دلایل و درمان حالت تهوع در بارداری

دلایل و درمان حالت تهوع در بارداری

از جمله شیرین‌‌ترین تجربه‌‌های زندگی هر زنی، بارداری است که به علت تغییرات هورمونی و تغییرات جسمی و عاطفی به یکی از حساس‌‌‌‌ترین دوره‌‌های زندگی او تبدیل می‌‌شود.

علاوه بر مهمانی که حاصل بارداری است این دوره مهمان‌‌‌های نا‌‌خوانده دیگری هم دارد که از جمله آن‌‌‌ها می‌‌‌توان به حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد! این حالت برای اکثر بانوان از اوایل هفته ششم بارداری شروع می‌‌‌شود و تا مدتی ادامه دارد، به طور کلی این وضعیت شدید نیست اما گاهی آنقدر شدید می‌‌شود که  فرد را علاوه بر انداختن از کار و زندگی  باعث ضعف و سستی و از پا در آوردن فرد هم می‌‌‌شود.

در این مطلب از سایت دکتر مظاهری قصد داریم که در مورد دلایل و درمان حالت تهوع در بارداری صحبت کنیم و به شما چند راهکار جهت رفع این حالت پیشنهاد کنیم.

حالت تهوع در بارداری

حالت تهوع در بارداری

شاید در ذهن خیلی از شما‌‌‌ها این سوال پیش آمده باشد که چرا بارداری، حالت تهوع و استفراغ را در پی دارد؟! چرا به آن بیماری صبحگاهی می‌‌‌گویند؟!

به طور کلی حالت تهوع در بارداری در هر زمان از ۲۴ ساعت شبانه روز ممکن است رخ دهد اما در هنگام صبح شدت آن بیشتر است به طوری که حدود نیمی از زنان باردار دچار این مشکل می‌‌‌‌‌شوند.

حالت تهوع معمولا از حدود ۶ هفتگی شروع می‌‌شود اما در برخی از ۴ هفتگی نیز مشاهده شده است که این حالت تا ۱۴ هفتگی ادامه داشته و بعد آن دیگر خبری از این بیماری صبحگاهی نیست.

نا‌‌‌گفته نماند که در همگان این گونه نیست و طبق گزارشات درصد کمی از بانوان حتی تا آخرین ماه‌‌ها و بعد از زایمان نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌‌‌کنند.

دلایل بروز حالت تهوع و استفراغ در بارداری

با پیشرفت علم و تکنولوژی هنوز بشر به علت اصلی این مشکل پی نبرده‌‌ است و فقط حدس می‌‌‌زنند به خاطر تغییرات فیزیکی بدن در این دوران افراد به حالت تهوع دچار می‌‌شوند.

به طور کلی برخی از دلایل حالت تهوع در بارداری عبارت‌‌‌اند از:

_ هورمون بارداری:

برخی از متخصصان احتمال داده‌‌اند که علت بروز حالت تهوع و افزایش این وضعیت در اوایل بارداری به علت افزایش هورمون بارداری یا hCG   است که هر دوی این وضعیت در یک بازه زمانی رخ می‌‌‌دهند اما هنوز به چگونگی نحوه اثر‌‌‌گذاری هورمون بارداری روی حالت تهوع دست نیافته‌‌‌اند.

_ هورمون استروژن:

علت احتمالی دیگر، افزایش هم زمان هورمون استروژن در اوایل بارداری با شروع حالت تهوع در بارداری است که سندی بر درستی و حتمی بودن این دلیل هم هنوز وجود ندارد.

_ افزایش حس بویایی:

طبق تحقیقات یکی از نتایج افزایش هورمون استروژن، افزایش حس بویایی است که این حس بر حالت تهوع هر فردی تاثیر‌‌گذار است به همین دلیل حدس می‌‌زنند که افزایش میزان حس بویایی در بروز حالت تهوع و استفراغ زنان باردار بی‌‌تاثیر نباشد!

_ حساسیت معده:

به طور کلی دستگاه گوارش بعضی از بانوان به تغییرات حاملگی حساسیت بیشتری نشان می‌‌دهند که این خود باعث بروز حالت تهوع در بارداری می‌‌‌شود خصوصا در بانوانی که نوعی باکتری معده به نام هلیکوباکتر پیلوری را دارا می‌‌باشند.

_ استرس و فشار:

از دلائل احتمالی دیگری که باعث بروز حالت تهوع خصوصا در صبح می‌‌‌شود، داشتن استرس و فشار است زیرا که این دو عامل به دستگاه گوارش و معده اثر منفی می‌‌گذارند.

خداحافظی با حالت تهوع و استفراغ بارداری

خداحافظی با حالت تهوع و استفراغ بارداری

چنانچه حالت تهوع شما شدید بوده و دارای علائمی هم‌‌چون از دست دادن وزن بیش از یک کیلوگرم، سر‌‌گیجه، استفراغ خونی، تیرگی و بد‌‌بویی ادرار و… بودید باید تحت نظر پزشک جهت مراقبت‌‌ های حین بارداری قرار بگیرید  و ایشان طبق آزمایشات و وضعیت شما برای‌‌تان دارو تجویز کنند که اکثرا ویتامینB6  و دارو‌‌های ضد تهوع هم‌‌چون دمیترون تجویز می‌‌کنند.

ولی اگر حالت تهوع شما خفیف است می‌‌توانید با رعایت نکات زیر و عمل به آن‌‌ها این وضعیت را در خود از بین ببرید؛ این نکات عبارت‌‌اند از:

_ کاهش حجم وعده‌‌های غذایی و در مقابل افزایش تعداد وعده‌‌ها

_ اجتناب از بوییدن بو‌‌های زننده

_ خروج آرام از تخت خواب

_ مصرف مواد غذایی دارای پروتئین و کربوهیدرات‌‌های پیچیده

_ خالی نگه نداشتن معده و خوردن تنقلات و ریزه‌‌خواری در صورت عدم اشتها

_ آرام غذا خوردن

_ خوردن نان تست یا بیسکوئیت حدود نیم ساعت قبل از بلند شدن از تخت خواب

_ اجتناب و دوری از محرک‌‌های طبیعی هم‌‌چون بوی شدید عطر، مدت طولانی در ماشین ماندن و یا ماندن در اتاق گرم و…

_ داشتن استراحت کافی

_ خوردن غذا در حالت نیمه گرم به علت کم بودن بوی غذا نسبت به حالت داغی

_ شستشو دهان و مسواک زدن بعد خوردن غذا

_ نخوردن غذا‌‌های چرب، تند و سرخ کردنی

_ نوشیدن آب به صورت جرعه جرعه اما به اندازه کافی در طی روز

_ قرار‌‌گیری در هوای تازه در هنگام بروز حالت تهوع و تنفس عمیق

_ مصرف زنجبیل

_ نوشیدن چای نعناع یا خوردن آب نبات نعناع به خصوص بعد از میل وعده غذایی

_ رایحه درمانی با عطر‌‌هایی هم‌‌چون نارنج، لیمو و نعناع

_ استفاده از ویتامین‌‌‌‌های مورد نیاز دوران بارداری همراه با غذا یا قبل از خواب تحت نظر پزشک

_ به کار‌‌گیری از طب فشاری روی نقطه‌‌ای با فاصله سه انگشت بالا‌‌تر از مچ دست

_ خوردن غذا‌‌های سازگار با معده‌‌تان

_ هیدراته ماندن

_ توجه به میزان گرمی و سردی آب و نوشیدنی حین خوردن به علت ایجاد حالت تهوع با نوشیدن آب گرم یا ولرم

_ استفاده و به کار‌‌گیری از درمان‌‌های غیر معمول هم‌‌چون استفاده از خمیر دندان کودک به جای دیگر خمیر دندان‌‌ها جهت رفع حالت تهوع ایجاد شده و دیگر روش‌‌های غیر معمول خاص خودتان

_ پوشیدن لباس‌‌های گشاد و راحت

_ صحبت با همسر یا دوستان جهت کاهش استرس و فشار روانی

_ دراز کشیدن

_ پرت کردن حواس در هنگام حالت تهوع در بارداری

کلام آخر

به عنوان سخنان پایانی باید بیان داریم که تمام روش‌‌‌های گفته شده در بالا من باب روش‌‌‌هایی جهت رفع حالت تهوع در بارداری طبق تحقیقات روی اکثریت زنان باردار به دست آمده که شاید برخی از آن‌‌‌ها برای شما مناسب نباشند پس سعی کنید که در این دوران تحت مراقبت‌‌ های حین بارداری قرار بگیرید تا هر کجا که دچار مشکل و ابهامی شدید به راحتی و با کمک پزشک مربوطه آن را حل نمایید.

دکتر مظاهری با داشتن سال‌‌ها تجربه درخشان می‌‌تواند به شما در این باب کمک کند که جهت مشاوره و رزرو نوبت می‌‌توانید با شماره‌‌هایی که در زیر درج شده تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها