خارش ناحیه تناسلی، علت و درمان

خارش ناحیه تناسلی
خارش در ناحیه واژن برخی اوقات دردناک و معمولا به دلیل عفونت و یائسگی به وجود می‌آید. ممکن است بعضی از مشکلات پوستی و بیماری‌های مقاربتی موجب خارش ناحیه تناسلی در زنان می‌شود. در مواردی چون استرس و سرطان دهانه مهبل هم این خارش به وجود می‌آید. بعضی از این خارش‌ها نگرانی ندارند ولی اگر خارش بیشتر از اندازه شود باید به پزشک مراجعه کنید. پزشکان با معاینه تشخیص می‌دهند خارش واژن به چه علتی است و درمان را آغاز می‌کنند.

علت خارش ناحیه تناسلی

عوامل محرک

در صورتی که از مواد شیمیایی استفاده کنید واژن دچار خارش می‌شود و آلرژی‌هایی به وجود می‌آید. آلرژی‌ها به صورت دانه‌های پوستی همراه با خارش زیاد در ناحیه واژن ایجاد می‌شود. موادی که موجب چنین حالتی در شما می‌شوند عبارتند از:

• صابون
  • بمن‌های وان حمام
  • اسپری خشبو کننده
  • شامپو بدن و دوش‌ها
  • کرم‌ها
  • وسایل ضد بارداری موضعی
  • پمادها
  • مواد ضد عفونی کننده
  • نرم کننده لباس
  • دستمال توالت معطر

در صورت داشتن دیابت و بی‌اختیاری ادرار موجب خارش ناحیه واژن می‌شود.

بیماری پوستی

بیماری‌هایی چون اگزما و پسوریازیس باعث قرمزی و خارش ناحیه تناسلی زنان می‌شود، که علائمی مانند دانه‌های پوستی قرمز رنگ که بافتی فلسی دارند و موجب خارش می‌شوند. اگر این اگزما به ناحیه واژن برسد خارش و ناراحتی در این قسمت بوجود می‌آورد. پسیوریازیس نوعی دیگر از بیماری پوستی است که موجب حساسیت و خارش در پوست و مفاصل می‌شود. در صورت پیشرفت این بیماری به ناحیه واژن رسیده و خارش ناحیه تناسلی به وجود می‌آورد.

علت خارش ناحیه تناسلی

عفونت قارچی

در حالت طبیعی در واژن قارچ‌هایی به دلیل رطوبت وجود دارد و ایجاد مشکل نمی‌کند، ولی در صورت افزایش رشد این قارچ‌ها باعث عفونت می‌شود. از هر ۴ زن ۳ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند که با تجویز یک دوره آنتی بیوتیک قارچ‌ها و باکتری‌های این ناحیه را از بین میبرد. با رشد قارچ‌ها در ناحیه تناسلی موجب خارش ناحیه تناسلی و سوزش و برآمدگی و ترشح در واژن می‌شود. علائم آن غلیظ و پنیری شدن ترشحات و قرمزی قسمت فرج و خارش زیادی ایجاد می‌کند. در بین زنان فقط یک سوم آن‌ها در صورت خارش و سوزش عفونت قارچی دارند. در صورت ابتلا به عفونت قارچی در ناحیه واژن مطمئن باشید با مراجعه به پزشک و استفاده از دارو خوب می‌شوید.

واژینال باکتریال

یکی از دلایک خارش ناحیه تناسلی واژینال باکتریال است، که مثل عفونت‌های قارچی باکتری‌های بد و خوب در واژن اقزایش رشد داشته و موجب ناراحتی و آزار در واژن می‌شود. در این نمونه با علائم خارش واژن و ترشحات غیر عادی و بد بو بودن واژن آغاز می‌گردد. ترشحاتی که از واژن خارج می‌شود رقیق و خاکستری و یا سفید هستند و بعضی مواقع ممکن است حالت فوم داشته باشد. استفاده از ژل بانوان می‌تواند محیط اسیدی ناحیه واژن کنترل شده و بهبود پیدا می‌کنید. اسید موجود در واژن باکتری‌های مضر را از بین میبرد در صورت دسترسی نداشتن به ژل بانوان به پزشک مرجعه کرده و آنتی بیوتیک مصرف کنید.

بیماری‌های آمیزشی و خارش ناحیه تناسلی

بعضی بیماری‌ها هستند که در رابطه جنسی ناامن به وجود می‌آیند و موجب انتقال بیماری هم می‌شوند. این بیماری در افراد ایجاد خارش و درد در واژن می‌کند که این بیماری‌ها عبارتند از: عفونت کلامیدیا، زگیل تناسلی، سوزاک، تبخال تناسلی و تریکومونیازیس. همه این بیماری‌ها در فرد ایجاد رشد غیر طبیعی و ترشحات سبز و زرد از ناحیه واژن کرده و افراد در هنگام ادرار دچار درد می‌شوند.

استرس

برخی اوقات استرس موجب خارش ناحیه تناسلی زنان می‌شود و البته این مسئله خیلی رایج نیست و زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی ضعیف باشد. بوجود آمدن استرس موجب عفونت و خارج واژن در فرد مبتلا می‌شود.

برای خارش ناحیه تناسلی چه زمانی به پزشک مرجعه کنیم؟

زمانی که خارش به جایی برسد، که فعالیت‌های عادی روزمره شما را مختل کند، باید به پزشک مراجعه کنید. بعضی از این خارش‌ها جدی نیستند و به راحتی با دارو درمان می‌شوند. در صورت داشتن علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

• زخم در ناحیه خارجی واژن
  • درد در ناحیه تناسلی
  • تورم و قرمزی ناحیه تناسلی
  • دفع ادرار دشوار
  • ترشحات غیر طبیعی واژن
  • احساس ناراحتی در زمان رابطه جنسی

درمان خانگی خارش ناحیه تناسلی

وقتی نکات بهداشتی رعایت شود دچار عفونت واژن نخواهید شد و در صورت تغییر عادتهای زندگی این اتفاق رخ می‌دهد. برای جلوگیری از این بیماری در خانه موارد زیر را انجام دهید:

• از پاک کننده ملایم برای شستن ناحیه تناسلی استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان از صابون و لوسیون و بمب‌های حمام معطر استفاده نکنید.
  • استفاده نکردن از اسپری‌ها و دوش‌ها
  • لباس‌های زیر خود را مرتب عوض کنید مخصوصا بعد از انجام ورزش و شنا
  • خورد ماست برای جلوگیری از عفونت‌های قارچی مناسب است.
  • استفاده از کاندوم در رابطه جنسی
  • بعد از مدفوع ناحیخ تناسلی خود را از جلو به عقب تمیز کنید.

برای تماس با مطب دکتر ناهید مظاهری، متخصص زنان و زایمان با شماره زیر تماس بگیرید: