شپش عانه چیست و چگونه درمان می‌شود؟

آیا تا‌به‌حال نام شپش عانه را شنیده‌اید؟ با روش‌های درمان این بیماری آشنا هستید؟ شپش عانه یا همان شپش خرچنگی حشرات بسیار کوچکی هستند که نزدیک اندام تناسلی و روی موهای این ناحیه زندگی ممی‌کنند این شپش‌ها با برقراری رابطه جنسی قابل انتقال هستند.

خوشبختانه این بیماری قابل درمان است و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. شما می‌توانید برای درمان انواع بیماری ‌های زنان از جمله شپش دستگاه تناسلی به دکتر زنان حاذق و با تجربه مراجعه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد شپش عانه و راه‌های درمان آن بیشتر بدانید.

شپش عانه چیست؟

شپش ناحیه تناسلی حشرات کوچکی هستند که در میان موهای شرمگاهی رشد می‌کنند و باعث خارش شدید در این ناحیه می‌شوند. این شپش‌‌ها رنگ خاکستری دارند و به طول تقریبی ۱.۱تا ۱.۸میلی‌متر هستند.‌ تخم این شپش‌‌ها رنگ سفید متمایل به زرد دارند که با چشم دیده نمی‌شوند ولی شپش‌های بالغ را می‌توان با چشم دید.

این شپش‌ها پاهای ریزی دارند که شبیه به پنجه‌های خرچنگ است و با همین پاها می‌توانند به ریشه مو بچسبند. این جانوران ریز علاوه بر ناحیه تناسلی ممکن است در قسمت‌های دیگر بدن مانند زیر بازوها هم دیده شوند.‌ شپش عانه به عنوان یک عفونت مقاربتی قابل انتقال از شخصی به شخص دیگر است. این حشره از خون بدن انسان‌ها تغذیه و جای گزش آن‌ها خارش شدید ایجاد می‌کند. ابتلا به این شپش در کودکانی که از آن‌ها استفاده جنسی شده است نیز دیده می‌شود و در مژه‌ها، موهای صورت یا زیر بغل آن‌ها رشد می‌کنند.

علل مبتلا شدن به شپش عانه

شپش عانه در اکثر مواقع از طریق رابطه جنسی یا تماس با پتو، لباس، ملحفه و حوله فرد آلوده به دیگران منتقل می‌شود. حدود ۷ تا ده روز طول می‌کشد تا شپش‌ها از تخم خارج شوند و رشد کنند. این موجودات در صورت زنده بودن از بدن فرد آلوده نمی‌افتند و امکان آلوده شدن افراد از طریق توالت فرنگی وجود ندارد.‌ در صورتی که به این شپش مبتلا هستید اجازه ندهید افراد دیگر به خصوص کودکان از رختخواب شما استفاده کنند.

علائم ابتلا به شپش عانه

علائم ابتلا به شپش عانه بعد از ۵ روز از آلوده شدن بروز می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا این علائم را با هم بررسی کنیم.

• ضعیف شدن بدن
  • نداشتن انرژی و کمبود آن
  • در برخی موارد تب جزئی
  • آبی رنگ شدن پوست ناحیه گزش
  • ایجاد لکه‌های پوستی
  • خارش شدید
  • ایجاد زخم یا عفونت
  • تحریک‌پذیر شدن
  • ورم چشم در کودکان مبتلا به این بیماری

عوامل خطر در افراد مبتلا به شپش عانه

در صورتی که مشکوک به آلوده شدن به این شپش‌ها هستید حتما بدن خود را معاینه کنید، با استفاده از ذره بین می‌توانید شپش عانه را مشاهده کنید. عوامل خطر ابتلا به این شپش شامل داشتن روابط جنسی با فرد آلوده به شپش، استفاده از وسایل فرد آلوده مانند حوله، لباس، ملحفه، پتو، داشتن روابط جنسی متعدد با افراد مختلف است.

تشخیص شپش عانه

فرد آلوده با استفاده از ذره بین می‌تواند ناحیه تناسلی خود را بررسی کرده و این حشرات کوچک را ببیند. این موجودات به رنگ خاکستری هستند که در صورت مکیدن خون، رنگ آن‌ها تیره‌تر می‌شود. تخم شپش عانه سفید رنگ و ریز هستند و بیشتر در ریشه موهای ناحیه مقعد و موهای ناحیه شرمگاهی دیده می‌شوند.

روش درمان شپش عانه

برای درمان این بیماری می‌توانید از شامپوهای موضعی و لوسیون‌هایی که در داروخانه‌ها موجود هستند بدون نسخه پزشک استفاده کنید.‌ در خانم‌هایی که باردار هستند یا نوزاد شیرخوار دارند مصرف دارو باید تحت نظر پزشک انجام شود. اگر بیماری در مراحل اولیه باشد و ابتلا به شپش خفیف باشد، خیلی سریع بیماری برطرف می‌شود. در صورتی که داروهای موضعی را طبق دستور انجام دادید و بیماری کاهش پیدا نکرد و بهبود نیافت حتما به پزشک مراجعه کنید.

استفاده از درمان‌های خانگی نظیر دوش آب گرم و صابون تاثیری روی درمان شپش عانه ندارد. در صورت ابتلای افراد دیگر خانواده حتما همزمان درمان را شروع کنید تا دوباره به این بیماری مبتلا نشوید. تمیز کردن منزل با استفاده از جاروبرقی، ضدعفونی کردن حمام و سرویس بهداشتی، تمیز کردن ملحفه و پتوها، ضدعفونی کردن لباس‌ها و بخور دادن فضای منزل باعث از بین رفتن این حشرات می‌شود.

عوارض شپش عانه

شپش عانه خطرناک نیست و به سادگی درمان می‌شود. با مصرف داروها به صورت منظم و رعایت کردن بهداشت فردی می‌توانید خیلی سریع این بیماری را درمان کنید. در صورتیکه این شپش‌ها داخل مژه رشد کنند باید محتاطانه عمل کرد، به دلیل اینکه امکان عفونت و التهاب چشم وجود دارد. اگر بعد از درمان این بیماری تخم شپش در ناحیه تناسلی مشاهده کردید ممکن است پوسته خالی بدون شپش باشد و مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.

نتیجه گیری

شپش عانه بیماری خطرناکی نیست اما باید در صورت بروز علائم درمان را به سرعت شروع کنید. این بیماری بیشتر به دلیل روابط جنسی متعدد و پرخطر به وجود می‌آید. در صورت وجود علایم ابتلا به این بیماری نظیر ضعیف شدن بدن، نداشتن انرژی و کمبود آن، در برخی موارد تب جزئی و جهت درمان انواع بیماری های زنان  حتما به دکتر زنان مراجعه کنید. پیشنهاد می‌کنیم مطلب مربوط به راه های درمان التهاب لگن چیست؟ را نیز مطالعه کنید.