن در میان مثانه و رکتوم قرارگرفته است. دارای یک تنه و یک دهانه بوده و از سه قسمت جدار داخلی، قسمت میانی عضلانی و جدار خارجی تشکیل‌شده است. کیست‌های رحم به دلایل مختلفی به وجود آمده و راه‌های درمان آن بستگی به دلایل بروز آن می‌باشد.

علل و انواع کیست رحم و تخمدان

کیست رحم و تخمدان هر یک به دلایل مختلفی به وجود می‌آیند. دلایل بروز هر یک از آن‌ها را در زیر آورده‌ایم.

اندومتریوز

به معنای وجود سلول‌های جدار داخلی در فاصله بین جدار داخلی و لایه عضلانی بوده که به‌صورت کیست در آن دیده می‌شود.

آدنومیوز

در این حالت سلول‌های جدار رحم درون دیواره عضلانی رشد می‌کنند. این نوع کیست رحم اغلب در افرادی که سزارین کرده یا کورتاژ نموده‌اند دیده می‌شود.

مصرف تاموکسیفن

اغلب افراد که سرطان پستان دارند از این قرص استفاده می‌کنند که می‌تواند منجر به ایجاد کیست رحم شود.

فیبروم

فیبروم ها معمولاً خوش‌خیم هستند؛ اما می‌توانند همراه با درد و خونریزی‌های شدید باشند.

کیست نابوتین

این نوع کیست بدون علائم بوده و معمولاً نیازی به درمان ندارد. عموماً با سوزاندن یا فریز کردن قابل برداشتن می‌باشند.

نحوه تشکیل کیست تخمدان

در هر چرخه قاعدگی یک فولیکول آزاد می‌شود و فولیکول تشکیل‌شده در روز ۱۴ ام قبل از عادت ماهیانه پاره شده و تخمک را رها می‌کند. این تخمک‌ها باید از طریق لوله فالوپ به رحم منتقل شوند. درصورتی‌که تخمک از فولیکول رها نشود و در آن باقی بماند، می‌تواند منجر به کیست تخمدان شود.

علائم کیست تخمدان

کیست تخمدان در برخی از افراد بدون علائم بوده و ممکن است فرد اصلاً متوجه وجود آن نشود؛ اما برخی از علائم در افرادی که دارای کیست تخمدان هستند مشاهده می‌شود و فرد باید با دیدن این علائم به متخصص زنان مراجعه نماید. این علائم عبارت‌اند از:

• نفخ شکم
  • درد در ناحیه لگن
  • درد در ناحیه کمر و ران
  • دردهای شدید در دوران قاعدگی
  • ضعف و سرگیجه، تهوع و استفراغ
  • احساس در هنگام رابطه جنسی
  • احساس درد شدید در شکم و دل‌درد

کیست رحم و تخمدان از مشکلات شایع در میان زنان می‌باشد. برخی از آن‌ها بدون علائم بوده و برخی دیگر علائم مربوط به نوع خود را دارند. شناخت علائم موجب می‌شود تا افراد بتوانند سریع‌تر به متخصص زنان مراجعه نمایند.
در این راستا و برای درمان انواع کیست رحم و تخمدان و همچنین مشاوره قبل از بارداری ما به شما دکتر ناهید مظاهری متخصص زنان اصفهان را پیشنهاد می‌کنیم. افرادی که قصد باردارشدن دارند می‌توانند با مشاوره از دکتر ناهید مظاهری از سلامت جسمی خود برای بارداری اطمینان حاصل نمایند.