راه های درمان التهاب لگن چیست؟

بیماری التهاب لگن چیست؟ آیا راه های درمان التهاب لگن را می‌دانید؟ بیماری التهاب لگن شامل عفونت لگن، رحم و قسمت تحتانی شکم می‌شود‌. در صورتی که عفونت لگن درمان نشود ممکن است این عفونت وارد خون شود که بسیار خطرناک و کشنده است.

این بیماری بیشتر در زنانی که از نظر جنسی فعال هستند و در بازه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارند بروز می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به یک دکتر زنان باتجربه و متبحر در زمینه درمان انواع بیماری های زنان از جمله التهاب لگن اقدام لازم را انجام دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا راه های درمان التهاب لگن را بیشتر بشناسید.

التهاب لگن چیست؟

یکی از بیماری‌های شایع در زنان التهاب لگن است که با تشخیص به موقع می‌توان آن را به راحتی درمان کرد. ‌ این بیماری عفونی اعضای تناسلی را درگیر می‌کند. بیماری التهاب لگن توسط چند باکتری ایجاد می‌شود که این باکتری‌ها با عبور از گردنه رحم وارد تخمدان و رحم می‌شوند.

اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشود و برای درمان اقدامی صورت نگیرد ممکن است باعث ناباروری، دردهای لگنی، حاملگی خارج از رحمی و گسترش عفونت به سایر اعضای بدن شود.

علل التهاب لگن

یکی از اصلی‌ترین علت بیماری التهاب لگن باکتری‌هایی نظیر کلامیدیا و سوزاک است. داشتن روابط جنسی متعدد و لوازم جراحی آلوده از دیگر عوامل ایجاد این بیماری هستند. در این موارد به‌کارگیری راه های درمان التهاب لگن ضروری به نظر می‌رسد.

استفاده مکرر از دوش واژینال، سابقه ابتلا به بیماری التهاب لگن و استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری نظیر دستگاه IUD از دیگر علل ایجاد این بیماری هستند. ‌ همچنین داشتن رابطه جنسی زیر ۲۵ سال سن می‌تواند به ایجاد التهاب لگن منجر شود.

علائم بیماری التهاب لگن

التهاب لگن ممکن است علایم متعددی داشته باشد به همین دلیل راه های درمان التهاب لگن نیز تنوع زیادی دارند. در ادامه چند علامت مهم این بیماری را توضیح می‌دهیم.

• خونریزی زیاد و غیرعادی در دوران قاعدگی
  • داشتن درد هنگام ادرار
  • درد در لگن و ناحیه تحتانی شکم
  • داشتن درد در گردن رحم
  • بروز تب
  • وجود ترشحات واژینال غیرمعمول
  • افزایش سلول‌های سفید خون
  • احساس درد هنگام رابطه جنسی و دخول دردناک
  • غش کردن در صورت تشدید بیماری

تشخیص التهاب لگن

برای تشخیص بیماری التهاب لگن به دکتر زنان باتجربه و حاذق مراجعه کنید. پزشک علائم این بیماری را بررسی می‌کند و آزمایش‌های لازم زیر را از بیمار می‌گیرد:

• کشت بافت دهانه رحم و بررسی وضعیت آن
  • آزمایش ادرار جهت بررسی سرطان و سایر بیماری‌ها
  • معاینه از لگن
  • آزمایش لاپاراسکوپی
  • سونوگرافی از ناحیه لگن و رحم
  • آزمایش خون

پیشگیری از التهاب لگن

بهترین روش برای پیشگیری از این بیماری، عدم ابتلا به بیماری‌های مقاربتی با استفاده از وسایل پیشگیری نظیر کاندوم است. در صورت داشتن علائمی نظیر ترشحات بودار، خونریزی قاعدگی زیاد یا کم، درد و سوزش ادرار، زخم و درد در دستگاه تناسلی حتماً دراسرع‌وقت به پزشک مراجعه کنید.

نداشتن روابط جنسی با افراد مختلف و استفاده از کاندوم یکی از راه های درمان التهاب لگن و حتی پیشگیری از آن است. حتی‌الامکان از دوش واژینال استفاده نکنید و بعد از رابطه واژینال رابطه مقعدی نداشته باشید. شستن ناحیه تناسلی به طرز صحیح از جلو به عقب از ورود باکتری‌ها به واژن جلوگیری می‌کند.

بعد از داشتن رابطه جنسی پرخطر حتماً آزمایش‌های مربوط به بیماری‌های مقاربتی نظیر سوزاک، سفلیس، ایدز و کلامیدیا را انجام دهید. در صورت بروز علائم التهاب لگن حتماً به پزشک مراجعه کنید تا از انتشار بیماری جلوگیری کنید.

درمان التهاب لگن

در این قسمت می‌خواهیم شما را با راه های درمان التهاب لگن آشنا کنیم. این بیماری در اکثر مواقع با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی نظیر مترونیدازول، سفتریاکسون، سفوکسیتین و داکسی‌سایکلین درمان می‌شود. در صورت شدت بیماری، بارداری و ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن بیمار باید آنتی‌بیوتیک را به صورت وریدی دریافت کند یا در بیمارستان بستری شود.

در صورتی که به این بیماری مبتلا شدید باید حتماً شریک جنسی شما از نظر بیماری‌های مقاربتی مورد آزمایش قرار بگیرد و در صورت ابتلا به بیماری تحت درمان باشد. ‌ مصرف آنتی‌بیوتیک باید به صورت مستمر و منظم انجام شود در صورت توقف در مصرف دارو ممکن است بیماری بدتر از قبل شود.

بیماری التهابی لگن به‌ندرت نیاز به جراحی دارد، در صورتی که آبسه در لگن دچار پارگی شود یا بیماری به درمان آنتی‌بیوتیک پاسخ ندهد، در مواردی که بیماری شدت دارد باید قسمت اضافی و متورم از بدن خارج شود.

این بیماری اگر به موقع درمان نشود باعث ناباروری و ایجاد انسداد در لوله‌های رحمی می‌شود‌. مسدود شدن لوله‌های رحمی امکان حاملگی خارج از رحم و تشکیل تخمک لقاح یافته در لوله‌های رحمی را افزایش می‌دهد.

نتیجه‌گیری

التهاب لگن یک بیماری شایع در خانم‌ها است که بیشتر به دلیل بیماری‌های مقاربتی و روابط جنسی متعدد به وجود می‌آید. راه های درمان التهاب لگن را توضیح دادیم، متوجه شدید که این بیماری بیشتر با مصرف آنتی‌بیوتیک بهبود پیدا می‌کند. در صورت وجود علائمی مانند خونریزی غیرطبیعی، ترشحات بد بدو، درد و … به دکتر زنان مراجعه کنید. اگر درمان به موقع و زود انجام شود، می‌توانید از گسترش بیماری جلوگیری کنید. پس از درمان این بیماری در صورت تمایل و با تعیین زمان تخمک گذاری برای بارداری اقدام کنید.