لکه بینی در بارداری و شیوه درمان آن به چه صورت است؟

لکه بینی در بارداری

لکه بینی در بارداری همیشه دلیل یک اتفاق بد نیست. چون بسیاری از خانم ها در اوایل بارداری به علت لانه گزینی دچار خونریزی های خفیفی می‌شوند. بعضی مواقع هم برخی خانم های باردار بعد از رابطه جنسی دچار خونریزی می‌شوند. البته این خونریزی های گاهی اوقات شدید و در بیشتر مواقع خفیف و در حد لکه بینی جزئی است. بسیاری از زنان حتی با لکه بینی های مداوم می‌توانند بارداری سالمی داشته باشند. اما برای به موفقیت رساندن بارداری خود همراه با لکه بینی خوب است با دلایل و روش های درمان آن آشنا شوید.

لکه بینی در بارداری

اگر شما باردار هستید و دچار لکه بینی شده‌اید بهتر است نگران نباشید. چون در بیشتر مواقع خونریزی های خفیف در بارداری مسئله نگران کننده و ناگواری نیستند. خیلی از زنان باردار در طول 9 ماه بارداری خود به دلایل مختلفی دچار لکه بینی می‌شوند.
این لکه ها از همان هفته های اول بارداری تا پیش از زایمان ممکن است به صورت چند قطره خون اتفاق بیافتد. اگر چه بیشتر این خونریزی ها کم و سبک بوده و احتیاجی به استفاده از نوار بهداشتی ندارد. ولی گاهی اوقات خونریزی های بارداری دقیقاً شبیه به پریود است و باید از پد بهداشتی استفاده کنید.

لکه بینی در بارداری

چه نوع لکه بینی در بارداری خطرناک است؟

زمانی که خونریزی شما در بارداری همراه با علائم دیگری مثل:

  • درد زیر شکم
  • ترشح آبکی همراه با خونریزی
  • درد مقعد
  • درد لگن
  • سرگیجه و ضعف

همراه بود. باید سریعاً برای درمان لکه بینی در بارداری به صورت اورژانسی به بیمارستان مراجعه کنید. چون ممکن است که دلیل این گونه خونریزی ها در بارداری به دلیل گیر کردن تخمک در لوله فالوپ و حاملگی خارج از رحم باشد. این علائم بیشتر در هفته ششم بارداری ظاهر خواهد شد و می‌تواند باعث از دست رفتن یکی از لوله های فالوپ شود.

خونریزی در 3 ماهه اول بارداری

معمولاً بیشتر خانم ها در ‌سه ماهه اول خصوصاً هفته های ششم و هفتم بارداری به دلایلی مشکل لکه بینی دارند از جمله این دلایل موارد زیر است:

  • داشتن رابطه جنسی سخت
  • عفونت های واژن
  • تغییرات هورمونی
  • مصرف دخانیات

البته در بعضی مواقع خونریزی در 3 ماه اول خصوصاً در هفته 12 بارداری ممکن است که نشانه مشکلات جدی‌تر باشد مثلاً:

سقط جنین: بیشتر خانم هایی که جنین خود را در سه ماهه اول سقط می‌کنند قبل از آن لکه بینی دارند.
بارداری مولار: هنگامی که درون رحم به جای جنین تنها توده‌ای از بافت های رحمی تشکیل می‌شود این حاملگی را مولار می‌گویند و همراه با لکه بینی است.

لکه بینی در 3 ماهه دوم بارداری

بیشتر خونریزی ها در 3 ماهه دوم بارداری به علت تحریک دهانه رحم است. چون در زمان نزدیکی و یا معاینه دهانه رحم قسمت هایی از دهانه رحم تحریک و یا زخم می‌شوند. پس این نوع خونریزی شایع است و جای هیچ نگرانی ندارد. البته در برخی موارد لکه بینی در سه ماه دوم بارداری به علت پولیپ دهانه رحم است که این هم بی ضرر است. زیرا افزایش رگ های خونی در قسمتی از بافت های رحم باعث ایجاد این پولیپ ها هستند. البته اگر خونریزی شما نسبتاً شدید است باید به پزشک مراجعه کنید چون گاهی اوقات خون ریزی در سه ماه دوم بارداری به علت جفت سر راهی، زایمان زودرس و سقط جنین است.

لکه بینی در 3 ماهه آخر بارداری

مشاهده این عارضه زمانی که شما در 3 ماه آخر بارداری خود هستید شاید به دلایل زیر باشد:

  • داشتن رابطه جنسی
  • معاینات پزشکی
  • مشکلات دهانه رحم از جمله عفونت های واژن و التهابات لگن

اساساً خونریزی در اواخر بارداری گاهی اوقات خطرناک است چون نشان دهنده برخی مشکلات جدی است مانند:

زایمان زودرس: برخی زایمان ها قبل از 37 هفتگی بارداری رخ می‌دهند که از علائم آن خونریزی است.
جفت سر راهی: هنگامی که جفت به پایین کشیده شود و تمام یا قسمتی از دهانه رحم را بگیرد باعث این عارضه می‌شود.
پارگی رحم: چنانچه به هر دلیلی در قسمتی از رحم پارگی ایجاد شود در اواخر بارداری ممکن است لکه بینی رخ دهد.

درمان لکه بینی در بارداری

در صورت بروز خونریزی در دوران بارداری باید به دقت میزان خونریزی، شدت و تعداد پدهایی که استفاده کرده‌اید را به یاد داشته باشید. همیشه این عارضه در خانم های باردار به یک شکل و اندازه نیست برخی از لکه ها قهوه ای و برخی دیگر قرمز رنگ هستند. در اولین گام برای درمان خونریزی در بارداری حتماً رابطه جنسی را متوقف کنید. اگر خونریزی شدید همراه با سرگیجه، غش و درد شکم دارید فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

بهتر است مدتی را در رختخواب استراحت کنید و کم تحرک باشید. چون اگر خونریزی شدید شود ممکن است که دچار گرفتگی عضلات تب شوید پس باید چند روزی در بیمارستان بستری شده و مورد مراقبت های حین بارداری قرار بگیرید. در این زمان پزشک متخصص تا حد ممکن با تجویز داروهای مختلف خونریزی را متوقف می‌کند و نیازی به بستری شدن ندارید. ولی متخصصان زنان و زایمان برای پیگیری رشد جنین حتماً سونوگرافی واژینال انجام می‌دهند. ممکن است که از شما آزمایش خون HCG گرفته شود. چون این آزمایش حاملگی خارج از رحم و یا موارد دیگری مثل سقط جنین را بررسی می‌کند.

درمان لکه بینی در بارداری

سخن پایانی

خونریزی در بارداری از جمله اتفاقات شایعی است که در بین اکثر خانم های باردار اتفاق می‌افتد. حتی برخی از این لکه بینی ها تا زمان تولد نوزاد هم قطع و درمان نمی‌شوند. پس لکه بینی و خونریزی در بارداری مسئله زیاد دلهره آوری نیست مگر اینکه همراه با گرفتگی عضلات، درد زیر شکم، کمر درد شدید و غیره باشد. در این زمان باید سریعاً برای جلوگیری از سقط جنین با کارشناسان مامایی و یا پزشکان متخصص مشورت کنید.
اگر با این عارضه روبرو شده‌اید و به دنبال بهترین متخصص در این زمینه هستید؛ دکتر ناهید مظاهری متخصص زنان و زایمان با آمادگی کامل بهترین درمان را برای برطرف کردن لکه بینی و خونریزی در بارداری برایتان تجویز خواهد کرد.

 

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها