مهم ترین دلایل ناباروری در مردان چیست؟

ناباروری در مردان

ناباروری در مردان بیشتر به علت حرکت نامناسب اسپرم ها، کج بودن سر اسپرم و کم بودن تعداد اسپرم ها است. اما گاهی اوقات عدم باروری مردان به علت مشکلات رایج دیگری مثل افزایش وزن، عفونت‌ها، برگشت مایع منی و غیره است. ولی به هر حال تمام این مشکلات قابل درمان هستند و تنها در موارد نادری مردان از لذت پدر شدن محروم می‌مانند. ما در این مقاله قصد داریم تا در مورد مهم ترین دلایل عدم باروری آقایان صحبت کنیم پس تا پایان این متن همراه ما باشید.

ناباروری مردان چیست؟

باروری زمانی رخ می‌دهد که اسپرم با سرعت زیادی به طور مستقیم وارد تخمک شود و تخمک را برای تشکیل یک جنین سالم بارور کند. اگر به هر علتی اسپرم آقایان نتوانند وارد تخمک شوند و تخمک را بارور کنند می‌گوییم مرد دچار ناباروری است. البته ما زمانی باید در رابطه یک زوج به دنبال علت ناباروری مردان باشیم که حداقل یک سال به طور مداوم برای بارداری و فرزند دار شدن اقدام کرده باشند.
چنانچه در رابطه زناشویی یک زوج تمام شرایط لازم مثل تخمک گذاری، شرایط سنی، شرایط روحی مناسب و غیره مهیا باشد ولی بارداری صورت نگیرد. باید برای بررسی دلایل ناباروری مردان به کلینیک های تخصصی برای دریافت خدمات مربوط به بارداری و زایمان مراجعه کنید.

ناباروری مردان چیست؟

علت ناباروری در مردان چیست؟

هر عاملی که باعث افت کیفیت و تولید اسپرم و تغییر شکل آن شود به عنوان یکی از دلایل مهم ناباروری مردان شناخته می‌شود. برخی از این دلایل مهم عبارتند از:

اختلالات اسپرم

کم بودن تعداد اسپرم ها در مایع منی یکی از شایع ترین علت عدم باروری آقایان شناخته شده است. از جمله مواردی که باعث افت کیفیت و کاهش تعداد اسپرم ها می‌شود می‌توان به مصرف الکل، انسداد مجاری اسپرم، مشکلات هورمونی، کلیوی و از همه مهم‌تر اختلالات کروموزومی اشاره کرد.

واریسکول

پیچ خوردگی غیر عادی سیاهرگ ها در اطراف نواحی بیضه ها باعث بیماری واریسکول می‌شود. این عارضه دمای اطراف بیضه ها را بالا می‌برد و باعث ناباروری در مردان می‌شود‌.

برگشت انزال یا انزال رتروگراد

گاهی اوقات به دلیل اختلالاتی که در عصب ماهیچه های مثانه به وجود می‌آید مایع منی نمی‌تواند خارج شود‌ پس دوباره به مثانه برمی‌گردد. معمولاً خارج نشدن مایع منی بر اثر مصرف داروهای شیمیایی و یا جراحی ایجاد می‌شود. در این بیماری مایع منی کاملاً سالم است فقط چون از آلت خارج نمی‌شود پس نمی‌تواند باروری در زوج ایجاد کند.

سیستم ایمنی

زمانی که آقایان دچار عفونت و یا برخی آسیب های دیگر می‌شوند بدنشان خود به خود آنتی بادی تولید می‌کنند. این آنتی بادی ها با اسپرمهای مردان حمله می‌کنند پس باعث کاهش تعداد اسپرم ها می‌شوند. پزشکان به این ناباروری در مردان بیماری ایمنولوژیک می‌گویند.

انسداد مجاری اسپرم

برخی از آقایان در اثر حراجی، عفونت‌های مداوم و عوامل دیگری که اتفاق می‌افتد دچار انسداد مجاری اسپرم می‌شوند. پس این عارضه مانع از خارج شدن اسپرم می‌شود.

اختلالات هورمونی و ناباروری در مردان

در ساختار مردان همیشه ترشح هورمون های جنسی از طریق غده های هیپوفیز انجام می‌شود. اگر تولید این دسته از هورمون ها به هر دلیلی با مشکل رو به رو شود‌. قطعاً تعداد اسپرم ها کاهش پیدا می‌کند در نتیجه ناباروری در مردان به وجود می‌آید.

اختلالات هورمونی و ناباروری در مردان

مصرف دارو

دقت کنید مصرف برخی از داروهای شیمیایی مثل داروهای ضد افسردگی، درمان سرطان و یا داروی فشار خون و درمان آرتروز بدن شک عملکرد و حرکت اسپرم را کاهش می‌دهد. شما می توانید به جای مصرف چنین مواردی از مولتی ویتامینهای آقایان که تاثیر بسیار زیادی در سلامت جسمی مردان دارد استفاده کنید.

پرکاری و کم کاری غده تیروئید

زمانی که غدد تیروئید در آقایان دچار کم کاری و یا پرکاری می‌شود این مشکل کیفیت اسپرم ها را پایین می‌آورد. از طرفی باعث اختلال میل جنسی در مردان می‌شود. البته این وضعیت در تعداد بسیاری کمی از مردان باعث ناباروری می‌شود.

مشکلات جسمی

گاهی اوقات ناباروری در مردان به علت بالا بودن سن مردان، افزایش وزن و مصرف زیاد الکل و مواد مخدر است‌. زیرا نیکوتین و کانابینوئید از جمله مواد مضری هستند که باعث اختلال در بافت بیضه ها می‌شوند‌.

پیچ خوردگی بیضه ها و ناباروری در مردان

اگر بیضه ها به هر دلیلی درون کیسه بیضه بچرخند ممکن است که به آن‌ها خون نرسد. در نتیجه بیضه ها متورم شده و آسیب جدی می ببینند. پس اگر به طور اضطراری با کمک جراحی این پیچ خوردگی بیضه ها برطرف نشود مطمئناً در مردان ناباروری به وجود می‌آید. ‌

عفونت‌ها و بیماری ها

برخی بیماری ها مانند اوریون، حصبه، سفلیس و غیره باعث تحلیل رفتن بیضه ها و کم شدن تعداد اسپرم ها می‌شود‌. البته برخی از مشکلات مقاربتی مثل سوزاک و بیماری کلامیدیا هم می‌تواند باعث انسداد اپیدیدیم شود. پس این شرایط باعث ناباروری در مردان خواهد شد.

سخن پایانی

اگر شما جزو آن دسته از آقایانی هستید که دچار ناباروری شده‌اید. باید اول همه با انجام یکسری آزمایش های هورمونی و تخصصی منشاء ناباروری در مردان را تشخیص دهید. سپس برای رفع مشکل و درمان آن باید با شریک زندگیتان به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. همچنین شما می توانید با بهره مندی از مکمل آقایان به درمان و بهبود ناباروری در مردان بپردازید و شرایط مناسبی را ایجاد کنید.
در این میان دکتر ناهید مظاهری متخصص زنان و زایمان خوشحال می‌شوم بتوانم با استفاده از خدمات مربوط به بارداری و زایمان و با کمک جدیدترین علم و تکنولوژی روز دنیا در کمترین زمان ناباروری در مردان و زنان را برطرف کنم. سپس فرزند سالمی را به آغوش پرمهرتان هدیه بدهم.

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها