تاثیر روزه در بارداری 

تاثیر روزه در بارداری 

روزه داری متناوب اخیراً با افزایش محبوبیت روبرو شده است زیرا با فواید سلامتی مختلفی همراه است که برخی از آن‌ها توسط تحقیقات علمی پشتیبانی می‌شود. روزه متناوب اساساً زمانی است که فرد وعده‌های غذایی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کند که در طول یک دوره ماه مبارک رمضان روزه بگیرد.

از آنجا که بسیاری از تبلیغات در مورد تاثیر روزه در بارداری در فرهنگ رژیم غذایی پیچیده شده است، بسیاری از مردم آن را امتحان کرده‌اند. برای فردی که به تازگی باردار شده است، غیرعادی نیست که بخواهد تمرینی را که معمولاً سالم تلقی می‌شود ادامه دهد. پاسخ کوتاه به سوال آیا روزه داری در دوران بارداری خوب است یا خیر؟ خیر، روزه گرفتن در دوران بارداری ایده خوبی نیست.

رایان کیپینگ، موسس اپلیکیشن کتابخانه تغذیه پیش از تولد می‌گوید: «در طول بارداری، نیازهای انرژی و مواد مغذی بیشتر است و جریان تقریباً ثابتی از هر دو این‌ها برای رشد و شکوفایی کودک شما و در عین حال کمک به شما برای داشتن انرژی و سلامت لازم است. «اگر روزه می‌گیرید، به احتمال زیاد نمی‌توانید نیازهای کالری یا پروتئین خود را برآورده کنید و بنابراین نمی‌توانید نیازهای غذایی خود را تامین کنید.» با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر تاثیر روزه در بارداری بپردازیم.

روزه گرفتن و تاثیر روزه در بارداری

روزه گرفتن و تاثیر روزه در بارداری

برخلاف رژیمی که کالری را محدود می‌کند، روزه داری متناوب اساساً تمام کالری‌هایی را که در یک روز مصرف می‌کنید در یک دوره زمانی تعیین شده جمع می‌کند. به عنوان مثال، روش رایج 16/8 زمانی است که شخصی 16 ساعت روزه می‌گیرد و 8 ساعت در روز را برای غذا خوردن می‌گذارد. با داشتن ساعات کمتری در روز برای غذا خوردن، به احتمال زیاد کالری کمتری مصرف خواهید کرد. علیرغم محبوبیت روزه داری در بین زنان مسلمان، مطالعات علمی متمرکز بر روزه داری کمیاب بوده و نتایج مختلف و در حال انجام است. اجماع عمومی بر این است که روزه داری متناوب نیاز به تحقیقات بیشتری برای تایید هرگونه فواید روزه داری بر بارداری دارد.

کیپینگ می‌گوید: « هیچ اطلاعاتی در مورد روزه‌داری متناوب در دوران بارداری وجود ندارد، بنابراین در حال حاضر آن را ایمن نمی‌دانند. اگر باردار هستید و گرسنه‌اید، باید غذا بخورید. هنگامی که از تهوع صبحگاهی رنج می‌برید، به خصوص در سه ماهه اول بارداری، باید چیزی بخورید. این نکته را باید در نظر بگیرید که اگر در دوران بارداری کمبود مواد مغذی و یا کم آبی رخ دهد، می‌تواند به سرعت تبدیل به یک مشکل شود. اگر در مورد روزه گرفتن و تاثیر روزه در بارداری سوالی دارید حتماً با یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی در مورد شرایط خود مشورت کنید.

آیا روزه گرفتن برای جنین بی‌خطر است؟

روزه گرفتن در دوران بارداری برای جنین شما بی‌خطر نیست. در مطالعه‌ای بر روی افرادی که در سه ماهه دوم بارداری خود در ماه رمضان روزه می‌گرفتند، محققان به این نتیجه رسیدند که روزه گرفتن با زایمان زودرس مرتبط می‌باشد. زایمان زودرس نیز اغلب با شرایطی مانند دشواری تنفس، قند خون پایین، التهاب روده، زردی و کم خونی همراه است.

چرا در دوران بارداری نباید روزه گرفت؟

روزه گرفتن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود و تاثیر روزه در بارداری می‌تواند خطرات جدی را برای جنین ایجاد کند. نه تنها می‌تواند قند خون را به سطوح ناسالم کاهش دهد، بلکه همانطور که قبلا ذکر شد، یک مطالعه نشان داد که ممکن است با زایمان زودرس مرتبط باشد. همچنین خطر عدم دریافت غذای کافی در هر روز را افزایش می‌دهد که می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی و همچنین کمبود انرژی کلی شود.

این‌ها برخی از خطرات بالقوه مرتبط با تاثیر روزه در بارداری هستند. با روزه داری احتمال رشد ضعیف جنین بالاست به همین دلیل به والدین باردار توصیه می‌شود که در دوران بارداری برای تقویت سلامت جنین، غذا را محدود نکنند. دکتر آداشک می‌گوید: «زمانی که زن باردار کالری کافی مصرف نمی‌کند، بدن تلاش می‌کند تا چربی‌ها را تجزیه کند در نتیجه کتونوری و کتونمی را که کتون‌های موجود در ادرار و خون هستند، افزایش می‌دهد.» اگر دریافت مواد مغذی توسط مادر ناکافی باشد، به عنوان مثال، اگر مادر کلسیم کافی را مصرف نکنند، ممکن است در رشد ساختار اسکلتی سالم جنین اختلال ایجاد کند.

جوی آداشک ، پزشک متخصص پریناتولوژی مستقر در لاس وگاس و متخصص در بارداری پرخطر می‌گوید: «شما هرگز نمی‌خواهید که کودک خود را که به دنیا آمده است به مدت 18 ساعت در روز از تغذیه محروم کنید. «اگر بچه دارید، آیا تصمیم می‌گیرید فقط شش ساعت در روز به او شیر بدهید؟ البته که نه. این همان دلیلی است که در دوران بارداری نباید روزه گرفت.»

فواید روزه گرفتن قبل از بارداری

اگر چه تاثیر روزه در بارداری می‌تواند خوب نباشد، اما روزه داری متناوب ممکن است قدرت باروری در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را افزایش دهد. در یکی از تحقیقات اخیر زنان مبتلا به چاقی و سندرم تخمدان پلی کیستیک که به طور منظم روزه می‌گرفتند، شاهد افزایش سطح هورمون لوتئینیزه کننده خود بودند که مسئول کمک به تخمک گذاری است.

اطلاعات دیگر نشان می‌دهد که کاهش وزن از5 تا 10 درصد ممکن است به تولید مثل کمک کند. از آنجایی که روزه داری متناوب ممکن است در این زمینه کمک کننده باشد، در نتیجه می‌توان گفت روزه داری باروری و سلامت کلی دستگاه تناسلی را تقویت می‌کند.

چه زمانی می‌توانم روزه داری را از سر بگیرم؟

چه زمانی می‌توانم روزه داری را از سر بگیرم؟

اگر به نوزاد شیر می‌دهید، توصیه می‌شود برای از سرگیری روزه‌داری تا پس از شیر گرفتن کودک صبر کنید. این به این دلیل است که توصیه می‌شود مادر شیردهی را محدود نکنند. در بسیاری از موارد مادر شیرده، نسبت به دوران بارداری خود به انرژی بیشتری نیاز دارند.

همچنین توصیه می‌شود بلافاصله پس از زایمان از روزه گرفتن خودداری کنید، زیرا بدن به غذا و مواد مغذی نیاز دارد تا بهبود یابد. صحبت با یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی در دوران بارداری و دوران شیردهی، می‌تواند برای جمع آوری توصیه‌های علمی و واقعی، بسیار مفید باشد.

سخن آخر

روزه گرفتن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود و تاثیر روزه در بارداری مستقیم بر روی سلامت جنین اثر می‌گذارد. اگرچه ممکن است این پاسخی نباشد که انتظار شنیدن آن را داشتید، اما خطر بالقوه برای رشد جنین و سلامت او به همراه خواهد داشت.

پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند اگر نیمه شب بسیار گرسنه از خواب بیدار می‌شوید، به نفع شما و جنینتان است که چیزی بخورید. اگر بعد از خوردن یک وعده غذایی کامل همچنان گرسنه هستید، بهتر است بیشتر بخورید، زیرا این چیزی است که بدن به شما می‌گوید که به آن نیاز دارد. اگر سوالات بیشتری در رابطه با تاثیر روزه در بارداری و مراقبت های حین بارداری دارید می‌توانید به دکتر مظاهری مراجعه کنید. دکتر مظاهری دارای سابقه درخشان و تجربه کاری در زمینه سلامت زنان، زایمان بدون دردسر و درمان نازایی دارند و می‌توانند شما را در این حیطه یاری کنند.

مقالات مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی مقالات
برچسب ها