بررسی عفونت رحم و علت‌های به وجود آمدن آن

عفونت رحم

عفونت رحم یک مشکل شایع در بین زنان می‌باشد که معمولاً بی خطر است اما اگر به‌موقع به آن رسیدگی نشود می‌توان عواقب بدی داشته باشد. رحم در قسمت بالایی شکم زنان قرار دارد و انواع مختلفی از باکتری‌ها می‌توانند موجب به وجود آمدن آن شوند.باکتری‌ها در ابتدا وارد واژن می‌شوند و موجب عفونت می‌شوند و سپس این عفونت به رحم راه می‌یابد و اگر به‌موقع درمان نشود می‌تواند وارد جریان خون شود و از طریق آن وارد اندام‌های دیگر بدن شود. در ادامه این مقاله به‌طور کامل در مورد عفونت رحم صحبت کرده‌ایم با ما همراه باشید.

عفونت رحم چیست؟

عفونت رحم یک بیماری التهابی در غده رحم می‌باشد که به آن آندومتریت می‌گویند. عفونت رحم به‌طور کل خطرناک نیست و با مصرف آنتی‌بیوتیک برطرف می‌شود. اما باید توجه داشت اگر به‌موقع به آن رسیدگی نشود می‌تواند منجر به مشکلاتی از قبیل ناباروری و بروز مشکل در اندام‌های تناسلی می‌شود.

علائم عفونت رحم 

معمولاً اکثر زنان علائمی در هنگام ابتلا به عفونت ندارند اما به‌طورکلی برخی از علائم می‌تواند در زمان مبتلا شدن به عفونت رحم دیده شوند از جمله:

  1. احساس درد در حین رابطه جنسی
  2. تب
  3. احساس درد در شکم و زیر شکم
  4.  پریودی‌های نامنظم
  5. احساس در هنگام ادرار
  6. وجود ترشحات بدبو
  7. خستگی
  8. درد شدید در لگن
  9. استفراغ
  10. بیهوشی
  11. یبوست
  12. احساس درد در هنگام دفع مدفوع

 

علائم عفونت رحم 

علت ایجاد عفونت‌های رحم

برخی از بیماری‌ها می‌توانند زمینه را برای عفونت‌های رحمی فراهم آورند. در برخی موارد هم رعایت نکردن نکات بهداشتی می‌تواند منجر به این بیماری شود. در زیر چند نمونه از عوامل تأثیرگذار در به وجود آمدن عفونت را بیان کرده‌ایم:

  1. استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری همچون ” آی یو دی”
  2. برقراری رابطه جنسی در سن زیر 25 سال
  3. برقراری رابطه جنسی بدون استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری مانند کاندوم
  4. استفاده از دوش واژینال
  5. داشتن سابقه عفونت رحم
  6. وجود برخی از عفونت‌ها که از بیماری‌هایی همچون سل، وجود باکتری‌های طبیعی وازن و عفونت‌های مقاربتی در بدن وجود دارند و منجر به عفونت رحمی می‌شوند.

تشخیص عفونت رحمی

برخی آزمایش‌ها هستند که برای تشخیص عفونت از آن‌ها استفاده می‌شود از قبیل:

  • معاینه دهانه رحم
  • آزمایش ادرار برای یافتن نشانه‌ای از خون، سرطان و یا سایر بیماری‌ها
  • آزمایش ناحیه لگن

پیشگیری از عفونت رحم

در بسیاری از موارد اگر نکاتی که در زیر گفته می‌شود را رعایت کنید به عفونت رحم مبتلا نخواهید شد.

  1.  پرهیز از دوش واژینال
  2.  داشتن رابطه جنسی سالم
  3. انجام آزمایش‌های لازم برای تشخیص به‌موقع این بیماری
  4. مطمئن شدن از استریل بودن تجهیزات پزشکی در حین معاینه و یا در هنگام سزارین

 

تشخیص عفونت رحمی

عواقب عفونت رحمی

عفونت به‌طورکلی خطرناک نمی‌باشد اما اگر به‌موقع به آن رسیدگی نشود می‌تواند عواقب بدی داشته باشد. بنابراین بهتر است در صورت مشاهده کوچک‌ترین علائم حتماً به پزشک مراجعه کنید تا سریع درمان شوید.از جمله عواقب عفونت رحم در صورت درمان نشدن به‌موقع می‌تواند موارد زیر باشد:

  1. بارداری خارج از رحم
  2. ناباروری و ناتوانی در نگهداری جنین
  3. ایجاد زخم در لوله‌های فالوپ یا سایر بخش‌های لگن
  4. در صورت درمان نشدن در طولانی‌مدت، ممکن است عفونت به خون هم راه پیدا کند.

درمان عفونت‌های رحم

معمولاً برای درمان عفونت‌های  رحم از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود اما اگر در مواردی بیمار نتواند آنتی‌بیوتیک مصرف کند بهتر است سریع به بیمارستان مراجعه کرده و درمان‌های دیگری را امتحان کند.

بهتر است داروهای تجویز شده حتماً کامل مصرف شود و دوره درمان نصفه رها نشود. همان‌طور که گفته شد درمان عفونت برای از بین بردن التهاب از رحم می‌باشد که شامل موارد زیر می‌شود:

  1.  مصرف آنتی‌بیوتیک که در ابتدا ممکن است به شکل خوردنی باشد و اگر عفونت شدید بود به‌صورت تزریقی و در بیمارستان انجام گیرد.
  2.  اگر بعد از زایمان و یا سقط جنین بافتی در رحم مانده باشد ممکن است بیمار به جراحی برای از بین بردن بافت نیاز داشته باشد.
  3.  اگر در اثر عفونت، آبسه به وجود آمده باشد از روش جراحی و یا آسپیراسیون سوزن برای از بین بردن مایع و چرک آلوده لازم استفاده می‌شود.

سخن پایانی

همان‌طور که گفته شد عفونت در بسیاری از زنان دیده می‌شود که در اکثر مواقع خطرناک نمی‌باشد. بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکل حتماً نکات گفته‌شده را رعایت کرده و برای معاینات حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمود.

برای تماس با مطب دکتر ناهید مظاهری، متخصص زنان با شماره زیر تماس بگیرید:

 

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها