داشتن کیست تخمدان در دوران بارداری

برخی از زنان مبتلا به داشتن کیست تخمدان در دوران بارداری هستند، بیشتر کسیت‌های تخمدان خطر زیادی ندارند و حتی بی‌ضرر هم هستند. نمونه‌هایی از کیست تخمدان می‌باشد، که نیاز به درمان ندارند و به مرور زمان از بین می‌روند. اما مواردی از کیست‌ها را باید درمان کرد و تحت نظر پزشک باشید.برای تشخیص داشتن کیست تخمدان در دوران بارداری باید به پزشک زنان مراجعه کنید تا تشخیص دهند، چه نوع کیستی است و به چه درمانی نیاز دارد. در هر هزار نفر زن باردار یک نفر به داشتن کیست تخمدان در بارداری مبتلا می‌باشد.

کیست تخمدان در سه ماهه دوم بارداری شکل می‌گیرد که اکثر آن‌ها علائمی ندارند و برای مادر و جنین مشکل پیش نمی‌آورند. علائم کیست تخمدان در زنان باردار مانند کیست در دوران معمولی است. نکته قابل توجهی که این کیست‌ها در دوران بارداری دارند بزرگ شدن و تاب خوردن و پیچ خوردن و پاره شدن کیست تخمدان است.

زیرا پارگی کیست موجب ایجاد خطراتی چون درد ناگهانی و زایمان زودرس و سقط جنین می‌شود. البته توجه کنید کیست تخمدان اگر بیشتر از ۶ سانتیمتر باشد خطرناک می‌شود و همچنین اگر کیست درمانش بیشتر از دو هفته طول بکشد. بهترین زمانی که می‌شود کیست تخمدان در دوران بارداری عمل کرد سه ماه دوم بارداری است یعنی بین هفته ۱۴ تا ۱۶ بارداری انجام می‌گیرد.

کیست تخمدان در دوران بارداری

کیست به صورت کیسه‌ای در تخمدان وجود دارد که مایع‌ای درون آن قرار دارد که در لوله‌های تخمدان ظاهر می‌شود. کیست در سایزهای مختلفی تکشیل شده و برخی اوقات در اندازه بادام و یا اندازه تخم مرغ بزرگ هستند. کیست تخمدان در فضای رحم ممکن است، شروع به رشد کنند و حتی برخی از آن‌ها پاره شده و علائمی به وجود می‌آورند. کیست‌هایی هم وجود دارد که هیچ علائمی ایجاد نمی‌کنند و تشخیص آن‌ها سخت است و فقط در زمان چکاب متوجه آن می‌شوید.

داشتن کیست تخمدان در دوران بارداری معمولا در ابندای بارداری شایع و بی‌خطر هستند. تنها نکته قابل توجه در مورد این کیست‌ها بزرگ شدن آن‌ها است که خطراتی به دنبال دارد.

کیست تخمدان در دوران بارداری

علائم داشتن کیست تخمدان در دوران بارداری

• احساس درد در ناحیه لگن
  • نوسان در نبض
  • ضعف بدنی
  • سرگیجه‌های مکرر
  • قاعدگی نامنظم
  • داشتن حالت تهوع
  • رنگ پریدگی صورت
  • کم خونی مزمن
  • داشتن خونریزی داخلی و احساس ضعف و بی‌حالی
  • داشتن درد در قسمت تحتانی شکم و درست در قسمتی که کیست وجود دارد.
  • حس سنگینی در شکم
  • نفخ شکم
  • در صورت داشتن درد ناگهانی در ناحیه شکم و لگن
  • تب و استفراغ و درد

در صورت داشتن هر کدام از این علائم به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا بررسی و درمان شوید.

عوامل داشتن کیست تخمدان در دوران بارداری

• داشتن سابقه کیست تخمدان
  • در عادت ماهیانه اختلال ایجاد شود.
  • اضافه وزن و چاقی مزمن
  • کم کاری تیروئید
  • مصرف داروهای درمان سرطان سینه
  • مصرف داروهای جلوگیری از بارداری

درد داشتن کیست تخمدان در دوران بارداری

اگر کیست تخمدان در دوران بارداری باعث پیچ خوردگی و پارگی شود عوارضی چون درد در ناحیه لگن و سنگینی در لگن و نفخ شکم به وجود می‌آورد.

علائم داشتن کیست تخمدان در دوران بارداری

آیا داشتن کیست تخمدان در دوران بارداری خطر دارد؟

کیست تخمدان در سه ماه اول بارداری به وجود می‌آید. عوارض کیست تخمدان در دوران بارداری به عوامل زیر بستگی دارد:

• سن بارداری فرد
  • اندازه کیست
  • زمان تشخیص کیست تخمدان
  • به وجود آمدن کیست در چه دوره‌ای از بارداری
  • نوع کیست تخمدان
  • ساده یا پیچیده بودن کیست تخمدان

عوامل گفته شده مشخص کننده میزان خطر داشتن کیست تخمدان در دوران بارداری است. وجود کیست تحمدان در بارداری باعث ایجاد درد در ناحیه لگن و یا پاره شدن کیست می‌شود.

در دوران بارداری باید تحت مراقبت پزشک زنان باشید و اگر مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک هستید خطر مبتلا شدن به دیابت بارداری و فشار خون بالا و سقط جنین و زایمان زودرس در زنان باردار بالا می‌رود.

به محض متوجه شدن علائم به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید و با درمان دردهای شما بهبود پیدا می‌کند. وضعیت رشد و سلامت چنین و همچنین مادر مدام چک و بررسی می‌شود. از داشتن کیست تخمدان در دوران بارداری نگران نباشید در صورت تشخیص زود هنگام قابل حل است.

ویژگی های کیست تخمدان در دوران بارداری

اکثر زنان باردار کیست جسم زرد و کوچکتر از ۵ سانتیمتر دارند که برخی اوقات به بیشتر از این اندازه می‌رسد. کیست‌های تخمدان در زمان بارداری اینگونه هستند:

• اندازه: یا کمتر از ۵ سانتیمتر، بین ۵ تا ۱۰ سانتیمتر و بیشتر از ۱۰ سانتیمتر هستند.
  • کیست تخمدان ساده: که همانند بادکنکی پر آب هستند.
  • کیست تخمدان پیچیده : که مانند بادکنکی پر آب که در داخل بادکنکی دیگر قرار دارد و در فاصله‌ای معین به هم متصل هستند. برخی از آن‌ها دارای محتوای جامد ولی در اندازه پهن و مثل چند بادکنک درون هم می‌باشد و دارای برآمدگی و دیواره است.
  • سن کیست: سه ماه اول بارداری یعنی کمتر از ۱۳ هفته
    سه ماه دوم بارداری قبل از کامل شدن جنین یعنی بین ۱۳ تا ۲۲ هفته و سه ماه دوم بعد از کامل شدن جنین یعنی بین ۲۲ تا ۲۶ هفته
    سه ماه سوم یعنی پس از ۲۶ هفته

برای تماس با مطب دکتر ناهید مظاهری، متخصص زنان اصفهان با شماره زیر تماس بگیرید: