مراقبت های بعد از سزارین چیست؟

مراقبت های بعد از سزارین چیست؟

مراقبت های بعد از سزارین، به کارهایی گفته می شود که یک مادر بایستی بعد از عمل سزارین انجام دهد. بعضی از این مراقبت ها به محل بخیه و خونریزی مرتبط است. اما برخی دیگر از موارد مراقبت پس از سزارین به مواظبت از کودک مربوط است. همچنین چنانچه مراقبت های حین بارداری را رعایت کرده اید می توانید، سزارین راحت تری را پشت سر بگذارید. در این مقاله توضیحاتی در این زمینه ارائه کرده ایم.

عمل سزارین، از عمل های مرسوم است و بدون پیچیدگی به حساب می آید. اما در نخستین روزهای بعد از زایمان نیاز به مراقبت های دقیق دارید. در این جا توصیه هایی در زمینه بازیابی فوری بدن بعد از زایمان می خوانید. چنانچه در شهر اصفهان ساکن هستید می توانید با مراجعه به دکتر زنان اصفهان موارد و نکات لازم را دریافت کنید.

 مراقبت های بعد از سزارین

 مراقبت های بعد از سزارین

خوابیدن

از مهمترین موارد مراقبت های بعد از سزارین توجه به خوابیدن است، علی الخصوص در ساعات پس ازسزارین است. بعد از انجام سزارین و انتقال به اتاق بهبود فورا هوشیاری خود را به دست می آورید. همان لحظه تمایل دارید تا با خم کردن کمر و جمع کردن زانوها از فشار به محل بخیه ها بکاهید. اما باید بدانید که این شیوه به علت آن که نیروی زیادی را به کمر وارد می کند خطرناک است. چون باعث جمع شدن خون در پایین شکم می شود. بهترین روش استراحت بعد از عمل سزارین، این است که به پشت بخوابید و متناوبا یک پا را خم کنید. سپس پای دیگر را بر روی تخت قرار دهید.

 موقع عوض کردن پاها نیاز دارید تا زانوان خود را به حالت سر دادن بر تخت قرار دهید. سپس همان موقع زانوی دیگر را به آرامی بالا بکشید و کف پا را به زمین تکیه دهید.

انجام دادن این کار باعث می شود تا فشار کمتری به مناطق کمر و شکم وارد شود. در مورد شیر دادن پستانی به نوزاد، پزشک یا پرستار بخش توضیحات لازم را به شما خواهد داد.

مراقبت های بعد از سزارین با بی حسی

مراقبت های بعد از سزارین با بی حسی

بعد از عمل سزارین نباید بالش در زیر سر قرار دهید. بلکه بایستی به صورت طاق باز طوری بخوابید که سر بر تشک قرار بگیرد. این مورد از مهم ترین نکات مراقبت های بعد از سزارین با بی حسی است.

 نشستن

 دراز کشیدن بهترین حالت استراحت بعد از سزارین است ولی باید هر چند ساعت یک بار در تخت بنشینید. جهت این کار لازم است تا زانوان خود را در شکم جمع کنید، سپس با یک تکان، بر روی پهلوی خود قرار بگیرید. سعی کنید حتی الامکان، زانو های خود را بالا و در کنار هم نگه دارید. سپس هم زمان با پایین آوردن پاها از آرنج هایتان برای بلند کردن بالا تنه استفاده کنید. با دقت به این نکات می توانید مراقبت های بعد از سزارین را به راحتی پشت سر بگذارید.

اگر انجام این کار برایتان سخت است می توانید به سمت دیگر رختخواب خود یک طناب ببندید.  لزوم استفاده از طناب این است که می توانید از آن برای بلند شدن خود کمک بگیرید.

 زود به زود ادرار کنید

بعد از سزارین، رحم جمع می شود و کم کم به اندازه قبل خود بر می گردد. این پروسه که با انقباضات همراه درد همراه است سبب انقباض عروق خونی می شود. در نتیجه سبب جلوگیری از خونریزی بعد از عمل می شود. لازم است تا صبور باشید. این مساله  مدت زیاد طول نمی کشد.  بعضی مادران دو روز و بعضی دیگر باید 3 تا 4 روز این درد را تحمل کنند. در موارد نادر، این درد ممکن است تا یک هفته طول بکشد. اما خبر خوش این است که شدت درد با گذشت زمان کم می شود.

در صورت زیاد بودن درد می توانید از قرص های مسکن استفاده کنید. ولی خالی کردن مکرر مثانه باعث می شود که این درد کم شود.

به بخیه ها دقت کنید

 معمولا در ساعات اولیه بعد از سزارین، در نواحی جراحی و محل بخیه ها احساس درد و سوزش دارید. این درد که ممکن است تا دو ماه ادامه یابد بیشتر در شکم احساس می شود. باید بدانید که سطح بخیه ها بدون درد است. بعضی بیمارستان ها ممکن است محل بخیه ها را پانسمان کنند و هر دو روز یک بار آن ها را عوض کنند. بعضی دیگر قسمت جراحی را به علت قرار گرفتن در جریان هوا باز می گذارند. بخیه ها 5 روز بعد از عمل سزارین کشیده می شوند.

زمانی که در بیمارستان هستید کاملا تحت مراقبت خواهید بود. پس از مرخص شدن از بیمارستان و استراحت در خانه مشاهده التهاب و قرمزی در محل بخیه ها نشانه عفونت است. این عفونت با تب همراه است. این مساله در بیشتر موارد با یک شست وشوی ساده برطرف می شود.  اما در بعضی موارد  استفاده از آنتی بیوتیک لازم است. بعد از جوش خوردن کامل بخیه ها لازم است تا ناحیه مورد نظر را با روغن بادام شیرین چرب کنید.

سخن پایانی

 مراقبت های بعد از سزارین در صورت رعایت دقیق نکات بسیار ساده هستند. بنابراین  لازم است تا از دکتر زنان  در مورد همه این موارد پرسش کنید. عمل سزارین می تواند یک سری مزایا نسبت به زایمان طبیعی داشته باشد. این عمل تنها در صورت صلاح دید پزشک قابل انجام است. لازم است، زنانی که قصد بارداری دارند قبل از اقدام به بارداری، از مشاوره قبل از بارداری استفاده کنند.

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها