دیابت و بارداری

دیابت و بارداری

در زمان بارداری بسیاری از زنان دچار بیماری دیابت بارداری می‌شوند و این اتفاق بیشتر در هفته ۲۴ و یا ۲۸ بارداری به وجود می‌آید. افرادی که در دوران بارداری خود دچار دیابت و بارداری می‌شوند، قبل از آن این بیماری را نداشته و بعد از زایمان هم این بیماری نخواهند داشت.اما توجه کنید این افراد باید مراقبت‌های لازم انجام دهند تا دچار دیابت نوع ۲ نشوند. در برخی از زنان باردار ممکن است این دیابت قبل از بارداری داشته و در اولین بارداری این بیماری تشخیص داده شود. اگر بیماری دیابت در دوران بارداری درمان نشود در ۱۵ الی ۲۰ سال بعد خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

در دوران بارداری توجه و مراقبت و درمان دیابت ضروری است زیرا امکان ابتدا شدن جنین وجود دارد و در اینجا هم مادر و هم نوزاد دچار عوارضی بعد از زایمان می‌شوند.

علائم دیابت و بارداری

تاری دید

وقتی زن بارداری دچار دیابت می‌شود هورمون‌های بدن مادر با توجه به تنظیم قند خون دچار مشکل می‌شود. علائم این بیماری شبیه به مشکلات دوران بارداری است و تشخیص آن دشوار می‌باشد. انجام دادن آزمایشات دیابت در بارداری بسیار حائز اهمیت است.

وقتی برای آزمایش دیابت و بارداری به آزمایشگاه مراجعه می‌کنید، یک مایع شیرین داده می‌شود برای اینکه عکس العمل بدن خانم باردار را تست کنند. علائمی هستند که نشانه قند خون در بارداری شما می‌باشد، مانند تاری دید است که همراه با بالا رفتن گلوگز خون آب درون چشم دچار اختلال می‌شود و متمرکز شدن را دشوار می‌کند.

در صورتی که قند خون شما بالا باشد و با خوردن یک وعده غذایی سنگین با مشکل دید مواجه شدید حتما به پزشک خود مراجعه کنید. تاری دید شما بعد از درمان و کنترل شدن قند خون درست می‌شود و به حالت عادی بر می‌گردد.

علائم دیابت و بارداری

خستگی در دیابت و بارداری

وقتی در بدن تغییرات هورمونی صورت گیرد فرد احساس خستگی می‌کند، اگر این خستگی بیش از اندازه باشد یکی از علائم دیابت در بارداری است. در صورت بالا بودن قند خون سلول و اعضائ بدن به درستی توانایی دریافت اکسیژن و تولید انرژی و مواد مفید ندارد. بدن برای اینکه انرژی مجد خود را به دست آورد نیاز به استراحت دارد و خستگی یکی از روش‌های استراحت بدن است.

افزایش تشنگی

زنان باردار احساس تشنگی زیادی می‌کنند، به دلیل اینکه حجم خون بالا می‌رود. آب خوردن باعث کمک کردن به کلیه‌ها شده و موجب دفع مواد اضافی بدن می‌شود. یکی از نشانه‌هایی که هشدار دیابت و بارداری است، خوردن آب زیاد و احساس تشنگی می‌باشد. یک خانم باردار وقتی دچار دیابت می‌گردد، بدن برای تامین آب مورد نیاز، آب سلول‌ها را می‌کشد و این عمل را برای رقیق شدن قند موجود در خون انجام می‌دهد.

قند خون بالا اثر مخربی بر روی کلیه‌ها دارد و مانع جذب آب توسط کلیه‌ها می‌شود. در دوران بارداری به اندازه کافی آب بنوشید تا بدن دچار کم آبی نشود و در طول روز ۱۰ لیوان آب باید خورده شود. اگر میزان خوردن آب شما در طول روز بیشتر از این مقدار باشد حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

افزایش ادرار در دیابت و بارداری

خانم‌های باردار به دلیل بالا رفتن جریان خون، زیاد به دستشویی می‌روند و فشار آوردن جنین به مثانه هم موجب افزایش ادرار می‌شود. در زنان بارداری که دچار دیابت در بارداری هستند این تکرر ادرار بیشتر از بقیه روزها است و کلیه به دلیل قند بالا در کار خود دچار نقص می‌شود. وقتی کلیه‌ها مجبور شوند بیشتر کار کنند بیشتر تولید ادرار در زنان باردار می‌کنند. قند بالا در زنان باردار موجب به وجود آمدن مشکلاتی چون ادرار زیاد و کم شدن آب بدن و آب خوردن بسیار می‌شود.

استفراغ  و حالت تهوع

بیشتر زنان به خاطر بالا رفتن هورمون‌ها در بدن دچار حالت تهوع می‌شوند و استفراغ می‌کنند و شما باید توجه کنید که این حالت تهوع ممکن است نشانه‌ی دیابت در بارداری باشد. وقتی قند در خون افزایش پیدا کند به خاطر وجود مواد سمی سلول‌ها نمی‌توانند به عنوان سوخت از قند استفاده کنند.

با وجود چنین نقصی در خون، ایجاد تهوع و استفراغ در زنان باردار می‌کند. در صورتی که تهوع شما بعد از ۳ ماه بهبود پیدا نکند باید به دیابت در بارداری شک کنید و به پزشک خود مراجعه کنید.

چگونه از دیابت و بارداری پیشگیری کنیم

چه افرادی در معرض دیابت و بارداری هستند

اضافه وزن داشتن یکی از خطرناک‌ترین نشانه دیابت در بارداری است. اگر در اطراف شکم چربی ذخیره شود و دور شکم بیشتر از ۸۸ تا ۹۰ سانتیمتر باشد و مادران که ۳۵ سال سن دارند و زنانی که بیشتر از ۴ کیلوگرم وزن و خانواده‌هایی که سابقه معلولیت در وابستگان بیشتر در معرض خطر دیابت بارداری هستند. اگر دارای علائم زیر باشید در معرض دیابت و بارداری هستید:

  • سن بالای ۲۵ سال
  • سابقه دیابت در خانواده
  • اضافه وزن داشتن قبل از بارداری
  • در دوران بارداری بیشتر از دوران عادی اضافه وزن پیدا کنید.
  • قبلا نوزادی با وزن بالای ۴ کیلوگرم به دنیا آورده باشید.
  • در گذشته به دیابت بارداری مبتلا شده باشید.
  • اگر دچار سقط جنین یا نوزاد نابالغ داشته باشید.
  • افرادی که سندروم تخمدان پلی کیستیک و اختلال اکانتوسیس نیگریکانس یا بیماری دیگرداشته باشید که در مقابل انسولین مقاومت می‌کنند.

چگونه از دیابت و بارداری پیشگیری کنیم

  • تغییر دادن سبک زندگی
  • وعده غذایی در ساعات مقرر خورده شود.
  • تحرک داشتن در طول روز و خودداری از بی‌تحرکی.
  • داشتن رژیم غذایی درست.
  • استرس و نگرانی را از خود دور کنید و روحیه‌ای شاد در خود به وجود آورید.

برای تماس با مطب دکتر ناهید مظاهری، متخصص زنان با شماره زیر تماس بگیرید:

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها