غذاهای ممنوع در بارداری

غذاهای ممنوع در بارداری

همه خانم‌های باردار با توجه به وضعیت بارداریشان باید نکاتی را رعایت کنند. از جمله این نکات تغذیه در دوران بارداری است. بعضی خانم‌ها در دوره قبل از بارداری به بعضی خوراکی‌های علاقه شدیدی دارند مثل قهوه، نسکافه و خیلی از این موارد در دوران بارداری مثل سم برای خانم‌های باردار است. هر خانم با توجه به ذائقه خود و مشاوره دکتر متخصص که در این دوران پیش آن می‌روند باید یک تغذیه مناسب در نظر بگیرند تا زایمان راحتی داشته باشند. ما در این مقاله سعی می‌کنیم با آگاه سازی شما در مورد غذاهای ممنوع در بارداری، زایمان راحتی را برایتان رقم بزنیم.

خوراکی‌هایی که در زمان بارداری نباید بخوریم!

تخم‌مرغ خام:

تخم‌مرغ خام

برای تهیه دسرهای خانگی از تخم مرغ خام استفاده می‌کنند که این تخم مرغ خام برای خانم‌های باردار مناسب نیست. اگر در این دوران ویار یا هوس این دسرها را کردید بهتر است خودتان در خانه با استفاده از تخم‌مرغ‌های پاستوریزه آن را تهیه کنید تا از سلامتی آن مطمئن باشید. تخم مرغ خام در سس‌ها هم مصرف می‌شود. بنابراین از خوردن سس هم اجتناب کنید. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های دوران زایمان حتما تخم مرغ خود را به خوبی بپزید.

گوشت نیمه پز:

گوشت‌های نیمه پز ممکن است آلوده به تاکسوپلاسما باشد. این انگل باعث عفونت در بدن خانم‌های باردار می‌شود که ممکن است جنین بمیرد و مرده به دنیا بیاید. باکتری برای کودک مضر است و احتمال اینکه کودک بعد از به دنیا آمدنش به بیماری‌های عصبی دچار شود هست. خانم‌ها در دوران بارداری باید ازگوشت‌های فرآورده شده استفاده کنند تا از سلامتی گوشت مطمئن شوند. برای اینکه از سلامتی گوشت مطمئن شوید حداقل دما برای پختن گوشت باید ۸۰ درجه سانتی گراد باشد.

ماهی‌ها:

بعضی مواقع خانم‌ها قبل از بارداری علاقه زیادی به خوردن سوشی و غذاهای دریای دارند که این غذاها جزو غذا‌های ممنوع در بارداری هستند. غذاهای دریایی به دلیل نیم‌پز بودنشان باکتری‌ها را به صورت کامل از بین نمی‌برند و این باکتری‌ها وارد بدن خانم‌های باردار می‌شود. این باکتری‌ها انگلی ایجاد می‌کنند به اسم نورو ویروس که موجب عفونت در بدن می‌شود. زنان بارداری که از ماهی‌ها تغذیه می‌کنند بیشترین خطر را در دوران بارداری دارند و نیازمند به مراقبت های حین بارداری می‌شوند.

خوراکی های کافئین‌دار:

ما در طول روز نوشیدنی های استفاده می‌کنیم که شاید بدون اینکه خودمان بدانیم درون آن‌ها کافئین داشته باشد. بعضی اوقات بعضی از افراد زیادی به یک نوشیدنی عادت می‌کنند نوشیدنی‌هایی از قبیل قهوه، چایی، نوشابه، نسکافه و … و این نوشیدنی‌ها کافئین زیادی دارد. طبق دانسته‌ها و تجربیات متخصصین زنان و زایمان مثل دکتر مظاهری تاکید شدیدی بر کم کردن کافئین در زنان باردار دارند. کافئین به سرعت جذب بدن و جنین می‌شود و از آنجایی که نوزاد هنوز به رشد کامل نرسیده است بدن جنین نمی‌تواند آن‌را هضم کند و کافئین بدنش بالا می‌رود.

جوانه‌‌های خام:

جوانه‌‌های خام

شما هیچگاه با اطمینان نمی‌توانید بگویید سبزی که در خانه هست آلوده نشده باشد جوانه هم همینطور جوانه می‌تواند از محیط آلوده اطرافش باکتری به خود جذب کند جوانه‌های مثل جوانه نخود گندم شبدر و ماش احتمال دارد به باکتری و یا ویروس سالمونلا آلوده شود و امکان شستن جوانه وجود ندارد. به طور کلی از دید متخصصین خوردن جوانه‌های خام برای زنان باردار ممنوع است و اگر جوانه به طور کامل پخته شود امکان خوردن آن وجود دارد.

مواد لبنی و آب میوه های غیر پاستوریزه:

شیر نجوشیده پنیرهای غیر پاستوریزه و پنیرهای نرم می‌تواند باکتری‌های اطراف را به خود جذب کنند از جمله لیستریا، آب‌های غیر معدنی و غیرپاستوریزه نیز می‌تواند آلودگی و ویروس را به خود جذب کند‌ و باعث عفونت جنین می‌شود و عوامل تهدید کننده برای سقط جنین بالا می‌رود. این باکتری‌ها می‌تواند در حالت عادی درون این مواد باشد و یا آلودگی محیط اطراف را به خود جذب کند‌. برای از بین بردن این باکتری‌ها باید از پاستوریزاسیون استفاده کرد. این ماده برای مادر و جنین هیچ ضرری ندارد و فقط مواد را از هر‌گونه آلودگی پاک می‌کند. برای اینکه خطر عفونت را کم کنید از شیر پاستوریزه آبمیوه ها و پنیرهای پاستوریزه بخورید. تا نیاز به مراقب‌های حین بارداری نداشته باشید.

مشروب و مواد الکی:

مشروبات و مواد الکلی در حالت عادی یکی از مضرترین نوشیدنی‌هایی است که وجود دارد‌. در قرآن هم برای نخوردن این نوشیدنی تاکید بسیار می‌شود. این نوشیدنی باعث می‌شود جنین سقط شود و یا مرده به دنیا بیاید. حتی اگر میزان مصرف الکل کم باشد مغز نوزاد رشد خود را از دست می‌دهد و یا روی آن تاثیر منفی می‌گذارد. نوشیدن مواد الکی باعث می‌شود جنین سندرم جنین پیدا کند که این باعث می‌شود صورت، اندام‌ها، دست، پا، قلب یا مغز به طور کامل شکل نگیرد و باعث عقب ماندگی نوزاد شود. برای نوزادی که به این سندرم دچار می‌شود هیچ راه درمانی وجود ندارد و امنیت جنین را نمی‌شود تضمین کرد و دکتر مظاهری خوردن الکل را شدیداً ممنوع کرده است.

خوردن غذاهای مانده:

گاهی اوقات پیش می‌آید که غذایی مانده باشد و آن را بخورید که برای یک خانم باردار این جز ممنوعیات است هر غذایی که بیشتر از ۳ ساعت درون یخچال بماند جزو غذاهای مانده به حساب می‌آید و خانم باردار اجازه خوردن آن خوراکی را ندارد. اگر غذا در هوای گرم مانده باشد. از این سه ۳ ساعت ۱ساعت کم می‌شود و اگر دو ساعت بیرون در هوای گرم بماند آن غذا دیگر قابل خوردن نیس و مثل یک سم برای جنین عمل می‌کند. غذایی که بیرون از یخچال مانده باشد باکتری‌های موجود در هوا و محیط را به خود جذب می‌کند و مادر بعد از خوردن‌ این غذا باکتری را به جنین انتقال می‌دهد که باعث عفونت جنین میشود‌.

زندگی سالم را به فرزند خود هدیه دهید.

ما در این مقاله سعی خودمان را کردیم که شما را با غذاهای ممنوع در بارداری آشنا کنیم.

شما می‌توانید با کمک دکتر مظاهری در تایمی که باردار هستید مشاوره‌ها، مراقبت‌ های حین بارداری، تغذیه مناسب، شیوه درست مراقب از جنین را آموزش ببینید.

 

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها