خارش بدن در بارداری چیست و چه دلایلی دارد؟ + راه‌های درمان 

خارش بدن در بارداری چیست و چه دلایلی دارد؟ + راه‌های درمان 

آیا می‌دانید دلایل خارش بدن در بارداری چیست؟ آیا خارش در این دوران خطرناک است؟ ممکن است در دوران بارداری علائمی از جمله تنگی نفس، خارش، تهوع و … بروز کند. با وجود اینکه علت اصلی خارش بدن مشخص نیست اما می‌توان به کشیده شدن پوست و تغییرات هورمونی در این دوران اشاره کرد. خانم‌های باردار در طول دوران بارداری باید تحت‌نظر دکتر زنان باشند و مراقبت حین بارداری را انجام دهند. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد خارش بدن در بارداری بیشتر بدانید.

خارش بدن در بارداری

خارش بدن در بارداری

یکی از مشکلاتی که بیشتر خانم‌ها در دوران بارداری با آن مواجه هستند، خارش بدن است. این خارش ممکن است شدید یا خفیف باشد و نیاز به درمان داشته باشد. خارش خفیف پوست نگران‌کننده نیست و برای جنین و مادر خطری ندارد، افزایش خون‌رسانی در دوران بارداری می‌تواند یکی از عوامل ایجاد خارش پوست باشد. در برخی مواقع ممکن است خارش بدن در بارداری در اطراف ناحیه تناسلی روی دهد که با به دنیا آمدن نوزاد برطرف می‌شود. ‌

علت خارش بدن در بارداری

بیشترین میزان خارش در پوست شکم و سینه اتفاق می‌افتد. در دوران بارداری علل مختلفی برای خارش پوست وجود دارد که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

خشکی پوست

خشکی و خارش پوست در اثر تغییرات هورمونی دوران بارداری به وجود می‌آید.

کشیدگی پوست

کشیدگی پوست بیشتر در بارداری چندقلو یا بارداری اول اتفاق می‌افتد. خاراندن زیاد شکم باعث افزایش شدت خارش و ایجاد اسکار و خط روی پوست می‌شود‌.

تغییرات هورمون‌ها

تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث تغییر خلق‌وخوی خانم‌های باردار می‌شود و با افزایش خون‌رسانی منجر به بروز خارش بدن در بارداری می‌شود. سطح هورمون‌ها در بارداری ممکن است کم یا زیاد شود که باعث خشک شدن سطح پوست می‌شود.

مصرف عطرها

عطرها به دلیل داشتن مواد شیمیایی باعث ایجاد ساییدگی در پوست می‌شوند که همین موضوع خارش پوست را به وجود می‌آورد.

کلستازیس

تجمع اسیدهای صفراوی در نتیجه اختلالات کبدی باعث بروز خارش بدن در بارداری می‌شود. خارش کف پا در دوران بارداری نیز می‌تواند یکی از علایم ابتلا به اختلالات کبدی باشد. این بیماری بیشتر ارثی است و بعد از زایمان بهبود پیدا می‌کند. اما در صورت درمان نکردن به موقع این بیماری در بارداری باعث زایمان زودرس و مرگ جنین می‌شود‌.

راه‌های درمان خارش بدن در بارداری

راه‌های درمان خارش بدن در بارداری

برای درمان خارش بدن در بارداری به صورت طبیعی توصیه می‌شود موارد زیر را رعایت کنید:

  • استفاده از لوسیون‌های مخصوص برای کاهش خارش
  • پوشیدن لباس‌هایی با الیاف طبیعی
  • پوشیدن لباس‌های گشاد و خنک
  • مصرف مرطوب‌کننده مناسب‌ در محل خارش
  • استفاده از نرم‌کننده‌ها در محل خارش
  • افزایش مصرف مایعات و آب
  • حفظ رطوبت محیط زندگی
  • استفاده از ماست در محل خارش

بهترین راه بهبود خارش بدن در بارداری

حمام کردن با آب داغ می‌تواند باعث بیشتر شدن خشکی پوست در دوران بارداری شود به همین دلیل از دوش گرفتن با آب داغ پرهیز کنید. استفاده از صابون‌های ملایم هنگام آبکشی بدن از خارش بدن در بارداری جلوگیری می‌کند، بعد از حمام از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید. ترجیحاً در هوای گرم از منزل خارج نشوید به ذیل اینکه گرما باعث تشدید خارش پوست می‌شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

همان‌طور که به آن اشاره شد بیماری کبدی یا همان کلستازیس در اثر تجمع اسید صفرا در خون به وجود می‌آید. این بیماری بیشتر در سه‌ماهه سوم بارداری بروز می‌کند و در اکثر مواقع با خارش شدید همراه است. بیماری خارش پوست در اثر مشکلات کبدی با بروز علائم خطر و آزمایش خون تشخیص داده می‌شود.

با استفاده از داروهای کاهش‌دهنده اسید صفرا می‌توان تا حد زیادی از خارش بدن در بارداری ناشی از اختلالات کبدی پیشگیری کرد. در صورتی که علایم ناشی از اختلالات کبدی بروز کند، باید دراسرع‌وقت به پزشک مراجعه کنید که این علایم شامل موارد زیر می‌شود:

  • کم شدن اشتها و بی‌اشتهایی
  • حالت تهوع
  • احساس افسردگی
  • تیره شدن ادرار
  • زرد شدن چشم‌ها و پوست
  • داشتن رنگ مدفوع روشن
  • احتمال زایمان زودرس
  • امکان لخته شدن خون مادر به دلیل کاهش جذب ویتامین کا
  • افزایش خارش در طول شب
  • ایجاد تاول در محل خارش
  • بروز توده در مناطقی که دچار خارش هستند

علائم دیگری که همراه با خارش پوست ظاهر می‌شوند

خارش پوست اغلب به تنهایی اتفاق می‌افتد و در شب‌هنگام بیشتر می‌شود‌. این مشکل ممکن است با جوش‌های پوستی همراه باشد و کل بدن را درگیر کند. قرمز شدن پوست و رنگ تیره ادرار هم از دیگر علایم همراه با خارش پوست هستند. معمولاً خارش پوست در سه‌ماهه سوم بارداری و از هفته ۳۰ به بعد بروز می‌کند.

نتیجه‌گیری

خارش بدن در بارداری در اکثر خانم‌ها بروز می‌کند و بیشتر در سه‌ماهه سوم بارداری رخ می‌دهد. ‌ یکی از دلایل مهم این بیماری کشیدگی پوست و تغییرات هورمونی است. این بیماری در صورتی که با علائم مربوط به اختلالات کبدی شامل زرد شدن پوست و چشم همراه شود ممکن است خطرناک باشد. خانم‌های باردار باید حتماً تحت‌نظر دکتر زنان به درمان خارش پوست خود بپردازند تا خطری جنین و مادر را تهدید نکند. اگر نمی‌دانید کدام ترشحات بارداری خطرناک است؟ بهتر است مطلب آموزشی مربوط به آن را همین حالا مطالعه کنید.

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها